Την Τρίτη 6 Ιουνίου θα δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2017 για τους τελειοφοίτους και αποφοίτους λυκείου που θα διεκδικήσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι υποψήφιοι θα εξετασθούν στα τέσσερα μαθήματα, κάτι που δεν θα αλλάξει ούτε και στο επόμενο σύστημα. «Απλώς το σύστημα θα αλλάξει όνομα», σχολίασε έμπειρο στέλεχος της εκπαιδευτικής πυραμίδας, μετά τη χθεσινή συνέντευξη «σούπα» που έδωσε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ειδικότερα, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου επιβεβαίωσε χθες στην «Κ» ότι οι ενδοσχολικές εξετάσεις στο λύκειο θα προηγηθούν των Πανελλαδικών – πιθανότατα θα ολοκληρωθούν στις 31 Μαΐου. Αυτό προβλέπει, άλλωστε, ο νόμος, ενώ η παράταση των μαθημάτων έως τα τέλη Μαΐου διευκολύνεται από το γεγονός ότι φέτος δεν θα πραγματοποιηθούν διπλές εξετάσεις όπως πέρυσι, με το παλαιό (των 6 υποχρεωτικών μαθημάτων) και το νέο σύστημα (των 4 υποχρεωτικών).
Από την άλλη, η ηγεσία του υπουργείου, στην πρώτη συνέντευξη Τύπου, δεν έκανε κάτι περισσότερο από το να επαναλάβει όσα είχε πει κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή και να εξαγγείλει… διάλογο. Για παράδειγμα, ο κ. Γαβρόγλου ξαναμίλησε για αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων του λυκείου, για το εθνικό απολυτήριο και για τις εισαγωγικές εξετάσεις για τα ΑΕΙ μετά τη λήψη του, για ανακοίνωση του νέου εξεταστικού συστήματος έως το Μάρτιο ώστε να εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2020, για την αξιολόγηση των σχολείων χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, για ενιαίο χώρο ΑΕΙ/ΤΕΙ και ερευνητικών κέντρων.
Βεβαίως, άξια επισήμανσης είναι τα εξής:
• Ενώ ο κ. Γαβρόγλου έκανε λόγο για στήριξη των εκπαιδευτικών, δεν παρουσίασε μέτρα προς αυτόν τον στόχο. Μάλιστα, δεν έκανε καμία αναφορά σε πιθανότητα διορισμών εκπαιδευτικών. Μόνον όταν ρωτήθηκε, απάντησε ότι δεν μπορεί να δεσμευθεί σε αριθμό διορισμών, αλλά οι θεσμοί δέχθηκαν ότι είναι απαραίτητοι.
• Ο υπουργός εξήγγειλε νέα μελέτη για την εκπαίδευση και τα οικονομικά της, η οποία μάλλον θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για διορισμούς.
• Για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, ο κ. Γαβρόγλου δεν απέκλεισε τη συνέχιση ύπαρξης διδάκτρων. «Θεωρούμε ότι δεν έχουν γίνει μελέτες κόστους που να είναι με βάση κάποιες συγκεκριμένες αρχές και ανάγκες, ώστε να ξέρουμε τι μας κοστίζουν τα μεταπτυχιακά. Οταν θα έχουμε τα κόστη τους, θα πρέπει τα ΑΕΙ, ανάλογα με τους πόρους που έχουν, να δουν πώς θα αντιμετωπίσουν αυτά τα κόστη», είπε.
• Για τις διαμαρτυρίες των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων σχετικά με τη διάταξη για τις απολύσεις εκπαιδευτικών, ο κ. Γαβρόγλου υπερασπίστηκε τη ρύθμιση, λέγοντας ότι «ο εκπαιδευτικός ασκεί κοινωνικό λειτούργημα, δεν είναι ούτε δημόσιος υπάλληλος ούτε ιδιωτικός υπάλληλος ούτε και οτιδήποτε άλλο» και προσέθεσε ότι «υπάρχει πίεση από κάποιους κύκλους, κατά τη γνώμη του ακατανόητη πίεση, να παρθεί πίσω η ρύθμιση. Ακατανόητη, σε πολλά επίπεδα. Δεν ξέρω αν θυμάστε ότι η κυβέρνησή μας απέσυρε το 24% του ΦΠΑ για τα ιδιωτικά σχολεία, για τα φροντιστήρια, αναγνωρίζοντας ότι είναι ειδικού καθεστώτος εκπαιδευτήρια. Αν τυχόν πάει κανείς πίσω από τη διάταξη για το πώς δικαιολογούνται οι απολύσεις, τότε είναι προφανές ότι πρέπει να επανέλθει το 24%».
Στο ίδιο πλαίσιο, ο αναπληρωτής υπουργός Ερευνας και Καινοτομίας Κώστας Φωτάκης δεν είχε κάτι νέο πλην του ΕΛΙΔΕΚ, ενώ ο υφυπουργός Δημήτρης Μπαξεβανάκης περιέγραψε το σύστημα επαγγελματικών λυκείων που επανακαθορίστηκε (με μικρές αλλαγές στο παλαιότερο) επί υπουργίας Νίκου Φίλη διά χειρός Θέμη Κοτσυφάκη.
Η ολοκλήρωση της συνέντευξης εκ μέρους του κ. Γαβρόγλου έφερε κάτι νέο. Ο υπουργός, ταυτιζόμενος ίσως και με την ορμητικότητα και επιτηδευμένη λεξιλαγνεία του υφυπουργού του, χρησιμοποίησε τη σπάνια λέξη «προφανότητες». «Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή ακούω τον εαυτό μου να λέει προφανότητες, οπότε να σταματήσω» έκλεισε. Οι έφηβοι, ίσως, να μάθουν τη λέξη για να τη χρησιμοποιούν στη θέση άλλων, πολυκαιρισμένων.
Καθημερινή