Ρεπορτάζ

Ο Δήμος Ρόδου προχωρά στις εργασίες αποκατάστασης των ζημιών με ίδιους πόρους

• Χαλκιάς: «Όταν είδαμε την καθυστέρηση από την κεντρική διοίκηση, εφαρμόσαμε εναλλακτικό σχέδιο» • Εξηγήσεις για το λιμάνι της Ρόδου και τα αγκυροβόλια σε Λίνδο, Νότια και Δυτική Ρόδο

Ο Δήμος Ρόδου, για να αποκαταστήσει τα προβλήματα από τη θεομηνία, έχει δεσμεύσει πάνω από 3,2 εκ. ευρώ, καθώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής καμία ανταπόκριση από την κεντρική διοίκηση. Αυτό ανακοίνωσε κατά την συνεδρίαση της 2ης Ειδικής Συνεδρίασης Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής έτους 2025, ο αντιδήμαρχος κ. Κώστας Χαλκιάς εξηγώντας τους λόγους της καθυστέρησης.
Στην ίδια συνεδρίαση, συζητήθηκε και ο σχεδιασμός δημιουργίας ασφαλών αγκυροβολίων σε Λίνδο, Νότια και Δυτική Ρόδο –ένα θέμα που κατατέθηκε από τον επικεφαλής της παράταξης «ΑΡΧΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ» κ. Νικόλαο Γερονικόλα.
Αναλυτικότερα, το θέμα ανέφερε τα εξής: “Ποιες είναι οι συγκεκριμένες δράσεις και το χρονοδιάγραμμα που έχει προγραμματίσει η Δημοτική Αρχή Ρόδου για την εκπλήρωση των προεκλογικών δεσμεύσεών της σχετικά με τον σχεδιασμό δημιουργίας ασφαλών αγκυροβολίων σε Λίνδο, νότια και δυτική Ρόδο, καθώς και για την υλοποίηση των άλλων έργων που προανήγγειλε όπως ο ανασχεδιασμός χώρου υποδοχής ελέγχου επιβατών κρουαζιερόπλοιων, τη δημιουργία μουσείου ναυτικής ιστορίας εντός του λιμένα, την ενιαία ψηφιακή κάρτα μουσείων και αξιοθέατων, και τη μόνιμη υπαίθρια αγορά για περιοδικές εναλλασσόμενες εκθέσεις – εκδηλώσεις σε όλη τη διάρκεια της σεζόν”;.
Απαντώντας ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου κ. Βασίλης Βαγιανάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «Ξεκίνησε μια διαδικασία εκπόνησης ενός νέου master plan για τα λιμάνια μας από το ΤΑΙΠΕΔ (στο οποίο ανήκουν), η οποία θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026. Μέχρι τότε, για να βελτιωθεί η εικόνα του λιμανιού, διεκδικούμε τα αυτονόητα. Π.χ. η λειτουργία του Τελωνείου που είναι τροχοπέδη για το λιμάνι και τις υπηρεσίες του, τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και οι αποθήκες που δεν χρησιμοποιούνται. Κάνουμε προσπάθειες, αλλά δεν υπάρχει ανταπόκριση από τα αρμόδια υπουργεία. Ζητάμε να εφαρμοστεί ο νόμος», επικαλούμενος την εικόνα του λιμανιού που δεν αρμόζει καθόλου για τη Ρόδο. Είπε ακόμη ότι η πρόταση του Λ.Τ. είναι να παραχωρηθούν τα παλιά σφαγεία (από τον Δ.Ρ. στο Λ.Τ.) με σκοπό να μετατραπούν σε ναυτικό μουσείο και πολυχώρο εκδηλώσεων.
Ακολούθησε η τοποθέτηση της κ. Μαρίκας Δεληγιάννη, μέλους του δ.σ. στο Λ.Τ. και αναπληρώτριας στη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών, η οποία ξεκαθάρισε ότι για να γίνουν παρεμβάσεις, πρέπει να γίνει χάραξη νέου αιγιαλού. «Η Λίνδος μας έχει απασχολήσει πολλά χρόνια στην υπηρεσία, αλλά, δυστυχώς, δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι σήμερα. Δεν έχει γίνει χάραξη του νέου αιγιαλού στον όρμο της Λίνδου, για να μπορέσουμε εμείς, να κάνουμε οποιοδήποτε λιμενικό έργο. Συνεπώς, εμείς σαν Λ.Τ. δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε κάτι στον όρμο της Λίνδου.
Για τη Νότια Ρόδο, η υπηρεσία μας έχει κατασκευάσει το αλιευτικό καταφύγιο στο Πλημμύρι, το οποίο παρουσιάζει μεγάλα προβλήματα προσάμμωσης. Ήδη συντάσσουμε μελέτη γι’ αυτό και περιμένουμε την ΜΠΕ και θα προχωρήσουμε σε εργασίες για να δοθεί οριστική λύση στο θέμα για να γίνει πλήρως λειτουργικό. Πιστεύουμε ότι εντός του 2025 θα είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε εφόσον ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα».
Μίλησε ακόμη για το νέο καταφύγιο που θα κατασκευαστεί στην Κάμειρο Σκάλα, το οποίο δεν έχει ακόμη ωριμάσει σαν έργο. Ωστόσο υπάρχει εγκεκριμένη οριστική μελέτη και προχωρούν τα τεύχη δημοπράτησης ενώ η χρηματοδότηση γίνεται από την ΠΝΑι με 14 εκ. ευρώ. Εκτιμάται ότι το έργο θα δημοπρατηθεί εντός του 2025. «Εκεί δημιουργείται ένας χώρος όπου θα φιλοξενούνται 16 αλιευτικά σκάφη, διαφόρων μεγεθών (ο αριθμός μπορεί να φτάσει στα 20) και ακολούθως, θα φιλοξενούνται 8 επιβατηγά πλοία (διαφόρων μεγεθών), μία θέση για κρουαζιερόπλοια 140-180 μέτρα κι επίσης, οχηματαγωγό πλοίο έως 140-180 μέτρα. Θα είναι ένα δεύτερο, εναλλακτικό λιμάνι για το νησί» -είπε η κα Δεληγιάννη.

ΜΕ ΙΔΙΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ
Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
ΤΩΝ ΖΗΜΙΩΝ
Το τελευταίο θέμα που έφερε ο επικεφαλής της παράταξης «ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ», Αντώνης Καμπουράκης, λόγω της απουσίας του, εισηγήθηκε για τυπικούς λόγους ο πρόεδρος του Δ.Σ. Κυριάκος Κασάπης: «Η αναβάθμιση των υποδομών, με κύριο στόχο την εξυπηρέτηση και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, την ανθεκτικότητα και την πολυσυζητημένη βιωσιμότητα, αποτελεί βασικό ζητούμενο της τοπικής μας κοινωνίας. Ζητούμενο που έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία μετά από τις πρόσφατες καταστροφές, αλλά και ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου. Στο πλαίσιο αυτό, με δεδομένες τις σχετικές δεσμεύσεις της δημοτικής αρχής, ζητούμε να μας ενημερώσετε: Ποια συγκεκριμένα είναι τα έργα που εκτελούνται, πότε ακριβώς δημοπρατήθηκαν, με ποιες αποφάσεις (αριθμοί ΑΔΑ), από ποιον φορέα του Δήμου, σε τι φάση υλοποίησης βρίσκονται και πότε είναι η οριζόμενη στη σχετική σύμβαση, ημερομηνία ολοκλήρωσής τους».
Περαιτέρω διευκρινίσεις έδωσε ωστόσο, ο αντιδήμαρχος Οικονομιών, Κώστας Χαλκιάς.
«Λόγω του ό,τι δεν έχει ακόμη εκδοθεί η πρόσκληση από την κεντρική διοίκηση για τη χρηματοδότηση των ζημιών από την θεομηνία Bora, θέτω υπόψη του Σώματος τα εξής: για την άμεση αποκατάσταση των ζημιών και κυρίως για τις διανοίξεις οδών, τις αποκαταστάσεις της βατότητας προς κατοικίες, οικισμούς κ.λπ. από το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας, βγήκαν πρωτογενή αιτήματα και έγιναν αναθέσεις συνολικού ύψους 1εκ. ευρώ (ενώ γύρω στις 950.000 ευρώ από αυτά, εξαντλήθηκαν). Αυτά ήταν ως επί το πλείστον για την μίσθωση μηχανημάτων έργου και την προμήθεια αναλωσίμων υλικών απαιτούμενων για την αποκατάσταση των ζημιών –εκείνη την στιγμή. Στη συνέχεια και για την αποκατάσταση των πιο ζωτικών σημείων του νησιών όπως στις Κάτω Πέτρες, στις παραλίες, η βατότητα στην τουριστική ζώνη της Ιαλυσού αλλά και μέσα στον οικισμό, της Φιλερήμου, στην διάβαση στ’ Αφάντου κ.ο.κ. Εδώ, πρόκειται για μια επιπρόσθετη ανάθεση ύψους 1,6 εκ. ευρώ συνολικά (είναι τμηματικά και όχι συνολικά) ενώ, υπάρχει ακόμη ένα κονδύλι της τάξης των 550.000 ευρώ που σχετίζεται με έργα τα οποία έχουν εκτελεστεί. Τώρα πια υπάρχουν και οι οριστικές μετρήσεις για να μπορέσουν να συμβασιοποιηθούν και οι συγκεκριμένες αναθέσεις. Αθροιστικά ο Δ.Ρ. για να αποκαταστήσει τα προβλήματα από τη θεομηνία από δικούς του πόρους, έχει δεσμεύσει πάνω από 3,2 εκ. ευρώ. Εννοείται ότι σε επίπεδο πρ/μού δουλέψαμε αρκετές εβδομάδες επί τούτου, καθώς δεν γινόταν διαφορετικά αφού προέχει η έναρξη της λειτουργίας του νησιού (σεζόν). Αν βλέπετε καθυστέρηση στην εκτέλεση των εργασιών, οφείλεται στο γεγονός πως όλη αυτή η διαδικασία για να εκπονηθεί, να ψηφιστεί και να εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση μέχρι την εγκατάσταση του εργολάβου είναι χρονοβόρα. Υπήρχε δυστοκία από την κεντρική διοίκηση να εκδοθεί η πρόσκληση για την αποκατάσταση των ζημιών το ταχύτερο δυνατόν. Οι πληροφορίες που είχαμε ήταν για τον Γενάρη – Φλεβάρη, αλλά όταν είδαμε την καθυστέρηση, εφαρμόσαμε εναλλακτικό σχέδιο ώστε να μπορέσει να αποκατασταθεί το νησί. Αναμορφώσαμε τον δικό μας πρ/μό μέχρι να έχουμε νεότερα».
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, κ. Σταύρο Τσούβαλη, το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2025 αποτελείται κυρίως από συνεχιζόμενα έργα –είτε επειδή καθυστέρησαν είτε επειδή σταμάτησαν.
Ακολούθησε συζήτηση και ερωτήσεις, ενώ ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας κ. Μιχάλης Κορδίνας πρότεινε, στο πλαίσιο της διαδικασίας της λογοδοσίας, να γίνεται ενημέρωση από τους εκάστοτε αντιδημάρχους –πράγμα που έγινε δεκτό από την πλειοψηφία.
Κλείνοντας, ο δήμαρχος κ. Αλ. Κολιάδης είπε ότι η δημοτική αρχή καταβάλλει κάθε ανθρωπίνως δυνατή προσπάθεια για να αποκατασταθούν οι ζημιές με παρεμβάσεις, καθώς απομένει πολύ λίγος χρόνος μέχρι την έναρξη της τουριστικής σεζόν. «Θέλουμε να αποφύγουμε να δημιουργηθούν προβλήματα μέσα στην καρδιά της σεζόν –από Μάιο κι έπειτα. Θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε και οχήματα από το τροχαίο υλικό, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια» -κατέληξε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου