Τελικά, το στοίχημα για πτήσεις, έστω και σε πιλοτικό επίπεδο με υδροπλάνα, το φετινό καλοκαίρι έχει καταστεί ανέφικτο και όχι μόνο δύσκολο, όπως ανέφερε το Capital.gr τον περασμένο χειμώνα. Η ψήφιση, αρχές της χρονιάς του νομοσχεδίου για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, είχε τροφοδοτήσει τις προσδοκίες ότι σε διάστημα περίπου έξι μηνών, μέχρι δηλαδή και τον Ιούλιο, θα ήταν δυνατόν να υπάρξουν πτήσεις με υδροπλάνα. Ωστόσο, η πανδημική κρίση εξαΰλωσε κάθε ψήγμα προσδοκίας, δεδομένου ότι οι συνθήκες έχουν οδηγήσει στην αναστολή όσων επενδυτικών σχεδίων προγραμματίζονταν και στο συγκεκριμένο τομέα.
Το πιλοτικό δίκτυο
Σήμερα, έχουν αδειοδοτηθεί μόνο τα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Για να υπάρξει ένα δίκτυο οκτώ υδατοδρομίων, απαιτείται η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την τοποθέτηση οικίσκων στα υδατοδρόμια Κεφαλονιάς, Ιθάκης, Λευκάδας, Μεγανησίου και Ζακύνθου. Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, τα Λιμενικά Ταμεία Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς και Ιθάκης, Λευκάδας και του Μεγανησίου έχουν προχωρήσει στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης με τη ΔΕΠΑΝ (Δίκτυο ελληνικών Πόλεων για την Ανάπτυξη), με στόχο την ολοκλήρωση του δικτύου υδατοδρομίων στο Ιόνιο. Ωστόσο, η κίνηση αυτή δεν αναμένεται να φέρει αποτελέσματα νωρίτερα από του χρόνου του καλοκαίρι.
Οι ελπίδες πλέον, είναι…αυξημένες για πτήσεις με υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2021. Αυτό και επειδή, όπως σημειώνει στο Capital.gr ο πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια ΑΕ, Αναστάσιος Γκόβας, το υπουργείο Υποδομών υλοποιεί όσες προαπαιτούμενες ενέργειες -π.χ. έκδοση ερμηνευτικών εγκυκλίων-προβλέπονται από το νομοθετικό πλαίσιο, που θεσπίστηκε πριν από περίπου δύο μήνες.
“Σημαντική πρόοδος έχει γίνει στην επικαιροποίηση σύμφωνα με τον νέο νόμο των τεχνικών φακέλων των υδατοδρομίων για όλο το δίκτυο, με τα πρώτα αποτελέσματα να αποστέλλονται άμεσα από την υπηρεσία αξιολόγησης των υδατοδρομίων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρά τις δυσκολίες και δυσλειτουργίες που επιφέρει η πανδημία” αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία Hellenic Seaplanes.
Επίσης, το σχήμα Υδατοδρόμια Νοτίου Αιγαίου, όπου συμμετέχουν οι εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes, έχει αναλάβει την αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίου, διαδικασία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ως εκ τούτου, το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει την ολοκλήρωση της αδειοδότησης της συγκεκριμένης ομάδας υδατοδρομίων μέχρι τις αρχές του 2021. Αυτά σε συνδυασμό με τα υδατοδρόμια που εκτιμάται ότι θα καταφέρει να αδειοδοτήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα δίκτυο που θα επιτρέψει τις πτήσεις με αμφίβια αεροσκάφη το καλοκαίρι του 2021.
Έσοδα έως 45 εκατ. ευρώ
Η δραστηριότητα των υδροπλάνων εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποφέρει κρατικά έσοδα έως 45 εκατ. ευρώ. Αυτό δεδομένου ότι κάθε εταιρεία αεροσκαφών που πραγματοποιεί πτήσεις, θα καταβάλλει υπέρ του Δημοσίου, τέλος, ύψους 10 ευρώ, ανά επιβάτη, ενώ ο υφιστάμενος σχεδιασμός προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου 100 υδατοδρομίων, πανελλαδικά. Εάν ληφθεί υπόψη ότι σε ένα κεντρικό υδατοδρόμιο αντιστοιχούν περίπου 3.000 πτήσεις, ενώ ένα υδροπλάνο-τα ρωσικά μπορούν να χωρέσουν έως 150 άτομα, αλλά δεν διαθέτουν πιστοποίηση για να πετούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση- διαθέτει χωρητικότητα 19 επιβατών, γίνεται αντιληπτό ότι, όταν αναπτυχθεί το δίκτυο των 100 υδατοδρομίων, σε ετήσια βάση, ο αριθμός πτήσεων και επιβατών υπολογίζεται σε 300.000 και σε 4,5 εκατομμύρια επιβάτες, αντίστοιχα.
Στο παρελθόν, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) είχε εντάξει στην λίστα των προτεινόμενων μεγάλων έργων τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων, καθώς όχι μόνο αναβαθμίζουν το τουριστικό προϊόν, αλλά και βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών. Λόγω και των έκτακτων συνθηκών που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός, στην αγορά εκτιμούν ότι την επομένη της πανδημικής κρίσης, η ελληνική πολιτεία θα προχωρήσει πραγματικά στην επιτάχυνση των συγκεκριμένων επενδύσεων.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου