Κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Ολομέλεια για το σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υποδομών και Μεταφορών, ρυθμίσεις για τη μεταφορά στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης» τοποθετήθηκε ο Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ. Ο Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε τα αδιέξοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ειδικά των εποχικών, και σημείωσε πως τα στοιχεία του προγράμματος ΝΗΣΙδΑ, όπως και των άλλων περιφερειακών προγραμμάτων, αποδεικνύουν ότι η αγορά δεν στηρίχθηκε ουσιαστικά από την Κυβέρνηση. Τέλος, επισήμανε πως παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργού, καμία ουσιαστική αλλαγή δεν έγινε στο νομοσχέδιο σε σχέση με ό,τι πρότειναν οι φορείς της ναυτιλίας και των θαλάσσιων δραστηριοτήτων.
Ø Τα Περιφερειακά Προγράμματα για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως το ΝΗΣΙδΑ, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα
«Αυτές τις μέρες δημοσιοποιήθηκαν τα αποτελέσματα ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τα περιφερειακά προγράμματα, όπως το ΝΗΣΙδΑ στο Νότιο Αιγαίο. Από τα στοιχεία αποδεικνύεται ότι μόνο 1 στις 3 επιλέξιμες επιχειρήσεις των νησιών εντάχθηκαν. Είναι προφανές λοιπόν, ότι ακόμη και αυτά τα προγράμματα στήριξης, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στα οποία πολλοί επιχειρηματίες εναπόθεσαν τις ελπίδες τους για επιβίωση, αποδείχθηκαν φενάκη».
«Εμείς σας προτείνουμε, έστω και τώρα, να στρέψετε την προσοχή σας στην μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και να ενισχύσετε αυτά τα περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ (όπως το ΝΗΣΙδΑ στο Νότιο Αιγαίου) με επιπλέον πόρους, προκειμένου να ενταχθούν ακόμα περισσότερες επιχειρήσεις».
Ø Σε κίνδυνο οι εποχικές επιχειρήσεις των νησιών
«Μετά την παρουσίαση του Προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ για την Οικονομική επανεκκίνηση της χώρας, η ΝΔ αντιμετωπίζει με υποτιμητικό τρόπο τη συνεκτική πρόταση που καταθέσαμε για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους. Προφανώς η Κυβέρνηση δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι ιδιαίτερα οι εποχικές, στις τουριστικές περιοχές, βρίσκονται πια στο φάσμα της χρεωκοπίας και σε άμεσο κίνδυνο. Δεν μπορεί να αντιληφθεί το αίτημα για διαγραφή των χρεών του τελευταίου χρόνου, είναι πανευρωπαϊκό. Η Κυβέρνηση κάνει πως δεν βλέπει ότι ήδη έχουν ξεκινήσει πολλές δημοσιεύσεις για πώληση σε επενδυτές κοράκια του εξωτερικού. Και σίγουρα αρνείται δημοσίως να παραδεχτεί ότι η
επιστρεπτέα προκαταβολή επιβάρυνε ακόμη περισσότερο τον δανεισμό των επιχειρήσεων, για αυτό άλλωστε και τώρα ανακοινώνει τη μη επιστροφή του 50% αυτής».
«Χρέος μιας Κυβέρνησης που ενδιαφέρεται για τη διάσωση της πραγματικής Οικονομίας είναι να διασφαλίσει τους όρους επιβίωσης των επιχειρήσεων αυτών αλλά και τις εργασιακές σχέσεις των εποχικά εργαζόμενων. Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ υπηρετούν ακριβώς αυτή τη λογική: να κρατηθούν όρθιες οι μικρές, πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να βοηθηθούν στην αντιμετώπιση των χρεών που σωρεύτηκαν στη διάρκεια της πανδημίας και να επιδοτηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές, για να κρατηθούν οι θέσεις εργασίας».
Ø Σχόλια επί των ρυθμίσεων του Νομοσχεδίου που αφορούν τον Τομέα Ναυτιλίας
«Για τα θαλάσσια μέσα αναψυχής, παρά τις προτάσεις που κατέθεσαν οι φορείς και στηρίξαμε σαν Αξιωματική Αντιπολίτευση κατά τη διάρκεια συζήτησης του Νομοσχεδίου, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι καμία ουσιαστική αλλαγή δεν έγινε στο ήδη υφιστάμενο πλαίσιο αδειοδότησης. Επαναλαμβάνουμε ότι πρέπει να προβλεφθεί το δικαίωμα ένστασης σε κάθε περίπτωση απόρριψης και πρέπει να υπάρχει αναλυτική τεκμηρίωση της απόρριψης και στα δύο στάδια αδειοδότησης. Επίσης σας επισημάναμε ότι έτσι όπως περιγράφεται η διαδικασία αδειοδότησης, δημιουργείται μία ανασφάλεια δικαίου στον επιχειρηματία. Ανάμεσα στην πρώτη και στη δεύτερη φάση, προβλέπεται να προχωρήσει ο επιχειρηματίας στην επένδυση, με δική του ευθύνη, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να αγοράσει τον εξοπλισμό και τελικά να μην πάρει την άδεια. Επομένως, θα πρέπει να υπάρξει σαφής διαχωρισμός της πρώτης και της δεύτερης φάσης με οριστική έγκριση χωροθέτησης της πρώτης φάσης».
«Σε σχέση, επίσης, με τις δραστηριότητες που ήδη έχουν λάβει άδεια εκμίσθωσης, θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνεται ανανέωση και να μην χρειάζεται να υποβληθεί εκ νέους αίτηση αδείας. Ακόμη, και στις περιπτώσεις όπου η άδεια δίνεται με στίγμα στη θάλασσα, μπορεί να δίνεται η δυνατότητα τριετούς αδειοδότησης, όπως συμβαίνει για τις άδειες θαλασσίων μέσων αναψυχής μέσω της παραχώρησης χρήσης αιγιαλού».
«Ειδικά, για την τροπολογία που αφορά στην δυνατότητα των τεχνητών μηχανών θαλάσσης μικρών σκαφών να υπάρξει ένα πλαίσιο άσκησης του επαγγέλματός τους. Πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν έγινε καμία διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς όπως ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ. Προφανώς δεν μπορεί κανείς να είναι αντίθετος στη ρύθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, ωστόσο υπάρχει ανησυχία, ιδιαίτερα στους κατασκευαστές που έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, και θεωρούμε ότι θα έπρεπε να είχε ζητηθεί η γνώμη τους. Ταυτόχρονα θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιβληθεί ακόμα ένα τέτοιο χαράτσι στα μικρά σκάφη».