Ρεπορτάζ

Η Τώνια Μοροπούλου για την πρωτοβουλία διάσωσης των καρνάγιων

Για την πρωτοβουλία που ανέλαβε το ΤΕΕ σχετικά με την διάσωση των καρνάγιων (περιλαμβανομένου και αυτού της Ρόδου) μίλησε στη ‘δ’ η κα Αντωνία Μοροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια ΕΜΠ, Α’ αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ και μέλος συμβουλίου Διοίκησης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Τα καρνάγια, οι ταρσανάδες, οι καραβομαραγκοί και τα παραδοσιακά ξύλινα σκάφη είναι απαραίτητο να διασωθούν από τις πιέσεις των εξελίξεων, ως συστατικό στοιχείο της ελληνικής ταυτότητας, των στρατηγικών στόχων της χώρας και της ναυπηγικής τέχνης.
Σύμφωνα με την κα Μοροπούλου, το ζήτημα είναι σοβαρό και λαμβάνει, πλέον, διαστάσεις εθνικής εμβέλειας, ενώ η σχετική πρωτοβουλία περιλαμβάνει και το καρνάγιο της Ρόδου:
«Τα καρνάγια, είναι στρατηγικής σημασίας τόσο για την απλή ανάπτυξη της χώρας, όσο και για την εθνική της ακεραιότητα. Από τα 300 καρνάγια που δημιουργήθηκαν και λειτούργησαν τα τελευταία 200 χρόνια στην Ελλάδα (από την ίδρυση του ελληνικού κράτους, μετά την Επανάσταση του 1821) σήμερα λειτουργούν περίπου 60-70.
Κι αυτό, γιατί αυτά τα οποία επιβίωσαν κάτω από συνθήκες επιθέσεων, πολέμων, περιβαλλοντικών πιέσεων, σήμερα τείνουν να κλείσουν λόγω σεισμικών προβλημάτων σε σχέση με την παραχώρηση της χρήσης του αιγιαλού, η οποία σήμερα, διακυβεύεται, τόσο από αποφάσεις μερικών δημοτικών λιμενικών ταμείων (όπως στην περίπτωση της Ρόδου) όσο και από αποφάσεις της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου.
Υπάρχει σχετική, παγκόσ μία έκκληση για την διάσωση των ελληνικών καρνάγιων -από το παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ των γυναικών που είχε λάβει χώρα τον Οκτώβριο του 2024 στην Αθήνα. Το ΤΕΕ, συνεκτιμώντας την συγκυρία (που άλλωστε όλοι καταλαβαίνουμε σήμερα πόσο σημαντική είναι μετά και τις τελευταίες δηλώσεις Μπαχτσελί) ανέλαβε πρωτοβουλία για τη διάσωση των καρνάγιων, υποστηρίζοντας την παγκόσ μία έκκληση και με συγκεκριμένες θέσεις –τόσο την τροποποίηση για την παράταση του Αρθρου 14 Α2971/2001 που αφορά στην παραχώρηση χρήσης αιγιαλού, όσο και στην ουσία της παραχώρησης αυτής, ώστε να είναι μακροπρόθεσμη.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας, προτείνει από 10-49 χρόνια και να έχει χαμηλό τίμημα, στάνταρ και ανεξάρτητο από τις αξίες γης, για να μπορεί να είναι βιώσιμο –αυτό το μελετάει το Υπουργείο Οικονομικών, αυτή την στιγμή, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται θέματα από τις κατά τόπους Κτηματικές Υπηρεσίες.
Η πρώτη συνάντηση που έγινε ήταν μετά από πρόσκληση του προέδρου του ΤΕΕ, Γιώργου Στασινού και ακολούθησε η δεύτερη συνάντηση στις 8 Ιανουαρίου 2025. Υπάρχει πλέον, σε εξέλιξη μία διαδικασία, ουσιαστικής διαβούλευσης μεταξύ των φορέων των καρνάγιων και των τριών υπουργείων.
Από την Ρόδο, μετέχει ο Γιώργος Χαλκίτης (Καρνάγιο Ρόδου ΝΗΡΕΥΣ Α.Ε. το οποίο κινδυνεύει να κλείσει με απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου).
Αποφασίστηκε, στην πορεία αυτή όπου διαβουλεύονται τα υπουργεία μεταξύ τους για να καταλήξουν στις απαραίτητες θέσεις, να πραγματοποιηθεί στις 12 Φεβρουαρίου 2025, στο ΤΕΕ (Αθήνα) με οργανωτική συμμετοχή, του Συλλόγου των Ναυπηγών Μηχανικών και του Πανελληνίου Συλλόγου Ταρσανάδων, ενώ είναι προσκεκλημένη η Ένωση Λιμένων της χώρας, τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, οι Οργανισμοί Λιμένων και φυσικά, οι δήμαρχοι. Σε αυτή την εκδήλωση έχει προσκληθεί και το Υπουργείο Εσωτερικών, δεδομένου ότι έχει δημιουργηθεί πρόβλημα και στο πλαίσιο των δικών τους αποφάσεων καθώς, χρησιμοποιούν τη δυνατότητα στο πλαίσιο που τους δίνει ο νόμος, για έως τριετείς παραχωρήσεις χρήσης του αιγιαλού σε απλές χρήσεις και διαλαμβάνουν και τα καρνάγια σε αυτές –ενώ δεν πρέπει.
Αυτό είναι το θέμα που θέλουμε να συζητήσουμε καθώς θα κλείσουν πολλά καρνάγια σε όλη την χώρα, μεταξύ των οποίων και αυτό της Ρόδου.
Εμείς, θεωρούμε ότι έχοντας πλέον τη μεγάλη εικόνα θα αντιληφθούν όλοι τη στρατηγική σημασία των καρνάγιων.
Αν κλείσουν τα καρνάγια του Αιγαίου είναι φανερό, ότι μόνο ο αλιευτικός στόλος ή τα τουριστικά ξύλινα πλοία (που είναι πλέον πάρα πολλά στο Αιγαίο) αλλά και όλα όσα θέλουν ναυπηγοεπισκευή, θα προσανατολίζονται στην… Τουρκία.
Συνεπώς, θεωρούμε ότι έχοντας την μεγάλη εικόνα και διαλαμβάνοντας την στρατηγική σημασία των καρνάγιων που λειτουργούν τόσα χρόνια.
Το καρνάγιο της Ρόδου, λειτουργεί από την εποχή της Ενσωμάτωσης με τη σημερινή ιδιοκτησία του και έχει διαγράψει μία σημαντική ιστορία. Όπως ανέφερα, στην πρώτη συνάντηση συμμετείχαν ο Γεώργιος Χαλκίτης από το καρνάγιο της Ρόδου, και ο Ηλίας Χατζηνικολάου -διευθύνων σύμβουλος του καρνάγιου ΝΗΡΕΑΣ.
Είναι πλέον θέμα να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, να σώσουμε τα καρνάγια και να διασφαλίσουμε την εθνική μας ακεραιότητα –και από αυτή την πλευρά».
Όπως ανέφερε η κα Μοροπούλου, σε εκδήλωση που έγινε για τα 100 χρόνια λειτουργίας του ΤΕΕ, προέβη σε σχετική ενημέρωση για έκκληση με στόχο τη διάσωση των καρνάγιων, ενώ απευθύνθηκε τόσο στον δήμαρχο Ρόδου κ. Αλ. Κολιάδη όσο και στον περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκο, ώστε να αναλάβουν κι εκείνοι τις κατάλληλες πρωτοβουλίες για να μην υπάρξουν αστοχίες, οι οποίες θα μπορούν να αποκατασταθούν αργότερα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου