Η Ελλάδα πρωτοπορεί στην επανεκκίνηση της κρουαζιέρας αφού είναι η πρώτη χώρα που εφαρμόζει τα πολύ αυστηρά πρωτόκολλα και φυσικά, θα δεχτεί αρκετά πλοία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (MSC Cruises, Costa, TUI Cruises).
Αυτό δηλώνει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο Ceo Five Senses Consulting & Development κ. Ιωάννης Μπρας ο οποίος μιλάει για τα λιμάνια, τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, για την κατάσταση, όπως τείνει να διαμορφωθεί σε αυτό τον κλάδο καθώς και για την διαδικτυακή Έκθεση “Sea Trade Virtual” που θα πραγματοποιηθεί 5-8 Οκτωβρίου 2020 -ακολουθώντας αναγκαστικά τα νέα δεδομένα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
• Κύριε Μπρα, πότε και υπό ποίους όρους και προϋποθέσεις ανοίγει η κρουαζιέρα για την χώρα μας; Μιλήστε μας και για τα πρωτόκολλα. Τι περιλαμβάνουν, εάν εγκρίθηκαν κ.λπ.
Η Ελληνική Κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία έκαναν πρώτοι στην Ευρώπη το καθήκον τους και ανακοίνωσαν τα ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα πρώτα για τα κρουαζιερόπλοια στις 24/07 και έπειτα για τα λιμάνια και πύλες εισόδου στις 06/08.
Είχα την τιμή να συμμετέχω και να συνεισφέρω κατά την σύνταξη των παραπάνω πρωτοκόλλων τα οποία καλύπτουν όλες τις περιπτώσεις από την αρχή του ταξιδιού μέχρι την επιστροφή του επιβάτη στο σπίτι του.
Έτσι η κρουαζιέρα στην Ελλάδα άνοιξε και τυπικά από την 1η Αυγούστου με 6 Λιμάνια πρώτης υποδοχής (Κέρκυρα, Πειραιάς, Ρόδος, Κατάκολο, Βόλος και Ηράκλειο) και φυσικά μετά από το πρώτο λιμάνι τα κρουαζιερόπλοια μπορούν να πάνε όπου αλλού θέλουν. Φυσικά το άνοιγμα την 1η Αυγούστου δεν σημαίνει ότι θα δούμε κρουαζιερόπλοια αμέσως καθώς χρειάζονται λίγο χρόνο για την οργάνωση και τις πωλήσεις τους.
Όλες όμως οι εταιρείες κρουαζιέρας θα ακολουθούν ειδικά συγκεκριμένα πρωτόκολλα που και οι ίδιες έχουν εκδώσει και που ικανοποιούν κάθε στιγμή του ταξιδιού και αφορούν τις εκπαιδεύσεις για το πλήρωμα, τις εκτεταμένες απολυμάνσεις και καθαριότητα, την αύξηση του ιατρικού εξοπλισμού και των αριθμό των γιατρών και νοσηλευτών πάνω στο κάθε καράβι και για να κάνει PCRtest εν πλω κτλ. Επίσης υιοθετούνται ειδικά μέτρα για την αποτροπή ασθενών με Covid-19 να συμμετάσχουν σε κρουαζιέρα με την εφαρμογή διαδικασιών προελέγχου πριν την επιβίβαση με την συμπλήρωση ειδικής φόρμας (προ-επιβιβαστικό ερωτηματολόγιο υγείας) αλλά και με την παρουσία ιατρικού προσωπικού κατά την επιβίβαση που θα πραγματοποιεί θερμομετρήσεις σε όλους τους επιβάτες αλλά και σε πολλές περιπτώσεις PCR test για όλους, προσωπικό και επιβάτες (στο προσωπικό είναι υποχρεωτικό). Θα υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα σχέδια αντιμετώπισης πιθανών κρουσμάτων και ειδική διαδικασία αντιμετώπισής τους όπου η κάθε εταιρεία είναι υποχρεωμένη να έχει άδειες καμπίνες ειδικών προδιαγραφών απομόνωσης σε ποσοστό 5%+5% επιβατών και πληρώματος παρέχοντας έτσι εγκαταστάσεις απομόνωσης μέχρι το επόμενο λιμάνι όπου τα πιθανά κρούσματα θα οδηγούνται όπως και στις περιπτώσεις κανονικών τουριστών στα ξενοδοχεία αναφοράς.
• Μιλήστε μας για τις χώρες που ενδιαφέρονται για προσεγγίσεις στην Ελλάδα και σε ποια λιμάνια;
Ο μέχρι στιγμής προγραμματισμός των εταιρειών αφορά κυρίως τις Ευρωπαϊκές εταιρείες και επιβάτες από χώρες μέλη της EU. Έτσι πρώτη η MSC μετά και την έγκριση των Ιταλικών πρωτοκόλλων, ανακοίνωσε ότι ξεκινάει, αν όλα πάνε καλά, στις 29/08 με το πλοίο MSC Magnifica (χωρητικότητας 3223 επιβατών) με ένα 7ήμερο πρόγραμμα με αναχώρηση από το Μπάρι της Ιταλίας και επισκέψεις σε Κέρκυρα, Κατάκολο και Πειραιά πριν επιστρέψει στο Μπάρι.
Το συγκεκριμένο ‘δοκιμαστικό’ πρόγραμμα θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου όπου και θα ανακοινωθεί το χειμερινό πρόγραμμα της εταιρείας.
Επίσης η Ιταλική Costa Crociere ανακοίνωσε ότι ξεκινά το πρόγραμμά της στις 6 Σεπτεμβρίου με το Costa Delizioza (χωρητικότητας 2828 επιβατών)με προσεγγίσεις στην Ελλάδα σε Κατάκολο, Μύκονο και Πειραιά και μετά τον Οκτώβριο σε Κατάκολο, και Πειραιά.
Η TUI Cruises ξεκινάει με ένα ειδικό πρόγραμμα με το Mein Schiff 6 (χωρητικότητας 2534 επιβατών) από ελληνικό λιμάνι στις 12 Σεπτεμβρίου που θα περιλαμβάνει 2 ημέρες στην θάλασσα και επισκέψεις σε Κέρκυρα και Πειραιά.
Άλλες εταιρείες είναι η MarellaCruises που έχει ανακοινώσει την Κέρκυρα για λιμάνι αναχώρησης στα τέλη Σεπτεμβρίου αλλά και άλλες μικρότερες όπως η Ponant.
Όλα τα παραπάνω πλοία αναμένεται να μειώσουν σημαντικά τις πληρότητες ειδικά στα πρώτα ταξίδια φτάνοντας ακόμα και στο -50% για λόγους ασφαλείας, επίτευξης κοινωνικής αποστασιοποίησης αλλά κυρίως ψυχολογίας.
• Είστε αισιόδοξος για την πορεία του θαλάσσιου τουρισμού εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού; Ούτως ή άλλως, η κρουαζιέρα αντιμετώπιζε προβλήματα και πριν το ξέσπασμα της κρίσης.
Η κρουαζιέρα έκλεισε για το 2019 με μια σημαντική διόρθωση προς τα πάνω με 15.6% στους 5.537.500 επιβάτες και το 2020 αναμενόταν μια περαιτέρω αύξηση της τάξεως του 10% βασιζόμενη σε στοιχεία που αφορούσαν τις προκρατήσεις, τις νέες ναυπηγήσεις αλλά και τις συζητήσεις με Cruise Executives κατά την διάρκεια του χρόνου. Η πανδημία έχει ουσιαστικά σταματήσει κάθε δραστηριότητα μέχρι και σήμερα με την μεγάλη αγορά της Αμερικής να δυσκολεύεται να βρει βηματισμούς καθώς εκεί η πανδημία είναι ακόμα σε έξαρση.
Αν και η ανάκαμψη φαντάζει μια άσκηση για δύσκολους λύτες μπορώ να σας πω ότι κάθε νόμισμα έχει πάντα τις δύο πλευρές του. Από την μία έχουμε αλλαγές στους στόλους πολλών εταιρειών με εταιρείες να κλείνουν, να στέλνουν πλοία για απόσυρση ή και να πωλούν ορισμένα, αλλά από την άλλη σχεδόν καμία εταιρεία δεν έχει ακυρώσει τις ναυπηγήσεις νέων πλοίων (περ. 115 νέα κρουαζιερόπλοια μέχρι το 2028). Έτσι θα πρέπει κάποιος να αναλύσει την κατάσταση ανά περιοχή για να μπορέσει να βγάλει τα σωστά συμπεράσματα σύμφωνα με τα σημερινά γεγονότα πάντα. Όσο αφορά τον Ελλαδικό χώρο και γενικότερα την Ανατολική Μεσόγειο νομίζω ότι θα μπορέσει να ανακάμψει γρηγορότερα από ότι άλλες περιοχές καθώς ήδη είναι πολύ πιο μπροστά από άλλες περιοχές και σε μερικές μέρες θα ενεργοποιηθούν δοκιμαστικά ταξίδια. Επίσης, τα νέα πλοία που τώρα ναυπηγούνται ακόμα και με καθυστερήσεις των 6-8 μηνών που παρατηρούνται, πολλά από αυτά είτε προορίζονται για τα νερά της Μεσογείου είτε θα έχουν πρόγραμμα που θα περνά και από την Ελλάδα.
Νομίζω ότι το κλειδί στην επόμενη φάση θα είναι η δυνατότητα να πραγματοποιούνται γρήγορα, αξιόπιστά τεστ σε όλους τους επιβάτες και πλήρωμα κατά την έναρξη του ταξιδιού και μόλις η τεχνολογία το επιτρέψει σε κάθε λιμάνι του ταξιδιού. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξει πιστοποιημένο τεστ που θα πραγματοποιείται σε 3-4 λεπτά με αξιοπιστία αποτελεσμάτων στο 97-98% και με κόστος τόσο χαμηλό που θα είναι εφικτό να γίνεται σε όλους τους προορισμούς πριν την κάθε επιβίβαση.
Φυσικά η λύση θα είναι η ύπαρξη εμβολίου που θα είναι διαθέσιμο και θα παρέχει αυξημένη προστασία. Μέχρι τότε όμως οι προορισμοί θα πρέπει να προετοιμαστούν για την επόμενη περίοδο που σίγουρα θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2021 ακολουθώντας τις προδιαγραφές και οδηγίες όπως εκδόθηκαν στην με ΑΔΑ:6ΚΑΞ465ΦΥΟ-3ΟΙ εγκύκλιο για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Φυσικά θα πρέπει ο κάθε προορισμός να ετοιμάσει την ‘αντεπίθεσή’ του στον τρόπο που θα επικοινωνήσει την ετοιμότητά του και τα ειδικά του χαρακτηριστικά που τον κάνουν μοναδικό.
Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι αναγκαίο να υπάρχει στρατηγική που θα αναδεικνύει τα βασικά στοιχεία του προορισμού σε σχέση με τον προσδιορισμό εμπειρίας μέσα από την ανάδειξη των Ιστορικών, Πολιτιστικών και Γαστρονομικών χαρακτηριστικών του προορισμού. Η Ρόδος είναι ένας από τους προορισμούς που μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάκαμψη του κλάδου και είναι σε φάση προετοιμασίας για την επόμενη μέρα με στόχο την επαναφορά στην κανονικότητα το συντομότερο δυνατό.
Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές υπάρχουν οι ειδικοί που διαθέτουν το απαραίτητο network και εμπειρία να αναδείξουν τον κάθε προορισμό διεκδικώντας ένα κομμάτι στην υπό-διαμόρφωση νέα πίτα της αγοράς.
• Είναι φυσικό να μην μπορούν φέτος να γίνουν εκθέσεις. Μιλήστε μας για την Έκθεση ‘Sea Trade Virtual’. Πότε θα γίνει, με ποιον τρόπο και ποιοι θα μπορούν να μετέχουν.
Ένα από τα βασικά εργαλεία των προορισμών που οργανωμένα συμμετείχαν στις κλαδικές εκθέσεις κρουαζιέρας ήταν η δυνατότητα να οργανώνουν Β2Β συναντήσεις με τους cruise executives για να παρουσιάσουν και προτείνουν τον προορισμό τους έτσι ώστε να ενταχθεί σε επόμενα δρομολόγια τους ή ακόμα να αυξηθούν οι προσεγγίσεις. Η πανδημία έχει αλλάξει πολλά στον τρόπο που λειτουργούμε και ένα από αυτά είναι η ακύρωση όλων των τουριστικών και κλαδικών εκθέσεων για τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Ανταποκρινόμενοι, όμως, στην ανάγκη για διασύνδεση και επικοινωνία των προορισμών, προμηθευτών και εταιρειών κρουαζιέρας διοργανώνεται ένα διαδικτυακό γεγονός μια virtual έκθεση όπου θα μπορέσουν όσοι συμμετέχουν να ζητήσουν και λάβουν ραντεβού για να μιλήσουν για τον προορισμό του ο καθένας με αυτούς που τους ενδιαφέρουν. Έτσι θα πραγματοποιηθεί η Sea TradeVirtual μεταξύ 5 – 8 Οκτωβρίου 2020 με σκοπό να βάλει τις βάσεις για την επανεκκίνηση του κλάδου.
Θα πρέπει τα λιμάνια και οι προορισμοί να ετοιμάσουν ειδικές μικρές παρουσιάσεις που να λαμβάνουν υπόψη και την σημερινή κατάσταση και να επιδιώξουν να μιλήσουν με τους Itinerary planners, αλλά και τους decision makersτων εταιρειών κρουαζιέρας.
Η Five Senses Consulting είναι ιδρυτικό μέλος του Cruise Professional Advisors Alliance (CPAA) ενός οργανισμού που διαθέτει δικτύωση σε όλα τα επίπεδα της βιομηχανίας και μπορεί να αναλάβει οποιαδήποτε projectσε οποιαδήποτε σημείο του κόσμου και να βρίσκεται.
Αγαπητε κ.Μπρα,
Σημερα βλεπεις οτι ολα αυτα που εγραψες για την επανεκινηση δεν πραγματοποιηθηκαν δυστυχως
Το 2021 ειναι ηδη χαμένο.Ολες οι εταιριες θα λειτουργησουν με τα πλοια τους σαν πλώτα ξενοδοχεια.Χωρις shorex που σημαινει μηδενικα εσοδα για τις χωρες προορισμου οπως η Ελλάδα.
Να σχεδιασουμε το 2022 με διαφορετικη φιλοσοφια , που θα βασιζεται σε νεες προτασεις συμβατες με τη νεα πραγματικοτητα.
Ολα αυτα που ανακοινωσατε με τον υπουργο ειναι χωρις σημασια αφου ποτε δεν προκειται να τα χρησιμοποιησουν οι εταιρίες.Και δεν επρεπε να τα ανακοινωσει.Θα εκτεθει για μια ακομη φορά.Πουθενα δεν πετυχε.Μη γνωστης του τουρισμου.Εβαλε σε περιπετειες πολλους που τον πιστεψαν (φυσικα οχι τους σοβαρους και πεπειραμμενους)
Ειμαι στη διαθεση σου
Οδυσσέας Ζωγραφάκης
Διαβάζοντας το άρθρο καθίσταται σαφές ότι ούτε μία δοκιμαστική επίσκεψη δεν θα γίνει στη Ρόδο.