Νέα δέσμη οικονομικών μέτρων υποστήριξης λόγω της κρίσης του κορωνοϊού COVID-19 και ειδικότερα μείωσης αποζημιώσεων χρήσης επί επιχειρήσεων που λειτουργούν σε δημοτικά ακίνητα και οι μισθωτικές συμβάσεις έληξαν, φέρνει προς συζήτηση στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ρόδου η δημοτική αρχή.
Σε συνέχεια εντολής του δημάρχου Ρόδου για την αντιμετώπιση του ως ανωτέρω θέματος με εξάντληση των ορίων του θεσμικού/νομικού πλαισίου για τους ΟΤΑ α’ βαθμού ο νομικός σύμβουλος του Δήμου Ρόδου κ. Θεόδωρος Παπαγεωργίου εισηγήθηκε χθες ως εξής:
«01.Σύμφωνα με τις διατάξεις εδαφίου α της παρ. 1 του άρθρου δεύτερου της Π.Ν.Π. της 20-03-2020, ΦΕΚ Α 68/2020): 1. Ο μισθωτής επαγγελματικής μίσθωσης προς εγκατάσταση επιχείρησης, για την οποία έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19, απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής του 40% του συνολικού μισθώματος για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί μισθώσεων.
02. Σε εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων και σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις υπ.αρ. 172/2020 Οικονομικής Επιτροπής και 81/2020 Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου που αφορούν πρώτη δέσμη οικονομικών μέτρων του Δήμου Ρόδου υποστήριξης λόγω της κρίσης του κορωνοϊου COVID-1, οι μισθωτές όλων των δημοτικών ακινήτων που με βάση ενεργείς μισθώσεις εκμισθώνονται από τον Δήμο Ρόδου και διατηρούνται επαγγελματικές μισθώσεις, αναγνωρίσθηκε ότι έτυχαν μερικής απαλλαγής κατά 40% επί του μισθώματος για το Μάρτιο και Απρίλιο του 2020, εφόσον υπάρχει στο μίσθιο εγκατεστημένη επιχείρηση για την οποία έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19.
03.Επειδή όμως σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις δεν περιλαμβάνονται ρητώς και οι αντίστοιχες περιπτώσεις προηγούμενων επαγγελματικών μισθώσεων δημοτικών ακινήτων (όπως των συγκροτημάτων της Νέας Αγοράς, της πλατείας Νεωρείου, της Παλαιά Λαχαναγοράς και λοιπών με ίδιο καθεστώς ακινήτων σε λοιπές δημοτικές ενότητες), που οι συμβάσεις τους έληξαν και οι μισθωτές παρέμειναν και παραμένουν στα μίσθια με καθεστώς αποζημίωσης χρήσης, αν και ταλανίζονται ομοίως και υπήχθησαν και αυτοί λειτουργικά στο καθεστώς αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας, με τις ίδιες παραπάνω αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής και του Δημοτικού Συμβουλίου, δόθηκε εντολή και συντάχθηκε εισήγηση που διαβιβάσθηκε προς τα Υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών για να νομοθετηθεί η απαιτούμενη συμπληρωματική και γι αυτούς ρύθμιση, χωρίς ωστόσο να υπάρξει θετική ανταπόκριση από πλευράς κεντρικών υπηρεσιών.
04.΄Υστερα από τη παραπάνω αρνητική εξέλιξη, εξετάζοντας με εντολή της Δημοτικής Αρχής η Νομική Υπηρεσία περαιτέρω το θέμα για την εξεύρεση λύσης, προκύπτει ότι το υφιστάμενο και στον Δήμο Ρόδου θεσμικό και πραγματικό πλαίσιο που διέπει το καθεστώς διαμόρφωσης του ύψους της αποζημίωσης χρήσης σε δημοτικά ακίνητα επαγγελματικών μισθώσεων που έχουν λήξει και οι πρώην μισθωτές παραμένουν ως κάτοχοι στα μίσθια, καταβάλλοντας το ίδιο προηγούμενο ποσό μισθώματος με τη μορφή πλέον αποζημίωσης χρήσης, έχει ως εξής:
α)Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 του ν.δ. 31/1968 “Περί προστασίας της περιουσίας των Οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως κ.λπ.”, ως αντικαταστάθηκε με την παρ.11 του άρθρου 1 του Ν.2307/1995 “1. Ως προς τα κτήματα των δήμων και κοινοτήτων εφαρμόζεται η νομοθεσία που ισχύει εκάστοτε για την προστασία της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου εκτός από τα άρθρα 8 έως 20 του α.ν. 1539/1938. 2. ‘Οπου στις διατάξεις αυτές αναφέρεται: α) Δημόσιο, β)………..νοείται αντίστοιχα: α) οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης, β)……… “.
β) Σύμφωνα με το αρθρ. 115 του από 11/12.11.1929, ΠΔ “Περί διοίκησης δημοσίων κτημάτων”, όπως αυτό αντικαταστάθηκε και συμπληρώθηκε από τα αρθρ. 20ΑΝ 1540/1938, 10 ΑΝ 1919/1939, 2° του ν.1925/1951, όπως η § 2 αυτού αντικαταστάθηκε από την § 4 του αρθρ. 5 του ΑΝ 263/1968, σε βάρος των οπωσδήποτε χωρίς συμβατική σχέση καρπουμένων ή ποιούμενων χρήση δημοσίων κτημάτων ή τέτοιων των οποίων τη νομή ή την χρήση έχει με οποιαδήποτε σύμβαση το Δημόσιο κλπ. βεβαιώνεται αποζημίωση για εκείνο το χρονικό διάστημα που έκαναν χρήση, οριζόμενη, μετά το ΒΔ 619/1965, από τον αρμόδιο οικονομικό έφορο κατά την κρίση αγαθού ανδρός και συγκεκριμένα όπως και η νομολογία του Αρείου Πάγου δέχεται, η αποζημίωση συνίσταται στην ωφέλεια που ο κάτοχος αποκόμισε, ήτοι ό,τι θα κατέβαλε οποιοσδήποτε τρίτος ως αντάλλαγμα, αν με έγκυρη σύμβαση χρησιμοποιούσε αυτό ( ενδεικτικά ΑΠ 1012/11, ΑΠ 1223/10, 155 / 2016 ). Από αυτά, σε συνδυασμό και με τις διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 1 ν.1539/38, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2 ΑΝ 263/68, προκύπτει σύμφωνα με τη νομολογία του Ανώτατου Δικαστήριου, ότι η αποζημίωση σε βάρος εκείνου που χωρίς σύμβαση είναι στη χρήση υποκαθιστά το μίσθωμα στην περίπτωση κατά την οποία υπήρχε νόμιμη μίσθωση, είναι δηλαδή το ποσό του μισθώματος που θα πλήρωνε, εάν είχε συναφθεί νόμιμη μίσθωση με αντίστοιχη ζημία του Δημοσίου από τη μη λήψη του μισθώματος ( ενδεικτικά ΑΠ 2131/2007, 155 / 2016).
Ο3. Κατόπιν όλων των παραπάνω και για λόγους ίσης μεταχείρισης όλων των συμπολιτών μας, ως ισοσκέλιση και νόμιμη αποκατάσταση και αναπροσαρμογή της αποζημίωσης χρήσης ώστε να αντιστοιχεί με το μίσθωμα, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, εισηγούμαστε την προσωρινή μείωση για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020 κατά 40 % της ίσης με το μίσθωμα βεβαιούμενης αποζημίωσης χρήσης όλων των επαγγελματικών μισθώσεων του Δήμου Ρόδου που έληξαν και οι μισθωτές παραμένουν στη χρήση των μισθίων, έχοντας ενεργή εγκατάσταση επιχείρησης, για την οποία με Πράξεις Νομοθετικού Παρεχόμενου και κατά τους αντίστοιχους κωδικούς του ίδιου μέτρου για τις επαγγελματικές μισθώσεις έχουν ληφθεί ειδικά και έκτακτα μέτρα περί αναστολής ή προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19 ( εδαφ. α της παρ. 1 του άρθρου δεύτερου της Π.Ν.Π. της 20-03-2020, ΦΕΚ Α 68/2020)
04. Εισηγούμαστε τέλος όπως ακριβώς και στις προηγηθείσες διαδικασίες, το θέμα να εισαχθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος λόγω της κρίσης από την πανδημία του κορωνοϊου COVID-19 και με λήψη των αποφάσεων δια περιφοράς ή τηλεδιάσκεψης, με το πιο πρόσφορο μέσο, σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 6 του άρθρου 75, της παρ. 5 του άρθρου 67 του Ν.3852/2010 και της παρ. 1 του άρθρου 10 της από 11-03-2011 Π.Ν.Π. Φ.Ε.Κ. Α 55, (αρ. πρωτ. 18318/13-03-2020 Εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών ΑΔΑ: 9ΛΠΧ46ΜΤΛ6-1ΑΕ) και τις ίδιες του άρθρου 11 Ν. 4623/2011, του άρθρου 65 παρ. 3 65 του Ν. 3852/2010 και των άρθρων 72 και 75 Ν. 3852/2010, όπως σήμερα ισχύουν, καθώς επίσης σε περίπτωση παράτασης του μέτρου και πέρα των μηνών Μαρτίου και Απριλίου 2020 για τις επαγγελματικές μισθώσεις να ισχύσει το ίδιο και στις προκείμενες περιπτώσεις».