«Βουτιά» 11% κατέγραψαν τον Απρίλιο οι κρατήσεις καλοκαιρινών ταξιδιών στη Γερμανία. Ποιες αλλαγές στη συμπεριφορά των Γερμανών διαπιστώνουν οι υπεύθυνοι πωλήσεων ταξιδιωτικών γραφείων. Οι πιθανές συνέπειες για Ελλάδα.
Το πρώτο στοιχείο αφορά στην (προσωρινή ή μόνιμη, ο χρόνος θα δείξει) ολοκλήρωση του «ράλι» κρατήσεων καλοκαιρινών διακοπών. Ένα ράλι το οποίο εξελίχθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2016 και συνεχίστηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2017, αντλώντας «καύσιμα» από τις σημαντικές προσφορές της περιόδου έγκαιρων κρατήσεων (early bookings).
Αυτό, βέβαια, μέχρι τον Μάρτιο καθώς τον Απρίλιο οι συνολικές κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών στη γερμανική αγορά έκαναν «βουτιά» 11% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Τα σχετικά στοιχεία προέρχονται από τη μηνιαία έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία ερευνών καταναλωτή Gfk και αναφέρεται σε δείγμα 1.500 ταξιδιωτικών γραφείων της Γερμανίας.
Πόσο οδυνηρή ήταν αυτή η πτώση για τα έσοδα των ταξιδιωτικών γραφείων γίνεται αντιληπτό από το γεγονός πως οι κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών αντιπροσώπευαν το 77% των συνολικών κρατήσεων στην αγορά της Γερμανίας.
Η «βουτιά» του Απριλίου, μάλιστα, είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψουν υποχώρηση σε αρνητικό έδαφος οι κρατήσεις του τελευταίου διμήνου. Έτσι, σύμφωνα με την Gfk, παρά την αύξηση 8% των κρατήσεων του Μαρτίου, η μείωση κατά 11% των πωλήσεων τον Απρίλιο είχε ως αποτέλεσμα να εμφανίσουν κάμψη 2% οι πωλήσεις του διμήνου Μαρτίου-Απριλίου.
Αυτό με τη σειρά του είχε ως αποτέλεσμα να «ψαλιδιστεί» κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες η αύξηση των συνολικών κρατήσεων για το καλοκαίρι. Έτσι, μέχρι τα τέλη Απριλίου, οι συνολικές κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών στην αγορά της Γερμανίας κατέβασαν ταχύτητα, καταγράφοντας άνοδο της τάξης του 3,2% σε σχέση με το 2016.
Τη μεγαλύτερη μείωση τον Απρίλιο κατέγραψαν οι κρατήσεις για διακοπές τον Ιούλιο, ενώ πτώση σημείωσαν οι πωλήσεις και για τους μήνες Μάιο, Αύγουστο και Οκτώβριο.
Η «βουτιά» του Απριλίου αποδίδεται, εν μέρει, στην καθυστερημένη φέτος, σε σχέση με πέρυσι, περίοδο του Πάσχα, κατά την οποία «φρενάρουν» οι κρατήσεις.
Η σημαντική υποχώρηση των κρατήσεων καλοκαιρινών διακοπών τον Απρίλιο είχε ως αποτέλεσμα να καταγράψουν μείωση 8% οι συνολικές πωλήσεις ταξιδιών στη Γερμανία στον ίδιο μήνα, έναντι αύξησης 7% που είχαν σημειώσει τον αντίστοιχο μήνα του 2016.
Την πτώση των κρατήσεων Απριλίου στη Γερμανία επιβεβαιώνουν στοιχεία της εταιρείας TATS, που προέκυψαν από τη μηνιαία έρευνα που διενεργεί σε 2.500 ταξιδιωτικά γραφεία. Σύμφωνα με αυτά, οι κρατήσεις Απριλίου σημείωσαν μείωση 6,1% των Απρίλιο, ενώ τον Μάρτιο είχε καταγραφεί άνοδος 12,8%.
Οι νέες τάσεις
Το δεύτερο στοιχείο, ωστόσο, που προκύπτει από πρόσφατες έρευνες συνδέεται με την αλλαγή τάσεων στην αγορά της Γερμανίας. Αυτό προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της έγκυρης ηλεκτρονικής ταξιδιωτικής έκδοσης fvw.com σε εκπροσώπους και στελέχη πωλήσεων γερμανικών ταξιδιωτικών γραφείων. Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 85% των ερωτηθέντων αναμένει άνοδο των μεμονωμένων ταξιδιών (όχι μέσω πακέτων από τουρ οπερέιτορ), το 84% βλέπει άνοδο στις κρουαζιέρες, ενώ το 76% περιμένει ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού.
Στον αντίποδα, μόλις το 19% των εκπροσώπων ταξιδιωτικών γραφείων αναμένει αύξηση της ζήτησης για παραδοσιακές μορφές διακοπών «παραλίας», αν και οι περισσότεροι (68%) εκτιμούν πως η ζήτηση θα παραμείνει σταθερή για βασικούς προορισμούς (σ.σ. όπως η Ελλάδα) που το προσφέρουν.
Την ίδια στιγμή, η αναμενόμενη ενίσχυση της τάσης των Γερμανών να ταξιδεύουν ως μεμονωμένοι και όχι αγοράζοντας ένα έτοιμο πακέτο από κάποιον τουρ οπερέιτορ συνδυάζεται με την άνοδο των σύντομων αποδράσεων σε πόλεις (city breaks). Έτσι, το 58% των στελεχών πωλήσεων των γερμανικών ταξιδιωτικών γραφείων αναμένει αύξηση των ταξιδιών city breaks τα επόμενα χρόνια. Τάση από την οποία θα μπορούσε να επωφεληθεί η Ελλάδα, εφόσον εξασφαλίσει αυξημένες αεροπορικές συνδέσεις την περίοδο Νοεμβρίου-Μαρτίου.
Η τρίτη μεταβλητή που δείχνει να αλλάζει στη βασική αγορά της Ελλάδας είναι η αυξημένη σημασία που δείχνουν οι Γερμανοί για τις τιμές. Σύμφωνα με τα στελέχη των γερμανικών ταξιδιωτικών γραφείων, οι Γερμανοί εμφανίζονται να μην ενδιαφέρονται τόσο για το όνομα του τουρ οπερέιτορ που οργανώνει ένα ταξίδι που αγοράζουν, όσο για την τιμή του.
Ίσως αυτό να εξηγεί τη μεγάλη αύξηση που καταγράφηκε από τον Οκτώβριο μέχρι τον Μάρτιο στην αγορά έγκαιρων κρατήσεων (early bookings), όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες και κυριαρχούν οι προσφορές.
Επιβεβαίωση της ίδιας τάσης ίσως αποτελεί το γεγονός πως τον Απρίλιο, μήνα κατά τον οποίο οι κρατήσεις καλοκαιρινών διακοπών κατέγραψαν μείωση 11% στη Γερμανία, οι έγκαιρες κρατήσεις για ταξίδια την επόμενη χειμερινή περίοδο (2017/2018) κατέγραψαν άνοδο 5% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016. Κι αυτό, όπως εξηγούν τα στελέχη των γραφείων ταξιδίων, οφείλεται και στην απόφαση των τουρ οπερέιτορ να ανοίξουν νωρίτερα τα συστήματα κρατήσεων για τα χειμερινά τους πακέτα.
Όπως συνέβη με τις προσφορές καλοκαιρινών διακοπών που προσέλκυσαν μεγάλο όγκο κρατήσεων στο διάστημα Οκτωβρίου-Μαρτίου, οι προσφορές χειμερινών ταξιδιών δείχνουν να «μαγνητίζουν» και πάλι τους Γερμανούς, επιβεβαιώνοντας τη στροφή τους στις… εκπτώσεις.
Το αποτέλεσμα είναι πως τον Απρίλιο, πάνω από το 19% των κρατήσεων που έγιναν στα γερμανικά ταξιδιωτικά γραφεία αφορούσε χειμερινά ταξίδια.
Παναγιώτης Δ. Υφαντής-euro2day.gr