Αποκαλυπτικός και καυστικός σχετικά με την κατάσταση της ΔΕΥΑΡ, όπως την παρέλαβε η δημοτική αρχή του κ. Αν.Καμπουράκη, εμφανίζεται στην σημερινή συνέντευξή του ο γενικός διευθυντής, κ. Γιώργος Υψηλάντης.
Η επιχείρηση ήταν οικονομικά και οργανωτικά κατεστραμμένη, όπως υπογραμμίζει ενώ μιλάει για το δάνειο που θα ζητήσει η ΔΕΥΑΡ, για τα έργα και το Τεχνικό Πρόγραμμα και δίνει μια αναλυτική εικόνα για την δημοτική επιχείρηση.
• Κύριε Υψηλάντη, από πέρσι που ανέλαβε η νέα δημοτική αρχή, βρήκατε την ΔΕΥΑΡ σε κακή οικονομική κατάσταση. Αμέσως μετά, ήρθε να προστεθεί και η κρίση με τον κορωνοϊό. Δώστε μας μια εικόνα για την σημερινή κατάσταση.
Δυστυχώς δέκα μήνες μετά και με σχεδόν πλήρη καταγραφή των δεδομένων της Επιχείρησης, μπορώ να πω ότι ο όρος κακή οικονομική κατάσταση, ήταν επιεικέστατος. Σήμερα πια μπορώ να μιλήσω χωρίς περιστροφές, για μια Επιχείρηση οικονομικά και παράλληλα -και αυτό είναι σοβαρότερο- οργανωτικά κατεστραμμένη.
Καθημερινά σχεδόν περνούν από το γραφείο μου, άνθρωποι που θέλουν να πληρωθούν δουλειές που έκαναν για τη ΔΕΥΑΡ τα προηγούμενα χρόνια, στο «μιλητό»! Χωρίς καμιά μελέτη, χωρίς διαδικασία ανάθεσης, χωρίς σύμβαση, χωρίς κανένα στοιχείο. Κι όλοι έχουν να μου διηγηθούν μια ιστορία του τύπου, μα με έστειλε ο τάδε ή ο δείνα! Κι αναρωτιέμαι, ποιος πραγματικά έκανε κουμάντο, σ’ αυτήν την Επιχείρηση; Ασχολήθηκε ποτέ κανείς πραγματικά μ’ αυτήν;
Καθημερινά ανακαλύπτουμε ακίνητα που παίρνουν νερό και δεν έχουν μετρητή. Είτε γιατί έτσι αποφάσισαν οι ιδιοκτήτες τους, είτε γιατί κάποιοι τους το επέτρεψαν. Να παίρνουν τζάμπα νερό! Ποιος τους έλεγξε; Κανείς!
Δεκάδες είναι οι επιχειρήσεις στις παραλίες του νησιού (καντίνες, θαλάσσια σπορ, κλπ) που κατασπαταλούν αλόγιστα νερό χωρίς μετρητή και χωρίς να πληρώνουν γι’ αυτό. Ποιος τους έλεγξε; Κανείς!
Καθημερινά ανακαλύπτουμε επιχειρήσεις ή και κατοικίες που συνδέθηκαν με το δίκτυο αποχέτευσης πληρώνοντας (αν τα πλήρωσαν) τα σχετικά τέλη π.χ. για τα 1000 τ.μ. τότε του ακινήτου τους. Στη συνέχεια έχτισαν μερικές ακόμα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, για τα οποία όμως δεν πλήρωσαν δεκάρα. Ποιος τους έλεγξε; Κανείς!
Καθημερινά ανακαλύπτουμε δεκάδες υδρόμετρα που δεν είναι καταχωρημένα στο σύστημα της ΔΕΥΑΡ και προφανώς γι’ αυτά δεν εκδίδονται λογαριασμοί εδώ και χρόνια, με προφανή την απώλεια εσόδων της ΔΕΥΑΡ. Ποιος ασχολήθηκε; Κανείς!
Καθημερινά ανακαλύπτουμε εκατοντάδες υδρόμετρα, που δεν λειτουργούν, που δεν διαβάζονται ή και που είναι παραβιασμένα από τους χρήστες τους για να αποφύγουν τις χρεώσεις. Και χιλιάδες υδρόμετρα που δεν πήγε κανείς να τα «διαβάσει». Αυτή είναι η πραγματικότητα πολλών χρόνων πίσω. Κι αντί να τα φτιάξουν, επέλεξαν την εύκολη λύση. Λογαριασμοί κατά «προσέγγιση»! Ή και καθόλου λογαριασμοί!
Η «εμμονή» στην έκδοση λογαριασμών και σύναψη συμβολαίων μόνο με τους ιδιοκτήτες, έχει οδηγήσει στο τραγικό φαινόμενο, η ΔΕΥΑΡ να μην γνωρίζει τους πελάτες της. Χιλιάδες είναι οι λογαριασμοί που εκδίδονται σε ονόματα ανθρώπων που έχουν αποδημήσει εδώ και πολλά χρόνια. Και βεβαίως η «εμμονή» αυτή, σε συνδυασμό με την αδιαφορία λήψης μέτρων διακοπής νερού σε βάρος καταναλωτών που έχουν χρόνια να περάσουν από το ταμείο και να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους, έχουν φορτώσει με φέσια όχι μόνο με τη ΔΕΥΑΡ, αλλά και τους ιδιοκτήτες ακινήτων με χρέη των ενοικιαστών τους.
Θα μπορούσα να μιλώ επί ώρες, απαριθμώντας ιστορίες καθημερινής «τρέλας», τις οποίες καλούμαστε να διαχειριστούμε η Διοίκηση, οι συνεργάτες μου κι εγώ.
Κι όταν όλα αυτά συμβαίνουν χρόνια και κανείς δεν δίνει σημασία, κανείς δεν παίρνει μέτρα για να τ’ αλλάξει, γιατί απορούμε που οι οφειλές παρελθόντων ετών προς την ΔΕΥΑΡ είχαν φτάσει στα 57 εκατομμύρια ευρώ;
Τώρα πια εμείς δεν απορούμε για την οικονομική και οργανωτική έρημο που παραλάβαμε. Ξέρουμε πολύ καλά τι συνέβαινε τόσα χρόνια!
Είμαστε αποφασισμένοι αυτήν την έρημο να τη διασχίσουμε! Με όποιο κόστος. Η πορεία ξεκίνησε εδώ και μήνες. Θα μας πάρει είναι αλήθεια πολύ χρόνο ακόμα για να βάλουμε τα πράγματα σε μια τάξη. Για να φτάσουμε σε μια όαση. Γιατί μας λείπουν τα μέσα, οι άνθρωποι και οι πόροι.
Γιατί τα γραφειοκρατικά εμπόδια και οι αγκυλώσεις που πρέπει να ξεπεράσουμε είναι πολλά και μας καθυστερούν ή μας φρενάρουν την ώρα που εμείς τρέχουμε.
Γιατί παράλληλα πρέπει να διαχειριστούμε την καθημερινότητα των πολιτών, να φτιάξουμε τις βλάβες που ξεπηδούν σαν μανιτάρια από σκανδαλωδώς κακότεχνα και πρόχειρα έργα, να λύσουμε προβλήματα λειψυδρίας πολλών χρόνων σε πολλά χωριά μας, να προετοιμάσουμε μελέτες και φακέλους διεκδίκησης εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων για την υλοποίηση εμβληματικών έργων που έχει ανάγκη η Ρόδος και η κοινωνία μας. Γιατί όλα αυτά είμαστε υποχρεωμένοι να τα κάνουμε στην εποχή του Covid 19, που έχει επιδεινώσει τα πράγματα στο έπακρο και έχει κάνει τη ζωή μας δυσκολότερη.
Οι συνεργάτες μου, το προσωπικό (όχι ακόμα όλο, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του) κι εγώ, έχουμε συνειδητοποιήσει τι ακριβώς συμβαίνει εδώ και χρόνια στη ΔΕΥΑΡ. Ξέρουμε τι και πως πρέπει να αλλάξουμε και έχουμε πέσει ειδικά από τον Γενάρη και μετά με τα μούτρα στην προσπάθεια αυτή. Θα τα καταφέρουμε; Φυσικά και θα τα καταφέρουμε. Γιατί δεν έχουμε άλλη επιλογή. Γιατί δεν θέλουμε να ενστερνισθούμε τις επιλογές αυτών που προηγήθηκαν, της αδιαφορίας, της αφασίας, της προχειρότητας, της αυθαιρεσίας έναντι των πολιτών. Χρόνο χρειαζόμαστε και στήριξη της προσπάθειας. Την στήριξη και ξέρω και βλέπω ότι την έχουμε. Από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑΡ, από τον δήμαρχο κ. Αντώνη Καμπουράκη αλλά και από τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο.
• Όπως δήλωσε και ο πρόεδρος κ. Β.Μανέττας, η ΔΕΥΑΡ αναγκάζεται να ζητήσει δάνειο από την δημοτική αρχή. Πώς θα εξομαλυνθεί όμως η κατάσταση;
Ναι, πράγματι η ΔΕΥΑΡ έχει ήδη ζητήσει δάνειο από τον Δήμο. Όχι μόνο η δική μας ΔΕΥΑ, αλλά και οι περισσότερες ΔΕΥΑ της χώρας που έχουν δει τα έσοδά τους να καταβαραθρώνονται στην περίοδο αυτή της πανδημίας. Κι αυτό δεν προέκυψε αυθαίρετα. Η διαδικασία αυτή επελέγη από την κυβέρνηση στα πλαίσια στήριξης των ΔΕΥΑ και ψηφίσθηκε με την ΠΝΠ 75/30.03.2020. Αν ο Δήμος αδυνατεί να καλύψει την ανάγκη της ΔΕΥΑ, τότε το αιτούμενο ποσό θα χορηγηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών με τη μορφή δανείου προς τον Δήμο.
Το πώς θα εξομαλυνθεί η κατάσταση είναι δύσκολο και πολύ νωρίς ακόμα για να το απαντήσει κανείς. Έχει να κάνει με την εξέλιξη της οικονομίας σε διεθνές, εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο, όπως αυτή διαμορφώνεται από την υγειονομική κρίση.
Δεν είμαστε όμως από αυτούς που κάθονται με σταυρωμένα χέρια περιμένοντας παθητικά να καθορίσουν οι εξελίξεις την μοίρα τους. Με σχέδιο, σκληρή δουλειά, διάλογο, πειθώ και συγκρούσεις όπου χρειάζεται, αλλάζουμε το ίδιο μας το σπίτι. Αλλάζουμε και εκσυγχρονίζουμε, για την ακρίβεια ξαναχτίζουμε τη ΔΕΥΑΡ. Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας, θα μας επιτρέψει να μείνουμε όρθιοι, ακόμα και στις πιο δύσκολες συγκυρίες του εξωτερικού περιβάλλοντος.
• Το Τεχνικό Πρόγραμμα που ψηφίσατε, ήταν εξ αρχής πιο ‘συμμαζεμένο’ για μια σειρά από λόγους. Πώς εξελίσσονται τα έργα αυτή την περίοδο;
Ήταν εξ’ αρχής «μαζεμένο» γιατί θέλαμε να είναι ρεαλιστικό και όχι πρόγραμμα «φούσκα» επιθυμιών και έπεων πτερόεντων. Εξελίσσεται κανονικά, παρά τις καθυστερήσεις που προκάλεσε η περίοδος του “lockdown” και βεβαίως οι δυσκολίες ταμιακής ρευστότητας της Επιχείρησης.
Κι ας μην ξεχνάμε την προίκα εκκίνησης που μας άφησαν, που στις 31.12.2019 έφτανε στο ποσόν των μείον έξη εκατομμυρίων.
• Αν και βρισκόμαστε μέσα στον Αύγουστο, με πολύ περιορισμένη τουριστική κίνηση, οι ανάγκες για νερό, ύδρευση κ.λπ. αυξάνονται. Δώστε μας μια εικόνα του νησιού.
Μπορεί βέβαια να μην έχουμε την τουριστική κίνηση των προηγούμενων χρόνων, αλλά μια κάποια κίνηση υπάρχει και βεβαίως είμαστε στην κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου. Υπάρχει λοιπόν αύξηση των απαιτήσεων σε νερό. Στις απαιτήσεις αυτές, η ΔΕΥΑΡ ανταποκρίνεται με επάρκεια. Τόσο όσον αφορά στις απαιτούμενες ποσότητες, όσο και στη διασφάλιση της αναγκαίας ποιότητας του νερού.
Μεμονωμένα και περιστασιακά εμφανίζονται προβλήματα, που έχουν να κάνουν συνήθως με βλάβες δικτύων ή αντλητικών συγκροτημάτων που όμως αντιμετωπίζονται ταχύτατα. Σε περιοχές που «δίψαγαν» για χρόνια, έχουμε διασφαλίσει την άμεση έστω και προσωρινή επίλυση των προβλημάτων τους, ενώ έχουμε δρομολογήσει τις οριστικές λύσεις τους. Το Μανδρικό και η Κάμειρος Σκάλα π.χ. έχουν ήδη νερό καλής ποιότητας σε επάρκεια, ενώ σύντομα προστίθεται και μια νέα γεώτρηση στο σύστημα. Ακολουθεί η Κρητηνία στην οποία σύντομα θα προστεθεί νερό από νέες γεωτρήσεις.
Το πρόγραμμα νέων γεωτρήσεων βρίσκεται σε εξέλιξη στις ΔΕ Καμείρου, Ατταβύρου και Νότιας Ρόδου. Στόχος μας είναι κάθε χωριό να διαθέτει αυτάρκεια σε υδάτινους πόρους, όσο το δυνατόν πιο σύντομα.
Τέλος γνωρίζω πως μέσα στον Σεπτέμβρη η ΠΝΑΙ θα δημοπρατήσει τον Νότιο Αγωγό των Έργων Ύδρευσης Ρόδου και το νερό του Φράγματος από το διυλιστήριο της Αγάθης, θα φτάσει μέχρι και τη Λαχανιά. Έργο πνοής που θα λύσει οριστικά τα ζητήματα υδροδότησης πολλών περιοχών του νησιού που ταλανίζονται για χρόνια.
• Είχατε δηλώσει ότι από τους 84.000 υδρομετρητές που υπάρχουν στο νησί, αρκετές χιλιάδες πρέπει να βγουν εκτός λειτουργίας διότι υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα με ανεξόφλητους λογαριασμούς. Πώς είναι τώρα τα πράγματα;
Τα προβλήματα αυτά τα περιέγραψα σε αδρές γραμμές απαντώντας στην πρώτη ερώτησή σας. Τα υδρόμετρα που δεν διαβάζονται ή είναι χαλασμένα, δεν θα βγουν εκτός λειτουργίας. Θα αντικατασταθούν. Και η διαδικασία αυτή έχει αρχίσει και βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.
Δράττομαι της ευκαιρίας να καλέσω τους καταναλωτές τα υδρόμετρα των οποίων είναι σ’ αυτή την κατάσταση, να προσέλθουν στη ΔΕΥΑΡ προκειμένου να τα αντικαταστήσουν και παράλληλα να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους.
Επίσης θεωρώ σκόπιμο οι μεγάλες επιχειρήσεις της περιοχής μας και κυρίως οι ξενοδοχειακές μονάδες να μεριμνήσουν για την αντικατάσταση των υδρομέτρων τους με νέα ψηφιακά υδρόμετρα. Στην πρωτοβουλία τους αυτή την οποία θα συζητήσουμε και με την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, η ΔΕΥΑΡ θα είναι αρωγός, αφαιρώντας μέρος της σχετικής δαπάνης, από τις οφειλές τους προς την ΔΕΥΑΡ. Σχετική απόφαση θα ληφθεί το επόμενο διάστημα από το ΔΣ της ΔΕΥΑΡ.
Κλείνοντας θέλω να το επαναλάβω. Επί της ουσίας ξαναχτίζουμε τη ΔΕΥΑΡ, σε όλα τα επίπεδα. Σ’ αυτήν την προσπάθεια θέλουμε συμμάχους και αρωγούς όλους τους συμπολίτες και συμπολίτισσές μας. Γιατί η ΔΕΥΑΡ ανήκει σ’ όλους μας. Είναι η τελευταία και μοναδική εταιρεία λαϊκής βάσης του νησιού μας, στην οποία όλοι μας είμαστε συνιδιοκτήτες και πελάτες ταυτόχρονα.
Απο την μια κατηγορεί τους προηγούμενους (μπορεί να είναι και έτσι) ότι χρέωσαν την ΔΕΥΑΡ και παρακατω λεει ότι με την πανδημία όλες οι ΔΕΥΑ ειναι σε δυδκολη οικονομικη κατάσταση. Ποιο απο τα δύο ισχύει;
Μειώσατε τα τιμολόγια κυρ Γιώργη μου να μποράει να πλερώνει ο κόσμος που περνά δύσκολους καιρούς σήμερον…..