Στα θέματα που αφορούν τον Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό αλλά και τις εξελίξεις με το Κτηματολόγιο Ρόδου, αναφέρθηκε χτες, με δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο κ. Μιχάλης Παπαγεωργίου, δικηγόρος, διδάκτωρ Συνταγματικού και Διοικητικού Δικαίου (με τις ιδιότητές του, ως Νομικός της ΠΕΔ -ειδικά για τον Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό και τους Δασικούς Χάρτες, και Μέλος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του υπουργείου Δικαιοσύνης που θα διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ‘μετάπτωση’ του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο).
Ειδικά για το Χωροταξικό (που συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Ν.Αιγαίου) ο κ. Παπαγεωργίου υπογράμμισε τα εξής:
«Έχει κλείσει η διαδικασία της διαβούλευσης για το Σχέδιο του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού στο Νότιο Αιγαίο και ταυτόχρονα, το μέρος που αφορά στη νομιμοποίησή του που είναι η στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Από την πλευρά της ΠΕΔ σε συνεργασία και με την ΠΝΑι, έγινε μια γνωμοδότηση και μια μελέτη τόσο σε νομικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο (υπό τον κ. Π.Βενέρη). Διαπιστώσαμε σε μια πολυσέλιδη έκθεση που έγινε από πλευράς του υπουργείου, ότι υπάρχει ένα σοβαρό σχέδιο άνω των 600 σελίδων, με προτάσεις, με κατευθύνσεις, με ρυθμίσεις, σε ένα γενικό περίγραμμα ως προς τις αναπτυξιακές προοπτικές και την οργάνωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, την χωροταξία, την περιβαλλοντική αειφορία & βιωσιμότητα όλου του νησιωτικού συμπλέγματος.
Η μελέτη έχει κάποια ελαττώματα ως προς την αποδοτικότητά της. Τα κύρια ζητήματα που διαπιστώσαμε είναι πως δεν έχει τηρηθεί όπως θα έπρεπε η νομική διαδικασία –π.χ. το άρθρο 188 του Ν.3852/2010 ‘Καλλικράτης’, όπου απαιτείται συμμετοχή εκπροσώπων από την αντίστοιχη περιφέρεια. Αυτό πέρα από τη διαβούλευση δεν έγινε πράξη ενώ υπάρχουν ελλείψεις σε τεκμηριώσεις», ανέφερε.
Ως προς τις μεγαλύτερες λεπτομέρειες του Σχεδίου αυτού, ο κ. Παπαγεωργίου επικεντρώθηκε σε τρία σημεία:
α. η διαφοροποίηση που δημιουργείται στο νησιωτικό σύμπλεγμα Ν.Αιγαίου ως προς την οικοδομησιμότητα εκτάσεων και ακινήτων που βρίσκονται κοντά σε ρέμα: ενώ ο βασικός νόμος μιλάει για απόσταση 20μ. στα νησιά μας μπήκε ρήτρα 50μ. απόσταση με συνέπεια να θίγονται επενδύσεις και αναπτυξιακά έργα που πρόκειται να επενδυθούν (τουριστικές μονάδες, παραγωγικές δραστηριότητες κ.λπ.)
β. η απόσταση από τον αιγιαλό για οικοδομησιμότητα των εκτάσεων που υφίστανται αδικαιολόγητα σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας το όριο των 150μ. απόσταση από τον αιγιαλό. Δηλαδή, σε πολλές περιπτώσεις, οικόπεδα – φιλέτα στα νησιά μας, καθίστανται στην ουσία, ανενεργά και αναξιοποίητα δημιουργώντας προβλήματα και εμπόδια και
γ. η διαδικασία και η θέσπιση του πλαισίου που θα εγκαθίστανται οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας έξω από τις ακτές –τα Αιολικά Πάρκα.
Εκεί μπήκε το όριο της απόστασης 4,5χλμ από την θάλασσα» ανέφερε μεταξύ άλλων, λέγοντας πως τα νομικά ζητήματα που τίθενται στον Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό χρήζουν ‘επαγρύπνησης’.
ΓΙΑ ΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΡΟΔΟΥ
Ερωτηθείς σχετικά με τις εξελίξεις για την μετεγκατάσταση του Κτηματολογίου Ρόδου, δήλωσε τα εξής:
«Όντας μέλος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του υπουργείου Δικαιοσύνης που θα διαμορφώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για την ‘μετάπτωση’ του Κτηματολογίου Δωδεκανήσου στο Εθνικό Κτηματολόγιο, δηλώνω ότι αυτό πρέπει να γίνει με τρόπο εναρμονισμένο και ασφαλή για τα συμφέροντα και τα δικαιώματα που έχουν διασφαλιστεί 100 χρόνια από το Κτηματολόγιο Δωδεκανήσου.
Αυτή η διαδικασία, έχει και νομικά αλλά και οργανωτικά ζητήματα ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αυτή η εναρμόνιση της λειτουργίας του Εθνικού Κτηματολογίου.
Υπάρχουν πολλές εκκρεμείς πράξεις, πολλά ζητήματα ως προς την διαμόρφωση και την κατοχύρωση ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων αλλά και με την ίδια την εγκατάσταση των ακινήτων όπου γνωρίζουμε τις αποκλίσεις που υπάρχουν από την σύγχρονη τοπογράφηση σε σχέση με αυτό που έγινε πριν από 100 χρόνια.
Είναι ένα νομοθετικό πλαίσιο που επηρεάζεται από την στασιμότητα που υπάρχει στο ιδιοκτησιακό. Απαιτείται μια ασφαλής, ξεκάθαρη κατάσταση και εύρυθμη για να μπορέσει να προχωρήσει.
Η άμεση επίλυση του κτηριακού είναι αναγκαία και βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση και την εναρμόνιση των δύο παράλληλων νομοθετικών πλαισίων που υπάρχουν σήμερα».