Ειδήσεις

Στον αέρα ο στόχος από το χαράτσι στις επιχειρήσεις

εν βγαίνει η είσπραξη 1,06 δισ. με τους κλιμακούμενους συντελεστές. Τα στοιχεία του 2013, το πρώτο δείγμα του 2014 και οι προβολές που εκθέτουν το ΥΠΟΙΚ. Χαράτσι για κέρδη άνω των 100 χιλ ευρώ φοβάται η αγορά. Το προηγούμενο της κυβέρνησης ΓΑΠ.

Σοβαρά ερωτήματα για το αν έχει προετοιμασθεί σωστά η πρόταση για είσπραξη 1,064 δισ. ευρώ από την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των επιχειρήσεων ή θα είναι αρκετά σκληρότερη, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος, προκύπτουν από τα πρώτα στοιχεία και τις προβολές της κερδοφορίας για τη χρήση 2014.

Όπως είναι γνωστό η κυβέρνηση στην πρότασή της προς τους θεσμούς εισηγείται, μεταξύ άλλων, την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων, προβλέποντας να συγκεντρώσει έσοδα ύψους 1,064 δισ. ευρώ.

Η πρόταση προβλέπει, μάλιστα, κλιμακούμενους συντελεστές φορολόγησης ανάλογα με το ύψος της κερδοφορίας. Έτσι, για επιχειρήσεις που εμφάνισαν κέρδη μεταξύ 5 με 10 εκατ. ευρώ επιβάλλεται συντελεστής έκτακτης εισφοράς 5%, ο οποίος κλιμακώνεται στο 7% για κέρδη μεταξύ 10 με 25 εκατ. ευρώ και φθάνει στο 10% για κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ.

Παρ ότι η πρόταση δεν προσδιορίζει ως φορολογητέα ύλη τα κέρδη της χρήσης 2014, ορκωτοί ελεγκτές αλλά και στελέχη επιχειρήσεων θεωρούν δεδομένο ότι θα αφορά τα καθαρά κέρδη της χρήσης 2014, ενώ μένει να διευκρινισθεί τι θα ισχύσει για τις επιχειρήσεις με χρήση 1/7/2014 με 30/6/2015.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η αναδρομική φορολόγηση των καθαρών κερδών της χρήσης 2013, αφενός θα αντιμετωπίσει περισσότερα νομικά προβλήματα, αφετέρου θα επιβληθεί σε μικρότερη φορολογητέα ύλη, εφόσον εξαιρεθούν έκτακτα και μη επαναλαμβανόμενα κέρδη, που φούσκωσαν τα αποτελέσματα των τραπεζών, λόγω αρνητικών υπεραξιών από εξαγορές (Alpha – Εμπορική, Πειραιώς – Millennium) και απορροφήσεις ( Πειραιώς – δραστηριότητες εν Ελλάδι κυπριακών τραπεζών).

Τα πρώτα δείγματα, πάντως, από την κερδοφορία του 2014 δείχνουν ότι ο στόχος είσπραξης 1,064 δισ. ευρώ είναι υπεραισιόδοξος, με βάση τους συντελεστές που προβλέπει η πρόταση.

Από τη μέχρι τώρα δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων 2014 (σ.σ η δημοσίευση ολοκληρώθηκε στις 10 Ιουνίου και τα πρώτα αθροιστικά στοιχεία βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας) προκύπτει η εκτίμηση ότι τα συνολικά κέρδη δεν θα ξεπεράσουν τα 8,5 δισ. ευρώ.

Ως εκ τούτου το Δημόσιο δεν πρόκειται να εισπράξει ούτε 800 εκατ. ευρώ αν εφαρμοστούν οι συντελεστές που προβλέπει η πρόταση που κατατέθηκε στους θεσμούς. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της ICAP από τη μέχρι τώρα επεξεργασία 2640 ισολογισμών μόλις 80 εταιρείες έχουν κέρδη άνω των 5 εκατ. ευρώ.

Το σύνολο των κερδών των παραπάνω επιχειρήσεων φθάνει στα 2,79 δισ. ευρώ και με βάση τους κλιμακούμενους συντελεστές το Δημόσιο θα εισπράξει 258,7 εκατ. ευρώ.

Με βάση την προβολή στοιχείων του 2013 στην κερδοφορία του 2014 μεγάλη ελεγκτική εταιρεία εκτιμά ότι περίπου 160 με 180 εταιρείες θα εμφανίσουν κέρδη άνω των 5 εκατ. ευρώ και η αθροιστική κερδοφορία τους δεν θα ξεπεράσει τα 8,5 δισ. ευρώ.

Αν τα στοιχεία δεν ανατραπούν άρδην από κάποιον παράγοντα που διαφεύγει της προσοχής των ορκωτών ελεγκτών ή της ICAP ο στόχος της κυβέρνησης για είσπραξη 1,064 δισ. ευρώ είναι μη ρεαλιστικός.

Φόβοι ότι το χαράτσι θα επιβληθεί για κέρδη άνω των 100 χιλ. ευρώ

Υπάρχουν, όμως, και αρκετοί που φοβούνται ότι δεν πρόκειται για άλλο ένα δείγμα προχειρότητας, αλλά υποδηλώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να διευρύνει το πεδίο της έκτακτης εισφοράς. Οι ίδιοι θυμίζουν ότι στη δεύτερη φάση επιβολής του μέτρου από την κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου το χαράτσι επιβλήθηκε σε όλες τις επιχειρήσεις που εμφάνισαν καθαρά κέρδη πάνω από 100 χιλ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες οι εταίροι και πιστωτές κρίνουν ως μη ρεαλιστικό το στόχο είσπραξης 1,06 δισ. ευρώ και ζητούν από την κυβέρνηση να διευρύνει την φορολογητέα βάση, παραπέμποντας στο νόμο του 2010 που ψήφισε η κυβέρνηση Παπανδρέου και προέβλεπε φορολόγηση από το πρώτο ευρώ κέρδους.

Αν συμβεί κάτι αντίστοιχο σήμερα θα πληγούν σημαντικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις προειδοποιούν τραπεζικά στελέχη. Πρώτον λόγω της μείωσης των αποθεμάτων τους μετά από έξι χρόνια ύφεσης. Και δεύτερον λόγω της αναστροφής των οικονομικών συνθηκών κατά τους τελευταίους μήνες και της εσωτερικής στάσης πληρωμών που κήρυξε το Δημόσιο.

Ένα μέτρο καθαρά αντιαναπτυξιακό, όπως η επιβολή έκτακτης εισφοράς, μπορεί να καταστεί καταστροφικό για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα αν πλήττονται από τις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών του Δημοσίου σημειώνουν τα ίδια στελέχη.

.euro2day.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου