Πώς μπορούν να προστατευθούν οι χρήστες κινητής από τα μηνύματα-απάτες
«Δωρεάν SMS – Βάλε το PIN 1278 στη σελίδα και επιβεβαίωσε τη συνδρομή σου – 22,80 ευρώ τον μήνα», «Διαγραφή – στείλε stop στο 54123». Τα παραπάνω αντιστοιχούν στα μηνύματα υψηλής χρέωσης που έχει λάβει στο κινητό ένας μεγάλος αριθμός συνδρομητών, με αποτέλεσμα να πληρώνει για υπηρεσίες που ποτέ δεν επέλεξε, τουλάχιστον συνειδητά. Πρόκειται για την πιο διαδεδομένη μορφή απάτης μέσω πενταψήφιων χρεώσιμων SMS (υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης). Συνήθως ο παραλήπτης, ανυποψίαστος, στέλνει SMS για τη διαγραφή του από την υπηρεσία και με αυτόν τον τρόπο ανοίγει τον ασκό του Αιόλου. Κι αυτό επειδή χρεώνεται τόσο για την αποστολή του μηνύματος διαγραφής όσο και για νέα μηνύματα που ενδεχομένως θα λάβει, παρότι έχει ζητήσει το αντίθετο.
Αν και τα τελευταία χρόνια αυτού του είδους οι απάτες έχουν υποχωρήσει, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) είχε προτείνει κατά την αναδιαμόρφωση του κώδικα δεοντολογίας για τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης την εκ των προτέρων φραγή των πενταψήφιων.
Με ποια κόλπα παγιδεύουν ανυποψίαστους χρήστες κινητής πληρώνοντας υπηρεσίες που ποτέ δεν επέλεξαν.
Σήμερα, οι συνδρομητές έχουν τη διακριτική ευχέρεια να προχωρήσουν σε φραγή αριθμών από 19 ή 54, που ανήκουν δηλαδή στις αριθμοσειρές υψηλής χρέωσης. Εάν υιοθετείτο η πρόταση της ΕΕΤΤ, με την οποία, για λόγους δυσανάλογου παρεμβατισμού και περιορισμού της επιχειρηματικής ελευθερίας όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ήταν αντίθετοι οι «παίκτες» της αγοράς τηλεπικοινωνιών και πολυμεσικών υπηρεσιών, ο καταναλωτής θα έπρεπε να ζητήσει την άρση της εκ των προτέρων φραγής.
Ποια είναι, όμως, η γραμμή άμυνας έναντι ανεπιθύμητων χρεώσεων από πενταψήφια; Οπως συνιστούν οι ειδικοί, οι χρήστες, κατ’ αρχάς, δεν θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε μηνύματα που τους καλούν να καταχωρίσουν ένα PIN σε μια υποδεικνυόμενη σελίδα ή να διαγραφούν από μια υπηρεσία. Ειδάλλως θα ανοίξουν την κερκόπορτα λαμβάνοντας μηνύματα από πενταψήφιους υψηλής χρέωσης. Eτσι συνιστάται να διακόπτουν την πρόσβαση στα πενταψήφια μέσω των εφαρμογών των παρόχων (Cosmote, Vodafone, Wind), με τους οποίους οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνούν και απευθείας. Την ίδια πρακτική θα πρέπει να υιοθετούν και όσοι βρίσκονται αντιμέτωποι με μια εξίσου… αποτελεσματική –με την αποστολή SMS «στα τυφλά»– μέθοδο χρέωσης. Κατά την περιήγηση στο Διαδίκτυο μέσω αναδυόμενου παραθύρου, ο χρήστης καλείται να συμμετάσχει σε κάποιο διαγωνισμό ή κλήρωση με αντάλλαγμα δωροεπιταγές, εκπτωτικά κουπόνια κ.τ.λ. Συνήθως του ζητούν να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις, στη συνέχεια να επιλέξει το επιθυμητό δώρο και τέλος να καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του και να αποδεχτεί τους όρους χρήσης.
Σε πολλές περιπτώσεις η εγγραφή του χρήστη και κατ’ επέκταση η αποστολή SMS πραγματοποιείται ακόμη κι αν δεν γίνουν αποδεκτοί οι όροι. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕΤΤ, η εγγραφή σε υπηρεσίες τρίτων θα πρέπει να συνοδεύεται με την αποστολή αναλυτικού SMS με το ύψος των χρεώσεων, τη συχνότητα λήψης των SMS, τον τρόπο διαγραφής, το τηλέφωνο και το e-mail της εταιρείας παροχής των υπηρεσιών. Ο εντοπισμός εταιρείας που συνδέεται με πενταψήφιο αυξημένης χρέωσης είναι εφικτός και μέσω ειδικής διαδικτυακής εφαρμογής της ΕΕΤΤ.
Πηγή kathimerini.gr
Δημήτρης Δελεβέγκος