Κύμα αισιοδοξίας επικρατεί στους κόλπους των επιχειρηματιών της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, καθώς η περασμένη χρονιά με τις αφίξεις ρεκόρ, αποτέλεσε ένα κεφάλαιο και προπομπό για μία ανάλογη, φέτος.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στη ‘δημοκρατική’ η αντιπρόεδρος με αρμοδιότητες Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Σωματείου Επιχειρηματιών και Επαγγελματιών Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου (ΣΕΕΜΠ), κα Μαρία Αγγέλου, η επιστροφή στην ‘κανονικότητα’ μετά την πανδημική κρίση, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς προκύπτουν πλέον, νέα δεδομένα.
«Ξεκινώντας από την προηγούμενη τουριστική σεζόν, να σημειώσω ότι είχε παρουσιάσει το εξής φαινόμενο: μία πολύ μεγάλη αύξηση των αφίξεων και ταυτόχρονα, μία όχι ανάλογη αύξηση των εσόδων. Ανάλογα με τον τομέα της κάθε επιχείρησης, παρουσιάζονταν διακυμάνσεις. Πήγε εξαιρετικά καλά η εστίαση, τα σούπερ μάρκετ, τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικά ενώ, μεγάλη πτώση σημείωσε το λιανεμπόριο (είδη ρουχισμού, υποδήματα κ.λπ.) Αυτό βέβαια, είναι μία παγκόσ μία εικόνα, που όπως αντιλαμβάνεστε έχει να κάνει με την διεθνή οικονομική κρίση και, φυσικά, με την αλλαγή σε αρκετά μεγάλο βαθμό των χωρών προέλευσης των επισκεπτών μας. Για πρώτη φορά, το 2024 ήρθαν περισσότεροι επισκέπτες από το πρώην ανατολικό μπλοκ και από τα βαλκάνια –που δεν συνήθιζαν να επιλέγουν την Ρόδο σε προηγούμενα χρόνια. Και θα σας έλεγα, ότι αυτό φάνηκε στις εμπορικές εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα στην Ελλάδα. Η αλλαγή στην ‘ανθρωπογεωγραφία’ σημειώθηκε σε όλη την χώρα. Δεν ήταν ένα φαινόμενο μεμονωμένο για την Ρόδο ή για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Να μην παραλείψω να αναφέρω ότι λόγω της δημιουργηθείσας κατάστασης με την αύξηση των αφίξεων αλλά την μείωση των εσόδων στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματίες ήταν πολύ συγκρατημένοι στις αγορές τους. Το είδαμε επειδή ήρθαν λιγότεροι να επισκεφτούν τις εκθέσεις ενώ σημειώθηκε μείωση στις πωλήσεις των προμηθευτών. Όλα αυτά, προκύπτουν και από την γενικότερη οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην Ευρώπη».
Η εικόνα όμως, για τη νέα σεζόν που βρίσκεται σχεδόν μπροστά μας, είναι ότι οι αφίξεις θα είναι αυξημένες σε σχέση με πέρσι. Τα μηνύματα που υπάρχουν για μία εκ νέου αύξηση στις αφίξεις (και πάλι σε επίπεδα ρεκόρ, εκτός απροόπτου) κάνουν τους επιχειρηματίες αισιόδοξους, που περιμένουν ένα κομμάτι από αυτούς τους αριθμούς στις αφίξεις, να μεταφραστεί σε έσοδα.
Την ίδια ώρα, οι εκτιμήσεις που έκαναν οι επιχειρηματίες της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου για να αποσβέσουν τις ζημιές που προκάλεσε η κρίση της πανδημίας, δεν έφτασαν μέχρι και το 2024: «Γνωρίζαμε ότι χρειαζόμασταν μία πενταετία από την επανεκκίνηση της αγοράς, για να ανακάμψουμε. Δεν καταφέραμε να καταγράψουμε θετικό πρόσημο. Κι αυτό γιατί, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν πολλές οικονομικές υποχρεώσεις σε ένα κλίμα που αλλάζει κάθε χρόνο. Οι αυξήσεις στο ρεύμα, στη φορολογία, η ακρίβεια, λειτουργούν επιβαρυντικά ως προς την επιχειρηματικότητα. Υπάρχουν μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που δυσκολεύονται πάρα πολύ να επιβιώσουν. Όπως έχουμε ξαναπεί, καινούργιες επιχειρήσεις που δεν έχουν την προσωπική σχέση με τους προμηθευτές τους και την αγορά και βεβαίως, την αξιοπιστία που θα τους έδινε μία πίστωση χρόνου, δεν αντέχουν πολύ. Προς το παρόν, αυτές που ‘αντέχουν’ είναι οι παλιές επιχειρήσεις. Και αν συνεχίσει αυτό που έγινε το 2024, εκτιμώ πως οδεύουμε προς ένα ‘ξεκαθάρισμα’ όπου θα αντέξουν οι δυνατοί και οι οργανωμένοι…» -λέει η κα Αγγέλου.
Σε ερώτηση εάν η αγορά έχει επιστρέψει στην ‘κανονικότητα’, η απάντηση ήταν κατηγορηματική:
«Η ‘κανονικότητα’ στην εποχή μας, είναι πάρα πολύ σχετική. Δεν είναι πλέον τα ίδια δεδομένα με κείνα της εποχής προ πανδημικής κρίσης. Σε αριθμούς των αφίξεων έχουμε ξεπεράσει τα δεδομένα της ‘κανονικότητας’ –όχι όμως σε επίπεδο εσόδων. Εάν μετά την πανδημική κρίση, η εστίαση έπνεε τα λοίσθια, το 2024 πώς δεν μιλήσαμε για ανάγκη στήριξης του λιανεμπορίου… ήταν θαύμα. Υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις ανά τομέα».
Τι γίνεται όμως με τις κρουαζιέρες; Λειτουργούν υποστηρικτικά για την αγορά της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου;
«Η κρουαζιέρα αποτελεί μία τονωτική ένεση στην τοπική αγορά. Ακόμη και η κίνηση που προσφέρει δημιουργεί καλό κλίμα –χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι οι επισκέπτες της κρουαζιέρας, καταναλώνουν όπως παλιά. Αυτό οφείλεται, αφενός επειδή δεν είναι επισκέπτες υψηλής οικονομικής στάθμης, αφετέρου οι εταιρείες κρουαζιέρας, προσφέρουν μέσα στα πλοία, πολλά από τα ψώνια που οι τουρίστες απολάμβαναν στα νησιά μας. Οι επιβάτες μπορούν να βρουν τα σουβενίρ μέσα στο κρουαζιερόπλοιο και τους προτρέπουν να επιστρέψουν για φαγητό το μεσημέρι. Συνεπώς, δεν έχουν πολύ χρόνο ελεύθερο για ψώνια, για βόλτα και για φαγητό. Επίσης, παρατηρήθηκε το φαινόμενο να τους φέρνουν πολύ νωρίς το πρωί, στην Μεσαιωνική Πόλη (πριν ανοίξουν τα καταστήματα) για να επισκεφθούν το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Παλάτι των Ιπποτών και να φεύγουν χωρίς να προλαβαίνουν να κάνουν μία χαλαρή βόλτα. Γι’ αυτό σκεφτόμαστε να κάνουμε μία επαφή με τις εταιρείες κρουαζιέρας, για να θέσουμε τα αιτήματά μας ώστε μέσα από την καλή συνεργασία, να μπορέσουμε όλοι να έχουμε τα θετικά αποτελέσματα από την αύξηση των αφίξεων στο νησί μας…» κατέληξε η αντιπρόεδρος με αρμοδιότητες Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Σωματείου Επιχειρηματιών και Επαγγελματιών Μεσαιωνικής Πόλης Ρόδου.