«Οι προτεραιότητες που πρέπει να υπηρετήσει η νέα Κυβέρνηση είναι η υπερφορολόγηση, η διευθέτηση του εσωτερικού χρέους της αγοράς, η ρευστότητα, το ασφαλιστικό, η αναθέρμανση του κοινωνικού διαλόγου, καθώς και η καθιέρωση ενός δίκαιου και φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ώστε να μπορέσουν να αναδειχθούν πρωτοβουλίες μικρομεσαίων, ικανές να ενισχύσουν την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας».
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς κ. Βασίλης Κορκίδης.
«Ελπίζω ότι αυτός ο σαρωτικός ανασχηματισμός δεν θα εξαντληθεί μόνο σε επικοινωνιακά οφέλη, αλλά θα αποσκοπεί στην εμπέδωση ενός κλίματος ότι επιτέλους πλησιάζουν καλύτερες μέρες για όλους μας», δηλώνει ο κ. Βασίλης Κορκίδης και υπογραμμίζει πως η εφαρμογή της πολιτικής που ανακοίνωσε προεκλογικά ο Πρωθυπουργός για ανακούφιση των αδύναμων και στήριξη των μικρομεσαίων της αγοράς αποτελεί πλέον υποχρέωση και ευθύνη όλων των Υπουργών του.
Σε ερώτηση σχετικά με τις φήμες περί πρόωρων εθνικών εκλογών ο κ. Κορκίδης δηλώνει πως αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται η αγορά.
Η συνέντευξη του κ. Βασίλη Κορκίδη, αναλυτικά:
• Πώς σχολιάζετε τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης; Θεωρείτε πως θα υπάρξει και αλλαγή πολιτικής;
Κάθε ανασχηματισμός που προκύπτει στο εκάστοτε κυβερνητικό σχήμα, συνιστά προσωπική επιλογή του Πρωθυπουργού. Στην περίπτωση της σημερινής Κυβέρνησης, βέβαια, την τελική ευθύνη φέρουν αμφότεροι οι σχεδιαστές των συγκυβερνώντων κομμάτων. Μία αλλαγή στο κυβερνητικό σχήμα δημιουργεί αναπόφευκτα προσδοκίες στους πολίτες και μια αίσθηση ανανέωσης της συνολικής κυβερνητικής εικόνας· τα αναμενόμενα όμως πολλαπλά οφέλη, δυστυχώς τις περισσότερες φορές, δεν προκύπτουν.
Με τον μετεκλογικό ανασχηματισμό, η Κυβέρνηση δείχνει τουλάχιστον ότι αναγνώρισε λάθη, αδικίες και αστοχίες. Παραμένει ζητούμενο, ωστόσο, η ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων των ανθρώπων της αγοράς και ειδικότερα των Μμε επιχειρήσεων η οποία θα προέλθει από την αλλαγή στο ακολουθούμενο μείγμα οικονομικής πολιτικής και όχι από την αλλαγή των προσώπων.
• Ποιες είναι οι προτεραιότητες που πρέπει να υπηρετήσει η νέα κυβέρνηση;
Οι προτεραιότητες που πρέπει να υπηρετήσει η νέα Κυβέρνηση είναι η υπερφορολόγηση, η διευθέτηση του εσωτερικού χρέους της αγοράς, η ρευστότητα, το ασφαλιστικό, η αναθέρμανση του κοινωνικού διαλόγου, καθώς και η καθιέρωση ενός δίκαιου και φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ώστε να μπορέσουν να αναδειχθούν πρωτοβουλίες μικρομεσαίων, ικανές να ενισχύσουν την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Εύχομαι καλή επιτυχία στους νέους Υπουργούς, αλλά και καλή δύναμη σε αυτούς που συνεχίζουν στο ίδιο ή άλλο Υπουργείο. Επειδή, σε πολλές περιπτώσεις κυβερνητικού ανασχηματισμού, ούτε μένουν οι καλύτεροι, ούτε αποχωρούν οι χειρότεροι, ευχαριστώ αυτούς που προσπάθησαν και όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί μας, αλλά ο καθένας για διαφορετικούς λόγους, αντικαταστάθηκε από την Κυβέρνηση. Ελπίζω ότι αυτός ο σαρωτικός ανασχηματισμός δεν θα εξαντληθεί μόνο σε επικοινωνιακά οφέλη, αλλά θα αποσκοπεί στην εμπέδωση ενός κλίματος ότι επιτέλους πλησιάζουν καλύτερες μέρες για όλους μας. Η εφαρμογή της πολιτικής που ανακοίνωσε προεκλογικά ο Πρωθυπουργός για ανακούφιση των αδύναμων και στήριξη των μικρομεσαίων της αγοράς αποτελεί πλέον υποχρέωση και ευθύνη όλων των Υπουργών του. Ίδωμεν!…».
• Θεωρείτε πως με τις εκλογές εστάλησαν μηνύματα στην κυβέρνηση; Εκτιμάτε πως θα ακολουθήσουν εθνικές εκλογές;
Οι κάλπες του Μαΐου έστειλαν ηχηρά μηνύματα προς όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Το πρώτο κόμμα πήρε «ποσοστά φορολογίας» (26%) και το δεύτερο κόμμα ποσοστά ΦΠΑ (23%), τα οποία είναι πολιτικά χαμηλά αλλά φορολογικά υψηλά. Τα βασικά στοιχεία που χαρακτήρισαν την προεκλογική εκστρατεία και καθόρισαν και την ψήφο των πολιτών ήταν η δυσαρέσκεια, η απογοήτευση, ο θυμός και η τιμωρητική διάθεση. Ο δε κατακερματισμός απόψεων, θέσεων και διεκδικήσεων στις ευρωεκλογές ξεπέρασε τα όρια και δεν ήταν προς όφελος της Δημοκρατίας. Ευτυχώς, δεν δρομολογήθηκαν δραματικές πολιτικές εξελίξεις, ωστόσο αναδείχθηκε μία ανάγκη για αλλαγές που επιβάλλει απαραίτητες διορθώσεις στο ακολουθούμενο μίγμα πολιτικής. Όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα, δεν διαμορφώθηκε ένα ισχυρό ρεύμα υποστήριξης της συγκυβέρνησης αλλά και ούτε και ένα σαφές ρεύμα υπέρ της αντιπολίτευσης. Τα προεκλογικά διλήμματα τελειώσανε. Εύχομαι να μην προκύψουν μετεκλογικά διλήμματα που θα ταλαιπωρήσουν τους πολίτες και την αγορά. Οι μικρομεσαίοι της αγοράς επιθυμούν αποφυγή πρόωρων εκλογών και ελπίζουν σε μέτρα οικονομικής ανακούφισης. Ως επίδικα της επόμενης ημέρας θα παραμείνουν η ανεργία, η έλλειψη ρευστότητας και η ύφεση στην αγορά. Η ΕΣΕΕ στοχεύει και θα επιδιώξει να προκαλέσει έναν ευρύ και σοβαρό κοινωνικό διάλογο μεταξύ Κυβέρνησης και Κοινωνικών Εταίρων. Η αγορά το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται είναι πρόωρες εκλογές, αλλά αυτό που έχει άμεση ανάγκη είναι αλλαγή της οικονομικής πολιτικής.
• Ποια είναι η θέση της ΕΣΕΕ για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές; Ειδικά στη Ρόδο τι θα πρέπει να γίνει;
Το Υπουργείο Ανάπτυξης λίγο πριν τον ανασχηματισμό της Κυβέρνησης επανέφερε και πάλι το προσφιλές του θέμα των Κυριακών. Οι καταστηματάρχες στις προτεινόμενες επτά περιοχές των τριών Περιφερειών της χώρας, σύμφωνα με τη πιλοτική εφαρμογή λειτουργίας των καταστημάτων όλες τις Κυριακές σε τουριστικές περιοχές, για ένα έτος και ιδιαίτερα των ιστορικών εμπορικών κέντρων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, είναι επιεικώς απρόθυμοι να ακολουθήσουν την απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης. Η υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί μέχρι τις 7 Ιουλίου 2014 καλό θα είναι να προκύψει από διάλογο της ΕΣΕΕ με τη νέα ηγεσία του ΥΠΑΑΝ. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν το πρώτο λόγο και η ΕΣΕΕ θα σεβαστεί όπως πάντα τις προτάσεις των εμπορικών συλλόγων. Η ΕΣΕΕ παρακολουθεί προσεκτικά τις εξελίξεις και είναι αντίθετη στην απελευθέρωση της κυριακάτικης λειτουργίας καθώς και στα περίεργα σενάρια της έκθεσης του ΟΟΣΑ.
• Επήλθε βελτίωση στο θέμα που σχετίζεται με τις οφειλές των επιχειρηματιών προς τον ΟΑΕΕ;
Η Συνομοσπονδία από μακρού έχει καταθέσει την μόνη βιώσιμη πρόταση για την επίλυση του προβλήματος τόσο του Οργανισμού όσο και των ασφαλισμένων του. Καλέσαμε τη διοίκηση του οργανισμού να συμφωνήσουμε μαζί ένα κοινό πλαίσιο επάνω στις προτάσεις μας και να απευθυνθούμε από κοινού στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, προκειμένου να θεσμοθετηθεί ο δρόμος εκείνος που θα διασφαλίσει την ομαλή ροή εσόδων προς τον ΟΑΕΕ, χωρίς να πλήξει την λειτουργία των επιχειρήσεων. Συμβουλεύσαμε τη διοίκηση του ΟΑΕΕ, αν δεν ανασχηματιστεί, να παραιτηθεί. Στην αντίθετη περίπτωση θα ζητήσουμε να αντικατασταθεί. Μετά την παρέμβαση που έγινε από την ΕΣΕΕ ανακοινώθηκε ότι οι μοναδικές δυνατότητες ρύθμισης ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών καθορίζονται από τις διατάξεις του Ν.4152/13, ενιαία για όλους τους οφειλέτες των Ασφαλιστικών Ταμείων.Ο ΟΑΕΕ δηλαδή στο πλαίσιο αυτό, τηρεί τους όρους της “Νέας Αρχής” και “Πάγιας ρύθμισης” που θεσπίστηκαν με τον Νόμο αυτό.Ο ΟΑΕΕ ενημέρωσε τους ασφαλισμένους ότι ληξιπρόθεσμες εισφορές έως 31/12/2012, ρυθμίζονται μέχρι τέλη IOYNIOY 2014 σε 36 δόσεις δηλαδή σε βάθος τριετίας 2014-2017. Έγινε επίσης γνωστό ότι με νεότερη απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας επανακαθορίσθηκε το ετήσιο επιτόκιο αναχρηματοδότησης σε 0,15% (αντί του 0,25%), με έναρξη ισχύος την 11/6/14.Ως εκ τούτου, ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές από 1/1/13, επιβαρύνονται με ετήσιο επιτόκιο 8,15% από 11/6/2014.
• Έχει επιβραδυνθεί, θεωρείτε, ο ρυθμός αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων εξαιτίας της κρίσης ή το φαινόμενο των «λουκέτων» συνεχίζει να ανθεί; Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΣΕΕ;
Παρά τη σχετική βελτίωση βασικών οικονομικών δεικτών η οικονομική και κοινωνική πίεση της αγοράς αποτυπώνεται και συμβαδίζει με τον αριθμό των κλειστών επιχειρήσεων ο οποίος παραμένει ανησυχητικός, ιδίως για το κέντρο της Αθήνας. Παρ όλα αυτά, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι από τον Σεπτέμβριο του 2013, όταν είχαμε την κλιμάκωση του φαινομένου με 36,4, ενώ σήμερα καταγράφεται μια βελτίωση της εικόνας στο 31%. Τα ποσοστά το τελευταίο εξάμηνο δείχνουν ότι πράγματι το εμπορικό κέντρο της Αθήνας μπορεί να βρίσκεται σε τροχιά ανάσχεσης των λουκέτων. Ωστόσο, όσο το περιβάλλον παραμένει ακόμα αβέβαιο, κυρίως όσον αφορά την υπερφορολόγηση και την ελλειμματική ρευστότητα των επιχειρήσεων δεν μπορούμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα. Σε κάθε περίπτωση, η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα δίνει συνεχή και καθημερινό αγώνα, στον οποίο ευελπιστούμε, ότι με την βοήθεια του τζίρου της τουριστικής περιόδου θα έχει θετικό αποτέλεσμα.
• Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την τόνωση της ρευστότητας στην αγορά;
Σχεδιασμός ενός εγγυοδοτικού ή τραπεζικού προϊόντος, από πλευράς Κράτους, το οποίο θα στοχεύει στην αναδιάρθρωση ή την αναχρηματοδότηση δανείων μέσω εθνικών κεφαλαίων, με ιδιαίτερη έμφαση στα παλαιά δάνεια του ΤΕΜΠΜΕ, τα οποία έχουν ληφθεί από περίπου 60.000 επιχειρήσεις. Απαιτείται η απλοποίηση των διαδικασιών, σε ό,τι αφορά τους πόρους του ΕΣΠΑ που χρησιμοποιούνται σε σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία. Η ΕΣΕΕ προκειμένου να αρθεί το οικονομικό αδιέξοδο, προτείνει τη λειτουργία μίας διαχειριστικής μονάδας σε επίπεδο Υπουργείων (π.χ. Γραμματεία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων σε επίπεδο γραφείου Πρωθυπουργού) και ενός μονάχα φορέα σχεδιασμού και εφαρμογής προγραμμάτων.
Προτείναμε το σχεδιασμό ενός προσωρινού εγγυοδοτικού μηχανισμού, εκ μέρους της Task Force, ο οποίος συνίσταται στη δημιουργία ενός ταμείου εγγυήσεων σε μετρητά εντός του εκάστοτε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, θα συμβάλλει στην ανάδειξή τους (των τραπεζών) σε δίαυλο διοχέτευσης κοινοτικών πόρων στην πραγματική οικονομία, αποσυμφορίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ιδιαίτερα ασφυκτικά, σε όρους ρευστότητας, επικρατούσα κατάσταση. Άμεση συνέπεια της εφαρμογής του συγκεκριμένου εργαλείου, είναι η διεύρυνση του αριθμού των δικαιούχων, ο περιορισμός των απαιτούμενων εξασφαλίσεων αλλά και η μείωση του κόστους άντλησης κεφαλαίων (επιτοκίου) από την πλευρά των τραπεζών, εξαιτίας της μείωσης του ρίσκου που θα καλούνται πλέον να αναλαμβάνουν οι τελευταίες.Η νέα δράση θα αφορά αποκλειστικά σε νέες δανειοδοτήσεις και θα αποσκοπεί στην παροχή εγγυήσεων χαρτοφυλακίου των πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ προσανατολίζεται στη θέσπιση ενός cap rate της τάξεως του 35%.
• Αναφερθήκατε αρκετές φορές στο εσωτερικό ιδιωτικό χρέος. Πιστεύετε ότι έχει μειωθεί;
Κάνοντας ένα απλό υπολογισμό, το εσωτερικό χρέος νοικοκυριών και επιχειρήσεων ξεπερνά τα 100 δις ευρώ, εάν βεβαίως αφαιρέσουμε τα 42 δις των οφειλών στο δημόσιο που έχουν καταλογισθεί σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που δεν υφίστανται εδώ και χρόνια. Σε όλα τα παραπάνω όμως κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τα 46 δις ευρώ άμεσων και έμμεσων φόρων του ´14 για τη χρήση του ´13. Όσοι λοιπόν ακόμα αντέχουμε να επιχειρούμε αναρωτιέμαι τι θα πρωτοπληρώσουμε; Οι οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς τις εφορίες από 56,1 δις στις αρχές του 2013, αυξήθηκαν στα 65,4 δις ευρώ στο πρώτο τετράμηνο του 2014 εκ των οποίων μόνο το 1,7 δις είναι σε ρύθμιση. Μέσα σε ένα χρόνο τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο αυξήθηκαν κατά 9,2 δις, παρά το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι εισπράξεις κατά 34%, ενώ το πρώτο δίμηνο του 2014 πάνω από 1 δις προστέθηκαν στις ληξιπρόθεσμες οφειλές φόρων.
Το ποσό των ανείσπρακτων πρόσθετων φόρων και προστίμων που έχουν επιβληθεί από τα Δικαστήρια ανέρχεται στα 17,6 δις. Από τα 14,8 δις ευρώ φορολογικών παραβάσεων που έχουν επιδικάσει εισπράχθηκαν μόνο 778 εκ. ευρώ, κάτι που επιβεβαιώνει τη φοροαδυναμία βεβαιωμένων φόρων.
Αντίστοιχα οι οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία ανέρχονται, μόνο σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, στα 13 δις ευρώ, ενώ εάν συνυπολογίσουμε και τα άλλα Ταμεία οι ληξιπρόθεσμες εισφορές των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως ρυθμίσεων ξεπερνούν τα 15 δις ευρώ επιβεβαιώνοντας την ειφοροαδυναμία. Ο ρυθμός χρηματοδότησης είναι στο -4%, ενώ η συρρίκνωση των επιχειρηματικών δανείων στον ιδιωτικό τομέα από τα 457εκ. μειώθηκαν στα 439 εκ. ευρώ. Οι καταθέσεις στις τράπεζες μειώθηκαν κατά 489 εκ. στα 160,5 δις ευρώ. Η μείωση των καταθέσεων την περιόδο 2009-13 είναι 77 δις ευρώ.
Τέλος άλλη μία ανοικτή πληγή είναι οι σφραγισμένες επιταγές της περιόδου 2010-2013 που ξεπερνούν τα 4,5 δις ευρώ, ενώ οι μεταχρονολογημένες επιταγές που κυκλοφορούν στην αγορά και αλλάζουν χέρια 3-4 φορές, οι πιστώσεις και οι ανοικτοί λογαριασμοί πελατών-προμηθευτών, σχηματίζουν ένα ακόμα τεράστιο ποσό που δύσκολα υπολογίζεται.