Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) «αντέγραψε» τον διαγωνισμό PISA. Χθες η ΚΕΕ επέλεξε κάποια θέματα στη Χημεία που έχουν την ίδια φιλοσοφία με τον διαγωνισμό PISA: η εισαγωγική πρόταση συσχετίζει το ερώτημα με την πραγματική ζωή. «Εχει ενδιαφέρον αυτή η επιλογή για την ευρύτερη φιλοσοφία των θεμάτων», ανέφερε στην «Κ» ο έμπειρος χημικός Δημήτρης Τακόπουλος, σχολιάζοντας τη σοβαρή στροφή της ΚΕΕ σε θέματα των οποίων η επίλυση απαιτεί κριτική σκέψη και όχι αποστήθιση.
Ειδικότερα, με τα Λατινικά χθες ολοκληρώθηκε η εξέταση στα μαθήματα προσανατολισμού για τις ανθρωπιστικές σπουδές. Οπως ανέφερε στην «Κ» η κ. Αμαλία Τριπαμπούκη από το φροντιστήριο «Εκπαίδευση Θεωρητικό», «τα θέματα ήταν εύκολα και αναμενόμενα. Οι εκφωνήσεις των παρατηρήσεων, γραμματικής και συντακτικού, ήταν σαφέστατες. Οι παρατηρήσεις ήταν εύστοχες, καθώς ήλεγχαν την ουσιαστική γνώση των μαθητών της θεωρίας γραμματικών και συντακτικών φαινομένων. Επιπλέον, τα αποσπάσματα των κειμένων που επιλέχθηκαν δεν είχαν μεταφραστικές δυσκολίες».
Χθες ολοκληρώθηκαν και οι εξετάσεις των μαθημάτων προσανατολισμού και για τους υποψηφίους οικονομίας και πληροφορικής, με το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας. Οπως δήλωσε ο υπεύθυνος του μαθήματος Δημήτρης Τσούκαλης από τα φροντιστήρια «έλιξ-Θεσσαλονίκη», «τα θέματα ήταν διαφορετικά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Ηταν απαιτητικά στο θεωρητικό κομμάτι και πιο “βατά” στο κομμάτι των ασκήσεων. Το θέμα Α χαρακτηρίζεται γενικά μέτριας δυσκολίας. Το θέμα Β χαρακτηρίζεται απαιτητικό όσον αφορά την έκταση της θεωρίας. Το θέμα Γ περιελάμβανε άσκηση μέτριας δυσκολίας. Ηταν απαιτητικό (κυρίως στις πράξεις αλλά όχι στη μεθοδολογία). Το θέμα Δ περιελάμβανε συνδυαστική άσκηση 3ου και 4ου κεφαλαίου, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις στη μεθοδολογία, αλλά απαιτούσε καλή γνώση της θεωρίας για τις αιτιολογήσεις. Γενικά, τα θέματα απαιτούσαν άριστη γνώση της θεωρίας και των διαγραμμάτων από τα τέσσερα πρώτα κεφάλαια, αφήνοντας το πέμπτο κεφάλαιο εκτός εξετάσεων, γεγονός που δεν συνηθίζεται».
Οσο για τη Χημεία, οι Δημήτρης Τακόπουλος και Γιώργος Σαραφίδης από τα «έλιξ» τα αξιολογούν ως υψηλότερου επιπέδου από τα δύο προηγούμενα έτη. Οπως δήλωσαν στην «Κ» «απαιτούσαν κριτική ικανότητα και ευρύτερες γνώσεις χημείας. Το θέμα Α ήταν βατό με το Α5 να απαιτεί εφαρμογή της θεωρίας και όχι τυποποιημένης μεθοδολογίας. Το θέμα Β εξετάζει τη βασική θεωρία του σχολικού βιβλίου με τη χρήση διαγραμμάτων. Το θέμα Γ εξετάζει την οργανική χημεία. Στη σειρά αντιδράσεων (Γ1) απαιτούσε συνδυαστική ικανότητα. Η στοιχειομετρική άσκηση (Γ2) θεωρείται βατή, επιπέδου Β΄ Λυκείου. Το θέμα Δ απαιτητικό με αρκετά ενδιαφέροντα σημεία. Τα ερωτήματα Δ2 και Δ3 απαιτούσαν τόσο συνδυαστικές όσο και ειδικές γνώσεις. Συνολικά τα θέματα εξέτασαν τον μαθητή σε εύρος γνώσεων, σε θεμελιώδεις γνώσεις από όλο το λύκειο, σε ειδικές γνώσεις, σε συνδυασμό γνώσεων. Δεν αρκεί πλέον η χρήση τεχνικών και τυποποιημένων μεθοδολογιών. Απαιτείται ουσιαστική γνώση και εφαρμογή της θεωρίας για να δοθούν οι σωστές απαντήσεις».