Στην τελική ευθεία εισέρχεται σήμερα η διαπραγμάτευση μεταξύ του επιτελείου της κυβέρνησης και των δανειστών, η οποία από μία… “προθέρμανση” της δεύτερης αξιολόγησης της 17ης Οκτωβρίου, μετατρέπεται κάθε ημέρα που περνά σε έναν μαραθώνιο. Οι θεσμοί έχει προγραμματιστεί να αναχωρήσουν αύριο και μετά από κάθε ραντεβού τα μέτωπα αντί να κλείσουν, ανοίγουν.
Και οι διαπραγματεύσεις δεν αφορούν – όπως έχει γίνει πλέον σαφές – μόνο τα 15 προαπαιτούμενα που συνδέονται με τα 2,8 δισ. ευρώ της υποδόσης. Αφορούν επίσης:
· Τα μεγάλα μέτωπα της δεύτερης αξιολόγησης (σ.σ. χθες μόνο άνοιξαν τα θέματα των ειδικών μισθολογίων και του εργασιακού για να… μεταφερθούν για τον Οκτώβριο).
· Τα μέτρα που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός και πλέον περνούν από το “κόσκινο” των θεσμών που διατηρούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ενστάσεις (ακατάσχετος λογαριασμός, αλλαγές στο ΕΝΦΙΑ και στις φοροαπαλλαγές από το 2017, 2 φορονομοσχέδια).
· Τον νέο προϋπολογισμό του 2017 και το Μεσοπρόθεσμο με τα πλεονάσματα μετά το 2018 που πρέπει μέσα στις επόμενες ημέρες να ολοκληρωθεί…
Χθες, στα μέτωπα του υπερταμείου και της αγοράς ενέργειας προστέθηκαν νέα “αγκάθια” των ενστάσεων για την εξοικονόμηση δαπανών, για το αναπτυξιακό ταμείο, για την bad bank και για τα επιδόματα.
Τα ραντεβού
Σήμερα, οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν γύρω στις 10πμ με το μεγάλο μέτωπο του προϋπολογισμού και των νέων μέτρων παρουσία των κ.κ. Τσακαλώτου και Χουλιαράκη, ενώ ακολουθεί το συνταξιοδοτικό, τα κόκκινα δάνεια και η πάταξη της διαφθοράς με την χρηματοδότηση των κομμάτων.
Η κυβέρνηση πλέον προσανατολίζεται στην κατάθεση του Μεσοπροθέσμου το ταχύτερο δυνατό στη Βουλή. Αλλά πρέπει να διαχειριστεί την προαναγγελία του Πρωθυπουργού για μείωση των πλεονασμάτων κάτω από το 3,5% του ΑΕΠ μετά το 2018 (σε 2,5% και 2% του ΑΕΠ αντίστοιχα τα έτη 2019- 2020) παράλληλα με την πρόθεσή της (όπως τουλάχιστο μεταφέρεται από κυβερνητικές πηγές) να καταθέσει έως τις 3/10 ένα Μεσοπρόθεσμο που θα έχει ως στόχο το 3,5% του ΑΕΠ αλλά με “αστερίσκο”.
Και το ζήτημα είναι πως θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι, παρακάμπτοντας τις ενστάσεις για υστέρηση εσόδων, αλλά και για χαμηλή απόδοση της “επισκόπησης δαπανών” που τέθηκε χθες επί τάπητος. Θεωρητικά η “επισκόπηση” που ξεκινά το ΥΠΟΙΚ έχει μεγάλα περιθώρια “νοικοκυρέματος” δεδομένου ότι σύμφωνα με το Eurogroup η Ελλάδα είχε το 2015 την τρίτη μεγαλύτερη δαπάνη ως αναλογία του ΑΕΠ στην ΕΕ.
Παρ όλα αυτά, καθώς αυτή η περικοπή που θα καταγραφεί κυρίως το 2018 θα πρέπει να στηρίξει τα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ, εκφράζονται ενστάσεις για το κατά πόσο μπορεί να επιτελέσει και τον σκοπό αυτό αλλά και να “φέρει” την εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ με στόχο τη χρηματοδότηση του προγράμματος του “Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης”.
Στοπ στην bad bank
Στις χθεσινές διαπραγματεύσεις μπήκε επίσης “φρένο” στην επιδίωξη των τραπεζών για σύσταση bad bank αλλά και στο σχέδιο της κυβέρνησης για τη δημιουργία Αναπτυξιακού Ταμείου.
capital.gr