Τη χρυσή τομή για λιγότερες καθυστερήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια αυτό το καλοκαίρι φαίνεται πως βρήκαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Τις τελευταίες σεζόν πριν την πανδημία, τα ιστορικά ρεκόρ συνοδεύονταν από μεγάλη ταλαιπωρία, καθώς οι καθυστερήσεις και οι ώρες αναμονής αποτελούσαν κανόνα και όχι εξαίρεση, με αποτέλεσμα η εικόνα της χώρας να στραπατσάρεται διεθνώς. Εφέτος, με τις αφίξεις στα ελληνικά αεροδρόμια να εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 20%, το στοίχημα είναι να έχουμε μια σεζόν χωρίς αναταράξεις.
Το μποτιλιάρισμα των προηγούμενων ετών, ακόμα και στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», είχε φέρει συνωστισμό στις αίθουσες αναμονής, έντονα παράπονα από τους φορείς της αγοράς, αλλά και πρόσθετα κόστη στις αεροπορικές εταιρείες. Όπως είχε εκτιμήσει ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, το άμεσο κόστος των καθυστερήσεων κατά τη θερινή σεζόν του 2019 ανήλθε σε 2 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το πλήγμα για την εικόνα της εταιρείας.
Μετά από διαπραγματεύσεις μηνών μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, φάνηκε τελικά φως στη άκρη του τούνελ. Η συμφωνία τεσσάρων σημείων που επετεύχθη, συνοδεύεται από τη δέσμευση των ελεγκτών για την αύξηση του πλήθους των αεροπορικών κινήσεων στα κομβικά αεροδρόμια της χώρας, που θα φέρει δραστικό περιορισμό των καθυστερήσεων.
Η δέσμη μέτρων περιλαμβάνει την άμεση καταβολή του μπόνους αποδοτικότητας που θεσπίστηκε από την κυβέρνηση τον Ιανουάριο του 2020 για «την καλύτερη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας». Τα χρήματα προέρχονται από τη δεξαμενή των τελών αεροδρομίων. Επίσης, θα εκπληρωθεί ένα πάγιο αίτημα του κλάδου των ελεγκτών, που αφορά στη σύσταση του Ταμείου Επαγγελματικής Ασφάλισης.
Η δεξαμενή του Eurocontrol
Σύμφωνα με πληροφορίες, «κλείδωσε» ακόμα η εκκαθάριση του επιδόματος του Eurocontrolπου οι ελεγκτές έλαβαν για το 2020 με τα δεδομένα της κίνησης του 2019. Πρόκειται για ένα από τα βασικά σημεία τριβής, δεδομένου ότι το 2020 η κίνηση των αεροσκαφών λόγω κορωνοϊού μειώθηκε δραματικά. Στο σύνολο του έτους πραγματοποιήθηκαν λιγότερες από το 54% των πτήσεων του 2019.
Το εν λόγω επίδομα αφορά στη μηνιαία αποζημίωση του προσωπικού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που θεσπίστηκε το 1999, προκειμένου να συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό του συστήματος και στην αναβάθμιση υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας. Είναι μάλιστα διαφορετικών ταχυτήτων ανάλογα με την ειδικότητα, με τους ελεγκτές να βρίσκονται στην κορυφή. Τα τέλη διαδρομής, που καταβάλλονται από τους χρήστες του εναέριου χώρου, συνθέτουν το «πορτοφόλι» από το οποίο καταβάλλεται το επίδομα, βάσει της Πολυμερούς Συμφωνίας των κρατών που είναι συμβεβλημένα με το Eurocontrol.
Επιπλέον, θα υπάρξει ένας ακόμη κύκλος προσλήψεων προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ. Το πρώτο βήμα έγινε με την πρόσληψη 35 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, μετά από ειδική πρόβλεψη στο νομοσχέδιο για τις προτάσεις καινοτομίας.
Λύση για τα ραντάρ
Η κατάρρευση για μιάμιση ώρα, τον περασμένο Δεκέμβριο, του συστήματος που λειτουργεί στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘ) και ελέγχει τον ελληνικό εναέριο χώρο, χτύπησε σοβαρό καμπανάκι για τη συντήρηση των ραντάρ. Η αδυναμία απογείωσης αεροσκαφών από το αεροδρόμιο της Αθήνας, έφερε ντόμινο καθυστερήσεων σε πολλά αεροδρόμια της χώρας, που κράτησε ακόμα και 2,5 ώρες. Η ΥΠΑ απέδωσε, με ανακοίνωσή της, το πρόβλημα σε αναγκαίες εργασίες συντήρησης των συστημάτων τροφοδοσίας.
Σε ανακοίνωσή της, τότε, η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) έκανε λόγο για υποβάθμιση του συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, που φτάνει στα όρια της απαξίωσης και θα επιφέρει με βεβαιότητα ανάσχεση στην αναμενόμενη τουριστική ανάπτυξη των επομένων ετών.
Για να ξεπεραστεί και ο τεχνολογικός σκόπελος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει έρθει σε συμφωνία με την Thales για το Pallas 4G, προκειμένου να γίνει ανανέωση στα συστήματα ραντάρ. Παράλληλα, δρομολογείται και η αντιμετώπιση προβλημάτων σε επιμέρους συστήματα του τεχνολογικού εξοπλισμού για τον έλεγχο της αεροναυτιλίας.