Για την 21η Ιουλίου 2023, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10.00 προσδιορίστηκε η εκδίκαση ενώπιον του έβδομου τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου της προσφυγής της «ΔΕΡΜ ΑΕ» για την ανάκληση της υπ’ αριθ. 308/2023 πράξης του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και οικονομικού φορέα για την παράταση της παραχώρησης υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ευρύτερη περιοχή της Κοιλάδας των Πεταλούδων Ρόδου.
Η προσφυγή ασκήθηκε για το θέμα που ανέκυψε επί θητείας του κ. Αλέξανδρου Κολιάδη, στην δημοτική επιχείρηση, για τα καταστήματα στην Κοιλάδα η λειτουργία των οποίων είναι στον… «αέρα».
Οπως εκθέτει η εταιρεία, στην προσφυγή της με διακήρυξη το έτος 2017 προκηρύχθηκε η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού για την ανάδειξη παραχωρησιούχου λειτουργίας τριών καταστημάτων στην Κοιλάδα των Πεταλούδων.
Στον διενεργηθέντα διαγωνισμό έλαβαν μέρος 6 οικονομικοί φορείς. Με την από 23.6.2017 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε σε οικονομικό φορέα, με αμοιβή ποσοστού 73,80% επί του συνόλου των εσόδων των παραχωρούμενων καταστημάτων.
Κατόπιν δε της υπ’ αριθ. 166/2017 θετικής Πράξης του Ζ’ Κλιμακίου του υπογράφηκε η από 27.7.2017 σύμβαση, με οριζόμενη χρονική διάρκεια παραχώρησης από 1.8.2017 έως 31.12.2022.
Το έτος 2022 (τελευταίο έτος εκτέλεσης της ως άνω από 27.7.2017 σύμβασης) δημοσιεύθηκε ο ν. 4933/2022 που έδωσε δικαίωμα παράτασης της διάρκειας, μέχρι δώδεκα χρόνια, συμβάσεων επιχειρηματικής εκμετάλλευσης ή συμβάσεων δικαιόχρησης ή συμβάσεων παραχώρησης τεχνογνωσίας και γενικά των κάθε είδους συμβάσεων παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης, αξιοποίησης και λειτουργίας ακινήτων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α. ή φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα.
Πριν από τη λήξη σύμβασης μεταξύ της εταιρείας και της αναδόχου η τελευταία, με νομικό έρεισμα την παραπάνω διάταξη του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, κατέθεσε το από 15.12.2022 αίτημά της με το οποίο ζητούσε την παράταση της επίμαχης σύμβασης έως δώδεκα έτη.
Κατ’ εφαρμογή δε της διάταξης της παρ. 12 του άρθρου 15 του ν. 4013/2011, η ανάδοχος επεσύναψε στην αίτησή της βιώσιμο επιχειρηματικό πλάνο για τον εκσυγχρονισμό και την ανακαίνιση των καταστημάτων.
Με την από 24.12.2022 απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας έγινε δεκτό το ανωτέρω αίτημα και αποφασίστηκε η παράταση για δώδεκα επιπλέον χρήσεις της από 27.7.2017 σύμβασης.
Κατόπιν των ανωτέρω, υποβλήθηκε για έλεγχο το σχέδιο της τροποποιητικής σύμβασης και το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που ανέλαβε τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας επί του ως άνω σχεδίου της τροποποιητικής σύμβασης αποφάνθηκε ότι «κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου», καθόσον αφενός «το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης, το οποίο ερείδεται στο άρθρο 43 του ν. 4933/2022, δεν αφορά σε τροποποίηση (διά χρονικής παράτασης) της από 27.7.2017 σύμβασης παραχώρησης, αλλά… συνιστά νέα αυτοτελή απευθείας ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης των υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας των τριών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στην Κοιλάδα των Πεταλούδων Ρόδου στην ανάδοχο της 27.7.2017 σύμβασης» και αφετέρου «τα όργανα της ΔΕΡΜ ΑΕ δεν έπρεπε να προβούν στην ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του επίμαχου αντικειμένου στον προηγούμενο ανάδοχο κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, καθόσον τούτο δεν παρίσταται συμβατό ούτε με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ ούτε με το Σύνταγμα, αλλά, αντιθέτως, όφειλαν να προσφύγουν σε διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της ελεγχόμενης παραχώρησης, όπως εξάλλου είχαν πράξει και στο παρελθόν…».
Από την ΔΕΡΜ ΑΕ υποστηρίζεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη, κατά το μέρος που με αυτήν κρίθηκε ότι η κρίσιμη διάταξη του άρθρου 43 του ν. 4933/2022 είναι αντίθετη στο Σύνταγμα, εκδόθηκε κατά παράβαση της υποχρέωσης του Κλιμακίου να παραπέμψει το συγκεκριμένο ζήτημα προς κρίση στην Ολομέλεια.
Επιπλέον υποστηρίζεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη έχει εκδοθεί κατά πρόδηλη πλάνη περί τον νόμο, καθόσον αγνοεί και δεν εφαρμόζει τις σαφείς ρυθμίσεις του άρθρου 43 του ν. 4933/2022, οι οποίες ρητώς επιτρέπουν την παράταση της χρονικής διάρκειας, μέχρι 12 χρόνια, των κάθε είδους συμβάσεων παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης, αξιοποίησης και λειτουργίας ακινήτων του Δημοσίου, ν.π.δ.δ., Ο.Τ.Α. ή φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Επιπλέον υποστηρίζεται ότι το Κλιμάκιο ουσιαστικώς αμφισβητεί την νόμιμη δυνατότητα του Δημοσίου ή ενός Ο.Τ.Α. ή ενός φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα να παρατείνει τη χρονική διάρκεια ισχύος μιας ήδη συναφθείσας σύμβασης παραχώρησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης, αξιοποίησης και λειτουργίας ακινήτου που τους ανήκει ενώ παραπέρα υποστηρίζεται ότι η απόφαση είναι αντίθετη με τη νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου.