Ειδήσεις

Προσπάθεια συνέργειας προς όφελος της τοπικής οικονομίας από τον κ. Ιακ. Βασ. Κόζα

Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου

Ποιο θα είναι το αύριο για τις επιχειρήσεις χονδρικής και λιανικής εμπορίας τροφίμων στη Ρόδο; Το ερώτημα αυτό ετέθη από τη «δημοκρατική» σ’ έναν από τους πλέον αναγνωρισμένους (και ισχυρούς) εμπόρους του νησιού, στον κ. Ιάκωβο Κόζα του Βασιλείου. Στην απάντησή του ο έμπορος μίλησε για καινούργιες πρακτικές που σχεδιάζουν οι χονδρέμποροι των Αθηνών, η υλοποίηση των οποίων ήδη έχει ξεκινήσει και σιγά – σιγά ανατρέπει το σκηνικό της τοπικής αγοράς. Εκείνο που φάνηκε ξεκάθαρα στα λόγια του εμπόρου είναι πως το μέλλον εξακολουθεί να βρίσκεται στα χέρια των ντόπιων επιτηδευματιών, αρκεί όλοι μας να αποφασίσουμε να δουλέψουμε μαζί.
«Είναι αδύνατο να επιβιώσουμε με το σκληρό ανταγωνισμό που έχει επιβληθεί στην αγορά από όλους εκείνους που ήρθαν, θεωρώντας ότι η Ρόδος είναι η παχιά αγελάδα που έχει ανεξάντλητο το γάλα». Στα λόγια του ο κ. Ιάκωβου Κόζα του Βασιλείου δεν υπήρχε ίχνος μεμψιμοιρίας. Ως δεύτερης γενιάς έμπορος μίλησε με τη βεβαιότητα που έχουν οι επιχειρηματίες της Ρόδου, οι οποίοι γνωρίζουν και ευκολίες και δυσκολίες.
«Η πίτα της αγοράς είναι συγκεκριμένη. Μπορεί ανάλογα με την τουριστική σεζόν να μεγαλώνει ή να μικραίνει λίγο, όμως σε γενικές γραμμές τα μεγέθη είναι ίδια. Οσο αυξάνει ο ανταγωνισμός, μικραίνει το μερίδιο για όλους». Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι υγιείς, εμπορικές επιχειρήσεις θα περάσουν σε φάση σοβαρών οικονομικών δυσκολιών και ακολούθως θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν όλα τους τα μεγέθη: Θέση στην αγορά, αγορές εμπορευμάτων, πωλήσεις, προσωπικό, επεκτάσεις.
Καλούνται οι τοπικές
δυνάμεις σε συνεργασία
«Αν τελικά θέλουμε να επιβιώσουμε, θα πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσουμε σε συνέργειες» υποστήριξε ο κ. Κόζας και εξήγησε το σκεπτικό του: «Είμαστε για παράδειγμα πέντε έμποροι στη Ρόδο που φέρνουμε ο κάθε ένας από ένα κοντέινερ μανιτάρια. Ο κάθε ένας από εμάς κάνει μόνος του τις συμφωνίες αγοράς, κανονίζει τις μεταφορές και στη συνέχεια προσπαθεί να τα πουλήσει.
Ο ένας ανταγωνίζεται τον άλλο και μάλιστα χωρίς να προκύπτει ουσιαστική διαφορά για τον καταναλωτή. Δηλαδή, εάν θα αγοράσει ο καταναλωτής ή ο εστιάτορας το μανιτάρι 99 λεπτά ή 95 λεπτά, έχει σημασία;».
Στην ουσία της πρότασής του ο κ. Ιάκωβος Κόζας του Βασιλείου καλεί τους υπόλοιπους εμπόρους του νησιού να συμπράξουν σε μια ενιαία προσπάθεια που θα έχει τον ακόλουθο στόχο: «Αν για παράδειγμα συμφωνήσουν και οι άλλοι έμποροι, μπορούμε να επιτυγχάνουμε ακόμα πιο μεγάλες παραγγελίες. Στο παράδειγμα με τα μανιτάρια, αν  από τον προμηθευτή ζητήσουμε σε μία παραγγελία πέντε κοντέινερ εμπόρευμα, τότε και πιο καλή τιμή θα πετύχουμε και θα μπορέσουμε να καθιερώσουμε μια υγιή εμπορική πρακτική, διότι η τιμή θα είναι χαμηλότερη για τον καταναλωτή λόγω χαμηλότερου κόστους αγοράς (κι όχι λόγω εκβιασμού, τόσο μου πουλάει ο άλλος, εσύ τι τιμή δίνεις;)».
«Αν  τελικά οι υπόλοιποι έμποροι συμφωνήσουν να συμπράξουμε, τότε υπάρχει ακόμα ένα πλεονέκτημα’ Ολοι μαζί θα γίνουμε μια σημαντική δύναμη και θα αποτρέψουμε τις επεκτατικές διαθέσεις των μεγαλεμπόρων της υπόλοιπης Ελλάδας. Ηδη στο νησί έχουν έρθει μεγάλες εταιρείες, που εφαρμόζουν πρακτικές, που ως στόχο έχουν να σβήσουν όλους εμάς και μετά να μείνουν μόνες τους. Τότε τα πράγματα δεν θα είναι καλά για κανέναν. Ούτε για τους καταναλωτές».Η πρόταση του κ. Κόζα είναι ανοικτή για όλους τους ντόπιους εμπόρους και θα ακολουθήσει επικοινωνία του ιδίου, προκειμένου να επιχειρηθεί να γίνει πράξη.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αντίστοιχη προσπάθεια είχε γίνει από τους εμπόρους χονδρικής τροφίμων στη δεκαετία του ’70 στη Ρόδο. Αν και η σκέψη ήταν σωστή και ξεκίνησε με θεαματικά αποτελέσματα, εν τούτοις δεν μπόρεσε να έχει αντοχή στο χρόνο, διότι τότε είχε στηθεί ανεξάρτητη εταιρεία που είχε αναλάβει το κομμάτι των παραγγελιών. Η εταιρεία εκείνη απετέλεσε την Αχίλλειο πτέρνα του εγχειρήματος.
Οι αθηναϊκές εταιρείες στήνουν δίκτυο διανομής
Στον κλάδο των τροφίμων για τη Ρόδο πρέπει να γίνει διαχωρισμός μεταξύ των εταιρειών που ασχολούνται με τη λιανική εμπορία, από εκείνες που έχουν κατεύθυνση τη χονδρική (και υπερχονδρική για την προμήθευση τοπικών super market). Υπάρχουν βέβαια και ορισμένες αλυσίδες που ασχολούνται και με τις δύο πτυχές του κλάδου. Η «δημοκρατική» έχει κάνει εκτενή ρεπορτάζ για το συγκεκριμένο θέμα.
Η πιο δύσκολη διανομή είναι εκείνη που αφορά στο εμπόριο χονδρικής. Οι τοπικές εταιρείες χονδρεμπορίου διαθέτουν εξαιρετικά μεγάλο στόλο αυτοκινήτων προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους. Ο στόλος αυτός ξεκινά από 10 φορτηγά ανά εταιρεία και φτάνει μέχρι και τα 35 φορτηγά, ημιφορτηγά και μικρότερες κλούβες. Ναι, σήμερα στη Ρόδο υπάρχει εταιρεία που διαθέτει τόσο μεγάλο στόλο αυτοκινήτων, συνεπώς γίνεται αντιληπτό ότι η επιρροή της, όπως και των αντιστοίχων εταιρειών στην τοπική οικονομία, είναι σημαντική και υπολογίσιμη.
Σχεδόν όλα τα οχήματα των εταιρειών λειτουργούν και ως ψυκτικοί θάλαμοι. Ο στόλος κινείται διαρκώς προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των εστιατόρων, των ξενοδόχων, των ιδιοκτητών super market, mini market, παντοπωλείων, περιπτέρων, μπαρ, καφετεριών και γενικά όλων των σημείων πώλησης τροφίμων και αναψυκτικών.
Η διανομή ανέκαθεν αποτελούσε το αδύναμο σημείο των χονδρεμπόρων της υπόλοιπης χώρας. Οι τελευταίοι, στέλνοντας πωλητές στην αρχή κάθε σεζόν κέρδιζαν τις πρώτες, μεγάλες παραγγελίες, όμως στη συνέχεια ήταν σχεδόν αδύνατο να καλύψουν τις έκτακτες ανάγκες των πελατών που κέρδιζαν. Αυτό επιχειρείται να αλλάξει. Ηδη, μία από τις μεγάλες εταιρείες σχεδιάζει την αγορά αυτοκινήτων για να δημιουργήσει δίκτυο διανομής.
Κληθείς ο κ. Ιάκωβος Κόζας του Βασιλείου να απαντήσει στο σχετικό ερώτημα, δήλωσε προς τη «δημοκρατική»: «Ναι, έχουμε αυτές τις πληροφορίες. Ενας από τους εμπόρους της Αθήνας, που έχει ήδη δημιουργήσει κεντρικά σημεία πώλησης στη Ρόδο, τώρα στήνει δίκτυο διανομής. Θέλει με τον τρόπο αυτό να κερδίσει και τις καθημερινές παραγγελίες των εστιατόρων και των άλλων πελατών που κάθε μέρα ζητούν από κάτι. Περιμένουμε και θα δούμε, γιατί το εγχείρημα είναι πολύ δύσκολο».
Σημειώνεται ότι κάθε βράδυ, οι υπεύθυνοι των «καταναλωτικών» επιχειρήσεων στέλνουν τις παραγγελίες τους στις εταιρείες χονδρικής. Στις τελευταίες οι παραγγελίες ετοιμάζονται από το ξημέρωμα και τότε ξεκινά ο στόλος των αυτοκινήτων προς πάσα κατεύθυνση. Για να ικανοποιηθούν όλοι οι πελάτες, γίνεται σκληρή δουλειά και διαρκής έλεγχος.
On line ψώνια από super market στη Ρόδο
Λιγότερο «επώδυνο» είναι το δίκτυο διανομής που ετοιμάζεται από αλυσίδα super market για να καλύψει τις ανάγκες των πελατών λιανικής. Η γνωστή εταιρεία διαθέτει τρία μεγάλα καταστήματα στην πόλη της Ρόδου και ήδη αγόρασε mini van προκειμένου να υποστηρίξει αγορές καταναλωτικών αγαθών που θα γίνονται μέσω internet.
Η νέα πρόταση της εμπορικής αλυσίδας απευθύνεται προς την πιο σύγχρονη γυναίκα, που έχει ελάχιστο χρόνο στη διάθεσή της και παράλληλα ξέρει ακριβώς τι θέλει από ένα super market. Μέσω λογαριασμού, η παραγγελία της ημέρας θα μπορεί να γίνεται online και το προσωπικό της επιχείρησης θα φροντίζει ώστε αυτή να ετοιμάζεται και να αποστέλλεται σε οποιαδήποτε διεύθυνση κατοικίας στη νήσο Ρόδο!

«Αφίχθη» νέα εταιρεία χονδρικής εμπορίας
 τροφίμων
Ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες η αγοραπωλησία κεντρικού ακινήτου επί της Ε.Ο. Ρόδου – Λίνδου (κοντά στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων Ξενάκη) το οποίο θα στεγάσει τις ανάγκες Αθηναίου εμπόρου που ασχολείται με κατεψυγμένα, γαλακτοκομικά προϊόντα και άλλα τρόφιμα.
Το κτήριο, συνολικής επιφανείας 1700 τμ ανήκε σε γνωστό Ρόδιο έμπορο και μετά από διαπραγματεύσεις μεγάλου χρονικού διαστήματος, πέρασε στην ιδιοκτησία της αθηναϊκής εταιρείας. Τα στελέχη της τελευταίας ήδη σχεδιάζουν τον τρόπο με τον οποίο θα διεισδύσουν στην τοπική αγορά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου