Δύο ταχυτήτων είναι η τουριστική σεζόν για την τοπική αγορά. Είναι προφανής η σημαντική αύξηση των τουριστικών ροών, από την οποία επωφελείται ένα μεγάλο μέρος της αγοράς της Ρόδου, όμως ένα εξίσου σημαντικό μέρος των τοπικών και κυρίως των μικρών, οικογενειακών επιχειρήσεων, αντιμετωπίζει διάφορες δυσκολίες και προκλήσεις.
«Οι τουριστικές αφίξεις σημειώνουν θετικό πρόσημο. Υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα είτε μιλάμε για ξενοδοχεία, είτε εμπορικά καταστήματα, είτε για επιχειρήσεις εστίασης. Υπάρχουν ωστόσο και πολλές άλλες επιχειρήσεις οι οποίες αντεπεξέρχονται με δυσκολία στις ανάγκες της καθημερινότητας. Πρόκειται κυρίως για μικρότερες επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν προβλήματα ανταγωνιστικότητας και υψηλού κόστους λειτουργίας. Υπάρχουν παράλληλα πολλά άλλα θέματα που πρέπει να επιλυθούν, όπως το τέλος επιτηδεύματος, τα υψηλά μεταφορικά κόστη, το ενεργειακό κόστος. Όλα αυτά τα θέματα μαζί, δημιουργούν πρόβλημα στις μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις. Υπάρχουν όμως επιχειρήσεις οι οποίες τα πηγαίνουν πολύ καλά. Η αγορά κινείται με δύο ταχύτητες αυτή τη στιγμή», δήλωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Γιάννης Πάππου.
Η έλλειψη εργατικού δυναμικού συνεχίζει να αποτελεί πρόβλημα για τον κλάδο της φιλοξενίας και της εστίασης. Μπορεί να έχει βελτιωθεί η κατάσταση σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο εξακολουθούν να υφίστανται αρκετές κενές θέσεις εργασίας. Γι’ αυτό και αρκετά εστιατόρια αναγκάζονται να παραμένουν κλειστά μία ημέρα την εβδομάδα, με ότι συνέπειες και αν έχει αυτό στην επιβίωση της επιχείρησης.
Ο κ. Πάππου, ανέφερε σχετικά τα εξής: «Υπάρχουν επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα λειτουργικά. Οι νέες διαδικασίες που αφορούν τους εργαζόμενους στην εστίαση και έχουν να κάνουν με τον αριθμό ωρών εργασίας κάθε εργαζόμενου σε συνάρτηση με την έλλειψη εργατικού δυναμικού αποτελούν μία μεγάλη πρόκληση για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Τα περισσότερα εστιατόρια αδυνατούν να βρουν μάγειρες ή συνεργάτες για το σέρβις. Για το λόγο αυτό πολλά εστιατόρια αναγκάζονται να μένουν κλειστά μία μέρα την εβδομάδα. Για μία τουριστική περιοχή όπως είναι η δική μας με μία σεζόν επτά μηνών στην οποία προσπαθεί κανείς να καλύψει υποχρεώσεις 12μήνου, το να μένει κλειστό ένα εστιατόριο μία μέρα την εβδομάδα, είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα».
Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, οι Ροδίτες και οι Δωδεκανήσιοι τολμούν νέα επιχειρηματικά βήματα. Σύμφωνα με στοιχεία του Επιμελητηρίου, περισσότερες είναι οι νέες επιχειρήσεις που ανοίγουν στη Δωδεκάνησο από αυτές που κλείνουν.
«Οι Δωδεκανήσιοι τολμούν και θέλουν να εμπλακούν στην επιχειρηματική κοινότητα. Προτιμούν να ανοίξουν νέες επιχειρήσεις στο τομέα της εστίασης και του σέρβις.
Αυτό είναι υγιές ως φαινόμενο, αρκεί να μην γίνεται άναρχα. Από τα στοιχεία που τηρούμε στο επιμελητήριο, βλέπουμε ότι το ισοζύγιο ανοίγματος νέων επιχειρήσεων σε σχέση με αυτές που κλείνουν είναι θετικό. Οι Δωδεκανήσιοι έχουν τόλμη, σχέδιο, πρόταση να επιχειρήσουν και αυτό μας γεμίζει με αισιοδοξία για τις επόμενες ημέρες», είπε ο κ. Πάππου.