Συνέντευξη στον
Δαμιανό Αθανασίου
Για «όλους και για όλα» μιλά σήμερα στην «δημοκρατική» σε μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη του, που θα συζητηθεί, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός.
Ο Δωδεκανήσιος πολιτικός, καθιστά σαφές ότι δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα οι φήμες που τον θέλουν υποψήφιο στο δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης ενώ υπεραμύνεται της εφαρμογής του συστήματος της απλής αναλογικής στις προσεχείς εκλογές.
Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο πρόωρων βουλευτικών εκλογών τις τοποθετεί τον Σεπτέμβριο του 2019 επισημαίνοντας ότι όσοι προετοιμάζονται θα πρέπει να «σταματήσουν να προπονούνται για εκλογές γιατί, απλά, θα καούν στο ζέσταμα» ενώ τονίζει πως «τον Οκτώβρη, κατά την κατάθεση του προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση θα έχει την ευκαιρία να υλοποιήσει πολιτικές ενίσχυσης των κοινωνικών δαπανών και να θεσμοθετήσει στοχευμένες φοροελαφρύνσεις σε μόνιμη βάση».
Απαντά στην ίδια συνέντευξη στους πολέμιους του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ξεκαθαρίζει πως η ενσωμάτωση της επιδότησης της μεταφοράς των καυσίμων στο μέτρο δεν έχει αντικατασταθεί από τις σκέψεις για πλαφόν στην τιμή πώλησης τους στα νησιά.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριου Σαντορινιού:
• Πολλοί μιλούν για πρόωρες εκλογές, ενώ παράλληλα προδικάζουν την αποτυχία της Κυβέρνησης να βγάλει τη χώρα από την κρίση. Πώς το σχολιάζετε;
Για όσους ανησυχούν, επαναλαμβάνω ό,τι έχει πει ο πρωθυπουργός: οι εκλογές θα γίνουν στην ώρα τους, τον Σεπτέμβρη του 2019, γιατί τότε λήγει η εντολή που μας έχει δώσει ο ελληνικός λαός. Όπως έχω ξαναπεί, ας σταματήσουν να προπονούνται για εκλογές γιατί, απλά, θα καούν στο ζέσταμα.
Η Κυβέρνηση μέσα από σταθερά βήματα πέτυχε μια, κατά γενική ομολογία, συμφέρουσα Συμφωνία για το χρέος. Μια συμφωνία που αναγνωρίζουν όλοι οι διεθνείς οικονομικοί αναλυτές, οι Ευρωπαϊκοί φορείς και οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης. Οι μόνοι που δεν το αναγνωρίζουν είναι τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι κοντόφθαλμα αρνούνται να δεχτούν τη νέα πραγματικότητα. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε δημοσιονομικό χώρο για φοροελαφρύνσεις και κοινωνική πολιτική, ενώ εξασφαλίσαμε την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας για την επόμενη τετραετία, χωρίς να ακολουθήσουμε την επίμονη πρόταση του κ. Στουρνάρα για χρήση προληπτικής γραμμής στήριξης που θα σήμαινε ένα νέο Μνημόνιο.
Σε λίγες μέρες η χώρα βγαίνει οριστικά από τον φαύλο κύκλο της οκταετίας των Μνημονίων. Μπορούμε πια να βγούμε στις αγορές, μπορούμε να χαράξουμε ένα ρεαλιστικό και εφικτό αναπτυξιακό πλάνο και φυσικά αποκτούμε τη νομοθετική μας αυτονομία. Οι κόποι και η υπομονή του ελληνικού λαού τώρα ανταμείβονται και φυσικά η επιτυχία αυτή ανήκει αποκλειστικά στους Έλληνες πολίτες.
Στρώσαμε έναν δρόμο που δημιουργεί νέες ευκαιρίες. Από δω και πέρα, στόχος μας είναι η αντιστροφή των πολιτικών εκείνων που αποδυνάμωσαν το κοινωνικό κράτος και έφεραν στα όρια της φτώχειας ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας. Πρώτος σταθμός θα είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού και η στήριξη της εργασίας μέσα από μια σειρά διαθρωτικών θεσμικών αλλαγών. Τον Οκτώβρη, κατά την κατάθεση του προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση θα έχει την ευκαιρία να υλοποιήσει πολιτικές ενίσχυσης των κοινωνικών δαπανών και να θεσμοθετήσει στοχευμένες φοροελαφρύνσεις σε μόνιμη βάση.
• Βρισκόμαστε ήδη κατά τη διάρκεια της πρώτης εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Πώς το υποδέχτηκαν οι νησιώτες και πωώς «περπατάει» το μέτρο;
Ένα μήνα και κάτι από την πρώτη εφαρμογή- της πιλοτικής φάσης- του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έχουν ήδη προμηθευτεί τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη, πάνω από 18.000 νησιώτες, ενώ έχουν εκδοθεί- με το θεσμό αυτό- πάνω από 5.000 εισιτήρια. Ήδη η πρώτη πληρωμή του αντισταθμίσματος έγινε τις πρώτες μέρες του Αυγούστου. Οι αντιδράσεις των κατοίκων των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής είναι πολύ θετικές, γεγονός που δικαιώνει τόσο την Κυβέρνηση, όσο και εμένα προσωπικά. Σχεδιάσαμε, ψηφίσαμε και υλοποιούμε ένα μέτρο- πάγιο αίτημα των νησιωτών για χρόνια- κόντρα στις ανερμάτιστες φωνές της Αντιπολίτευσης που ζητούσαν να το πάρουμε πίσω.
Με βάση τα πρώτα στοιχεία αλλά και με βάση την κάλυψη των πραγματικών αναγκών μεταφοράς τού νησιώτη είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με τον ρυθμό και τον τρόπο που «περπατάει» το μέτρο μέχρι τώρα. Άλλωστε, η πιλοτική φάση, όπως έχω πει πολλές φορές, αποτελεί τον δοκιμαστικό διάδρομο για την καθολική εφαρμογή του μέτρου από τον Ιανουάριο του 2019, σε όλα τα νησιά της χώρας και φυσικά και στη Ρόδο. Είναι ένας στόχος που θα ολοκληρώσει την υλοποίηση αυτής της μόνιμης και σταθερής νησιωτικής πολιτικής που σα σκοπό έχει την εξίσωση των μετακινήσεων των νησιωτών σε σχέση με τους υπόλοιπους Έλληνες.
• Πώς απαντάτε στην κριτική πως ό,τι λαμβάνουν οι νησιώτες από το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι «αντίδωρο»;
Απαντάω πως αν κάποιοι θεωρούν ότι τα 1.000 περίπου ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια στην Κάρπαθο και στα Ψαρά, από την χρήση του μέτρου για ένα εξάμηνο, ή τα 850, αντίστοιχα για την Ψέριμο και τα 730 για την Ανάφη, είναι «αντίδωρο» τότε δεν ξέρουν τι πάει να πει μέση νησιωτική οικογένεια και τι πάει να πει μεταφορικό κόστος, οπότε καλύτερα ας μη μιλάνε εκ μέρους των νησιωτών.
Παράλληλα, ακούω από τους πολέμιους του μέτρου, μια επιχειρηματολογία ότι το Μ.Ι. είναι ένα είδος επιδόματος ή μια πρόσκαιρη οικονομική στήριξη προς τους νησιώτες. Αν και είναι δύσκολο να το καταλάβουν, γιατί ποτέ ως τώρα δεν είχε εφαρμοστεί μια συνεκτική νησιωτική πολιτική που να απαντάει στα πραγματικά προβλήματα των νησιωτών, οφείλουν να δεχτούν την πραγματικότητα: το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μόνιμο μέτρο που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και που έρχεται να αποδώσει ισότητα στο κόστος μετακινήσεων των κατοίκων των νησιών, σε σχέση με αυτές των κατοίκων της ηπειρωτικής Ελλάδας. Είναι ένα μέτρο που υλοποιείται βάσει των επιταγών του άρθρου 101 του Συντάγματος για τη δίκαιη αντιμετώπιση των νησιωτών, ένα άρθρο που μέχρι στιγμής δεν το είχαν λάβει υπόψη τους όσοι κυβέρνησαν και τώρα προσπαθούν μέσω της επίθεσης να κρύψουν τις ελλείψεις τους.
• Μεγάλο ζήτημα είναι, επίσης, η επιδότηση της μεταφοράς των προϊόντων για τις επιχειρήσεις μέσω του μέτρου αυτού. Πολλοί αναρωτιούνται πώς αυτό θα έχει επίδραση στις τιμές των προϊόντων και πώς θα ελέγχεται η ανταποδοτικότητα;
Πράγματι, μια σημαντική παράμετρος του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι η επιδότηση της μεταφοράς των προϊόντων των νησιωτικών επιχειρήσεων, από και προς τα νησιά. Εδώ έγκειται η αναπτυξιακή διάσταση του μέτρου την οποία πολλοί αρνήθηκαν να δουν, προσπαθώντας να πείσουν τους μικρομεσαίους νησιώτες επιχειρηματίες πως είναι «ψίχουλα» η επιδότηση του 100% του κόστους μεταφοράς. Κύριος στόχος του μέτρου είναι η κάλυψη του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος που έχουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις λόγω Νησιωτικότητας. Παράλληλα, είναι η πρώτη φορά που οι επιχειρήσεις των νησιών υποστηρίζονται με ένα τόσο μεγάλο ποσό, αποκλειστικά από εθνικούς πόρους, αποδεικνύοντας το γεγονός ότι σκοπός μας αποτελεί η αναδιανομή των πόρων και η επανεπενδυσή τους έτσι ώστε να στηριχτεί η νησιωτική παραγωγή και η νησιωτική επιχείρηση.
Η επιδότηση του κόστους μεταφοράς των επιχειρήσεων, δεν στοχεύει, όμως μόνο στην στήριξη των νησιωτών επιχειρηματιών, αλλά όντας ένα μέτρο διττό, στοχεύει και στην μείωση των τιμών. Το υψηλό κόστος των προϊόντων, του οποίου βασικός παράγοντας είναι και το κόστος μεταφοράς, αναμένεται να μειωθεί. Για τις όποιες αντιρρήσεις προκύπτουν, σας επισημαίνω ότι η μείωση της λιανικής τιμής θα ελέγχεται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και την ΕΛΣΤΑΤ. Επιπρόσθετα στον οδηγό εφαρμογής του Μ.Ι. υπάρχουν ειδικές δικλείδες έτσι ώστε μια επιχείρηση, που δεν μετακυλύει το όφελος από το μέτρο στον καταναλωτή, είναι δυνατόν να στερηθεί το δικαίωμα επιδότησης για το επόμενο έτος.
Τέλος, πιστεύω ακράδαντα ότι σημαντικό ρόλο στον τομέα του ελέγχου θα διαδραματίσουν οι ίδιοι οι πολίτες. Το μέτρο αυτό σιγά-σιγά γίνεται κτήμα των νησιωτών και αυτοί οι ίδιοι θα είναι ο αυστηρότερος και καταλυτικότερος ελεγκτής για όλους μας καθώς η μείωση του κόστος των προϊόντων πρόκειται να βελτιώσει τόσο την καθημερινότητά τους, όσο και να δώσει νέες αναπτυξιακές προοπτικές στους τόπους τους.
• Και με τα καύσιμα τι γίνεται; Πρόσφατα διαβάσαμε ότι θα μπει πλαφόν στην τιμή τους. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται να δούμε την επιδότησή τους μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου, έτσι όπως αρχικά είχατε ανακοινώσει;
Η ενσωμάτωση της επιδότησης της μεταφοράς των καυσίμων στο μέτρο του Μ.Ι. δεν έχει αντικατασταθεί από τις σκέψεις για πλαφόν. Σύντομα αναμένεται η έκδοση ΚΥΑ, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, η οποία θα αντισταθμίζει το κόστος μεταφοράς των καυσίμων στα νησιά. Σύμφωνα με μελέτες που έχουμε κάνει, το ύψος της χρηματοδότησης ανά λίτρο καυσίμου θα ποικίλει ανάλογα με την απόσταση και με το αν υπάρχουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων στο νησί. Τέλος, θέλω να σημειώσω ότι το μέτρο του πλαφόν που προτείνεται, μπορεί να ισχύσει μόνο για 2 μήνες, δηλαδή για την τουριστική περίοδο και για κάποιους νομούς, ενώ το Μ.Ι. των καυσίμων θα ισχύει για όλα τα νησιά και για όλο το χρόνο, γεγονός που μας δίνει ελπίδες για πραγματική αντιστάθμιση του αυξημένου κόστους των καυσίμων.
• Πρόσφατα ψηφίστηκε ο νέος νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πολλοί υποστηρίζουν ότι οδηγεί τους Δήμους σε ακυβερνησία και δυσκολεύει την παραγωγή πολιτικής σε τοπικό επίπεδο. Ποια είναι η γνώμη σας;
Οι αλλαγές που φέρνει η νέα νομοθεσία στην Τ.Α. είναι βαθιά θεσμικές και δημοκρατικές. Έχω παρακολουθήσει όλο το διάλογο στη Βουλή, αλλά και τις συντονισμένες αντιδράσεις των εκπροσώπων της Κ.Ε.Δ.Ε. και της ΕΝ.Π.Ε. και πραγματικά απορώ με την οπισθοδρομική λογική κάποιων ταγών της Τ.Α. που θέλουν να διατηρήσουν ένα δημαρχοκεντρικό και περιφερειαρχοκεντρικό σύστημα, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν έχει φανεί λειτουργικό. Ο Κλεισθένης εισάγει μια νέα αντίληψη συνεργασίας, σύνθεσης και διαβούλευσης την οποία έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες. Η απλή αναλογική ήταν ζητούμενο τόσο για την δημοκρατικότερη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών, όσο και για την επίτευξη του στόχου της διαφάνειας στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων, και προσωπικά είμαι ικανοποιημένος που αυτό το πάγιο αίτημα, όχι μόνο της Αριστεράς, αλλά και της πλειοψηφίας των προοδευτικών πολιτών, γίνεται πράξη.
Οι όποιες αντιδράσεις στην απλή αναλογική, εκθέτουν μόνο όσους τις εκφέρουν. Δεν μπορούμε πια να υπερασπιζόμαστε τις παθογένειες ενός εκλογικού συστήματος που εξέθρεψε τεράστιες, πλασματικές, πλειοψηφίες στα δημοτικά συμβούλια και τελικά άφησε τους πολίτες αμέτοχους στη λήψη αποφάσεων και τους Δήμους και τις Περιφέρειες να κυβερνώνται με παλαιοκομματικές λογικές. Νομίζω ότι πια μπορούμε να δούμε μια Τ.Α. που θα λειτουργεί με περισσότερη λαϊκή συμμετοχή, θα εμπνέει, θα εγγυάται την εμβάθυνση της δημοκρατίας, θα είναι γνήσια αντιπροσωπευτική και θα αποφασίζει με γνώμονα τις ανάγκες των πολιτών.
• Φήμες σάς θέλουν επικεφαλής του ψηφοδελτίου που θα στηρίξει ο ΣΥΡΙΖΑ για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Αληθεύουν;
Η αλήθεια είναι ότι έχουν φτάσει και στα δικά μου αυτιά αυτές οι φήμες αλλά δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Δεν είμαι της λογικής «όλοι για όλα». Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι προοδευτικοί άνθρωποι που θα μπορούσαν να ηγηθούν της προσπάθειας για αλλαγή σελίδας στην Περιφέρειά μας.
Ο λαός της Δωδεκανήσου με εμπιστεύτηκε με την ψήφο του για να εκπροσωπήσω τα νησιά μας στην Βουλή. Αυτή τη στιγμή, με επιλογή του πρωθυπουργού, διαχειρίζομαι το ευαίσθητο και απαιτητικό χαρτοφυλάκιο της Νησιωτικότητας, θεσμοθετώντας μόνιμα μέτρα για τη στήριξη των νησιωτών και την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Μένουν πολλά ακόμη να γίνουν και θα σεβαστώ την λαϊκή εντολή που έχω πάρει, προσπαθώντας, είτε από τη θέση του υφυπουργού, είτε από τη θέση του βουλευτή, είτε από οποιαδήποτε άλλη θέση επιλέξει ο πρωθυπουργός, να εκπροσωπήσω όσο καλύτερα γίνεται τον κόσμο που εμπιστεύτηκε τον ΣΥΡΙΖΑ και πίστεψε στις αλλαγές που μπορούν να επέλθουν στη χώρα.
Πιστεύω ότι στις επικείμενες εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση θα συγκρουστούν δυο κόσμοι: Από τη μία, αυτοί που θέλουν να υποτάξουν την Τ.Α. στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων που είναι αντίθετα με τις ανάγκες της κοινωνίας. Από την άλλη, αυτοί που θα καταθέσουν ένα όραμα για μία Τοπική Αυτοδιοίκηση που δίνει απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα της καθημερινότητας και θα επενδύει στην ενεργή συμμετοχή των πολιτών και στη Δημοκρατία.
Σε αυτή τη μάχη θα είμαι παρών, ως πολιτικό πρόσωπο και μέλος ενός κόμματος με μακρά παράδοση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και ως πρώην αυτοδιοικητικό στέλεχος στον Δεύτερο βαθμό. Είναι αυτονόητο ότι θα στηρίξω τις συλλογικές μας αποφάσεις για τις παρατάξεις που πρόκειται να διεκδικήσουν τη νίκη και θα υπερασπιστώ τις αρχές και τις αξίες της Αριστεράς.