Πρεμιέρα χθες για τις πανελλήνιες εξετάσεις με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου κλήθηκαν να κάνουν… ποδαρικό με το δεξί σε μια περίεργη χρονιά, λόγω του κορωνοϊού και του «εκτροχιασμού» της σχολικής χρονιάς, διεκδικώντας την είσοδό τους σε κάποιο από τα ανώτερα ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
Το θέμα της έκθεσης, αλλά και οι ερωτήσεις στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι βασίστηκαν σε τρία κείμενα. Το πρώτο, ήταν ένα διασκευασμένο κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, που έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο.
Το δεύτερο ήταν ένα δοκίμιο του συγγραφέα, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ε. Τσιρόπουλου, το κείμενο «Γράφειν», που ανήκει στη συλλογή δοκιμίων «Η Μόνωση ως Συνομιλία». Το τρίτο, ήταν ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση».
Υπενθυμίζεται, ότι φέτος οι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν να εξεταστούν είτε με το παλαιό είτε με το νέο σύστημα.
Η διαφορά είναι ότι με το νέο σύστημα δεν εξετάζονται οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά, αλλά στην Κοινωνιολογία, και παράλληλα, δεν υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στις βαθμολογίες των μαθημάτων.
Κανένα απολύτως πρόβλημα δεν παρουσιάστηκε στα εξεταστικά κέντρα της Ρόδου και των υπολοίπων νησιών.
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έλαβε όλα τα απαιτούμενα μέτρα σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου και του ΕΟΔΥ και όλα κύλησαν ομαλά. «Στις 8.30 το πρωί έφθασαν τα θέματα. Όλα κύλησαν ομαλά, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσήλθαν στις αίθουσες, κάθισαν στις θέσεις τους, πήραν τα θέματα χωρίς τίποτε να τους αποσυντονίσει ή αποσπάσει την προσοχή τους.
Εφαρμόσαμε όλα τα μέτρα σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και του ΕΟΔΥ για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Η μέρα κύλησε με επιτυχία η οποία είμαστε βέβαιοι ότι θα επαναληφθεί και τις επόμενες φορές. Έχουμε φροντίσει γι’ αυτό.
Ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά και θέλω να τονίσω ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να αφήνουν το κινητό τους τηλέφωνο στο σπίτι.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό αυτό. Μαζί τους δεν πρέπει να έχουν παρά μόνο δυο στυλό, το δελτίο εξεταζόμενου και ένα μπουκαλάκι νερό», δήλωσε ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, κ. Γιάννης Παπαδομαρκάκης.
Οι υποψήφιοι μαθητές μετά την έξοδό τους από τα εξεταστικά κέντρα μίλησαν στη «δ» για τα θέματα των Νέων Ελληνικών, το βαθμό δυσκολίας τους, ενώ απάντησαν εάν τους δυσκόλεψε-αποσυντόνισε η πανδημία.
Η αποχή από το σχολικό περιβάλλον, ο εγκλεισμός στο σπίτι, η αβεβαιότητα για το αν και το πότε θα γίνονταν οι εξετάσεις, μπορεί να τους αποδιοργάνωσαν λίγο-πολύ, δεν τους αποπροσανατόλισαν όμως από το στόχο τους.
Χάρης Κάττης
Το θέμα της έκθεσης θα έλεγα ότι ήταν βατό. Ίσως δύο-τρία ερωτήματα να χρειάζονταν περισσότερη προσοχή. Τα δύο από τα κείμενα ήταν δυσκολότερα και το ένα σαφώς πιο εύκολο. Γενικότερα ο βαθμός δυσκολίας ήταν μέτριος.
Η πανδημία και η καραντίνα μας μπέρδεψε στην αρχή. Είχε όμως και τα καλά της. Είχαμε λιγότερη ύλη να διαχειριστούμε και περισσότερο ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή μας. Βέβαια πολλοί μαθητές είχαμε προλάβει να διαβάσουμε και να κάνουμε επαναλήψεις στην ύλη πάνω στην οποία δεν εξεταστήκαμε τελικά.
Μίκα Πεζουλβάνη
Θα έλεγα ότι το θέμα της έκθεσης ήταν δύσκολο. Κυρίως επειδή ζητούσε τη δική μας άποψη. Ήταν αόριστα τα ερωτήματα. Δεν ήταν ξεκάθαρο τι ζητούσαν.
Ο καθένας μπορούσε να αναπτύξει το θέμα σύμφωνα με τη δική του κρίση και λογική. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο να βγει κανείς εκτός θέματος.
Είναι γεγονός ότι η πανδημία μας έβγαλε εκτός προγράμματος. Απομονωθήκαμε από το σχολικό περιβάλλον, μείναμε σπίτι με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, οπότε ήταν πιο δύσκολο να συγκεντρωθούμε στο διάβασμα και να ακολουθήσουμε ένα σφιχτό πρόγραμμα μελέτης.
Μαρία Περρή
Το θέμα της έκθεσης ήταν πολύ διαφορετικό απ΄ αυτά που έπεφταν όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Μας άφησαν ελεύθερους να αναπτύξουμε το θέμα, ο καθένας από τη δική του οπτική. Θα ήταν πιο εύκολο εάν υπήρχαν σαφώς διατυπωμένα ερωτήματα, εάν μας ζητούσαν να απαντήσουμε σε συγκεκριμένα πράγματα από το να κληθούμε να αναπτύξουμε τις προσωπικές μας σχέσεις για τη διαχείριση του ελεύθερου χρόνου και την ανάγνωση βιβλίων.
Όσον αφορά στην πανδημία και στην καραντίνα, μπορώ να πω ότι στην αρχή δεν αγχώθηκα καθόλου. Το είδα πιο χαλαρά. Πίστευα ότι θα είχα πολύ χρόνο να προετοιμαστώ στο σπίτι χωρίς άγχος. Στο τέλος όμως έπεσε η διάθεση και η ψυχολογία λόγω της έλλειψης επαφής με τους υπόλοιπους συμμαθητές και τους καθηγητές μας που μας εμψύχωναν.
Αντώνης Ρουσέτος
Το θέμα της έκθεσης δεν ήταν από τα αναμενόμενα. Περιμέναμε κάτι που θα είχε να κάνει με την τηλεκπαίδευση ή την ατομική και συλλογική ευθύνη. Παρόλα αυτά πιστεύω ότι ήταν βατό και ότι όλοι έγραψαν καλά. Τα λογοτεχνικά κείμενα και οι υπόλοιπες ασκήσεις ήταν μέτριας δυσκολίας.
Η πανδημία και η καραντίνα πιστεύω ότι λειτούργησαν αρνητικά στην ψυχοσύνθεση των μαθητών. Ήμασταν κλεισμένοι στο σπίτι χωρίς να μπορούμε να συναντήσουμε τους φίλους μας, να κάνουμε μία βόλτα, να εκτονωθούμε, να αποβάλλουμε το άγχος. Προσωπικά θα έλεγα ότι ήταν πιο δύσκολη η προετοιμασία υπ’ αυτές τις συνθήκες. Χρειάστηκε να προσαρμοστούμε και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Συνηθίσαμε στην πορεία αλλά είναι μία σαφώς πιο μονότονη μορφή διδασκαλίας.
Πόπη Διακογεωργίου
Τα θέματα απαιτούσαν κριτική σκέψη. Πιστεύω ότι απάντησα σωστά, επιστρατεύοντας τη λογική. Όσο για την πανδημία, επηρέασε την ψυχολογία των μαθητών κυρίως λόγω της αβεβαιότητας και της νέας διαδικασίας διδασκαλίας εξ αποστάσεως.
Καθολική Μιχαήλ
Τα θέματα απαιτούσαν κατά 90% κριτική σκέψη. Ήταν σημαντικό να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου και να απαντήσεις σωστά. Γενικώς, ήταν μέτριας δυσκολίας και βατά τα θέματα. Απαιτούσαν κάποια προσοχή…
Δήμητρα Καραγιάννη
Προσωπικά θα έλεγα ότι τα θέματα ήταν βατά και κατανοητά. Πάνω-κάτω αυτά περιμέναμε. Οι συνθήκες ήταν φέτος ιδιαίτερες λόγω της πανδημίας, όμως δεν θα έλεγα ότι αποπροσανατολιστήκαμε από το στόχο μας.
Βασίλης Τριντής
Δεν ήταν τόσο δύσκολο το θέμα της έκθεσης, αν και απρόσμενο. Η αλήθεια είναι ότι δεν το περιμέναμε. Κατά τα λοιπά υπήρξαν κάποιες ασάφειες στη διατύπωση των ερωτημάτων αλλά σε γενικές γραμμές ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων ήταν μέτριος.
Προσωπικά θα έλεγα ότι η πανδημία και η καραντίνα μας αποσυντόνισαν λιγάκι. Ναι μεν είχες περισσότερο ελεύθερο χρόνο και λιγότερο άγχος, όμως εκεί ακριβώς κρυβόταν η παγίδα. Στο να χαλαρώσεις και να πάει πίσω η προετοιμασία.
Κωνσταντίνος Πετρίδης
Τα θέματα ήταν μη αναμενόμενα αλλά βατά. Η προετοιμασία και οι νέες συνθήκες λόγω της πανδημίας μας δυσκόλεψαν λιγάκι. Παρόλα αυτά δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και αντεπεξήλθαμε.
Άρης Κωσταδήμας
Όντως το θέμα της έκθεσης ήταν απρόσμενο. Υπήρχαν άλλα πιο επίκαιρα θέματα που περιμέναμε ότι θα πέσουν.
Ήταν όμως βατό όπως και όλα τα υπόλοιπα θέματα. Τώρα, σε ότι αφορά την προετοιμασία και την πανδημία, μπορώ να πω ότι ήταν πιο δύσκολα τα πράγματα με τις νέες μεθόδους διδασκαλίας.
Ωστόσο ήταν θετικό το γεγονός ότι μέναμε έστω και με αυτό τον τρόπο σε επαφή με το σχολείο. Μας βοήθησε να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για το στόχο μας.
Παναγιώτης Βακιρτζής
Το θέμα της έκθεσης ήταν μη αναμενόμενο. Όλα τα υπόλοιπα ήταν βατά. Μπορούσε να γράψει όποιος είχε προετοιμαστεί καλά.
Γενικότερα με την πανδημία και την καραντίνα αποσυντονιστήκαμε. Δεν γνωρίζαμε καν πότε και αν θα δώσουμε εξετάσεις. Είχαμε μεν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή μας, αλλά ενδεχομένως να ήταν πιο χαλαροί οι ρυθμοί της μελέτης…
Νίκος Μουστάκης
Αναμενόμενα ήταν τα θέματα. Μόνο το θέμα της έκθεσης μας δυσκόλεψε λίγο περισσότερο, αφού σχεδόν κανείς δεν διαβάζει πλέον βιβλία στον ελεύθερό του χρόνο.
Στην αρχή είδα θετικά όλο αυτό που συνέβη με την πανδημία πιστεύοντας ότι θα είχα περισσότερο ελεύθερο χρόνο για διάβασμα. Κάποια στιγμή αποσυντονίστηκα, αλλά σύντομα επανήλθα στους κανονικούς ρυθμούς.
Γιάννης Οθείτης
Το θέμα της έκθεσης ήταν πολύ πιο απλό σε σύγκριση με αυτά που περιμέναμε. Οι υπόλοιπες ασκήσεις ήταν μέτριας δυσκολίας. Η πανδημία και η καραντίνα μας ξάφνιασαν. Δεν πηγαίναμε στο σχολείο και στο φροντιστήριο, κάναμε μαθήματα εξ αποστάσεως, μία πραγματικότητα στην οποία χρειάστηκε λίγος χρόνος να προσαρμοστούμε. Όλα πήγαν καλά τελικά…
ΕΣΠΕΡΙΝΟ
Το δικό τους ξεχωριστό μήνυμα αισιοδοξίας στέλνουν οι γυναίκες του εσπερινού ΓΕΛ Ρόδου. Γυναίκες οι οποίες διεκδίκησαν το όνειρό τους, πήραν το απολυτήριο λυκείου και έλαβαν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις, αποτελώντας λαμπρό παράδειγμα για τους νεότερους.
Ειρήνη Μαγκαφά
Είμαι μαθήτρια του εσπερινού λυκείου και συμμετείχα στις πανελλήνιες έπειτα από παρότρυνση των καθηγητών μου. Θα ήθελα να περάσω στην ΑΣΤΕΡ επειδή δουλεύω ήδη στον τουρισμό. Αν δεν πετύχω, έχω άλλα πράγματα στο μυαλό μου με τα οποία θα ήθελα να ασχοληθώ.
Μπήκα σε όλη αυτή τη διαδικασία για να δώσω το παράδειγμα στα παιδιά μου που είναι 17 και 15 ετών. Προχώρησα βήμα-βήμα για να φτάσω μέχρι εδώ.
Με το ξέσπασμα της πανδημίας ανησύχησα. Σκέφτηκα ότι κρίνεται το μέλλον των παιδιών. Εγώ στα 45 μου έζησα το μέλλον μου. Έμαθα από τα λάθη μου τα οποία προσπαθώ τώρα να διορθώσω. Και αυτό θέλω να στείλω ως μήνυμα, ότι ποτέ δεν είναι αργά για τίποτε! Οι νεότεροι θα πρέπει να έχουν θέληση και να προσπαθούν πάντα να γίνονται πιο δυνατοί!
Όσο για τα θέματα, θα έλεγα ότι ήταν βατά αν και μη αναμενόμενα.
Φατούς Μερτζιλέκ
Μέχρι και την τελευταία στιγμή δεν ήθελα να πάρω μέρος στις πανελλήνιες. Με έπεισαν οι καθηγητές μου. Τελικά το έκανα για να δώσω το παράδειγμα στα παιδιά μου που είναι 14 και 16 ετών. Τα θέματα αν και μη αναμενόμενα, θα έλεγα ότι ήταν βατά τελικά. Αν όλα πάνε καλά, θα ήθελα να περάσω στο τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Δέσποινα Σκούρτη
Θέλω να πιστεύω ότι δίνω ένα παράδειγμα στους νεότερους. Τα παιδιά μου βρήκαν το δρόμο τους. Ήταν και η δική μου σειρά να ακολουθήσω το όνειρό μου. Θα ήθελα να περάσω στο ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Αθηνά Μεσήνη
Μετά από τέσσερα χρόνια, οι συμμαθητές και συμμαθήτριες του εσπερινού σχολείου γίναμε μία καλή παρέα, μία δυνατή ομάδα. Είχαμε βέβαια μεγάλη υποστήριξη από τους καθηγητές μας. Έχω γνωστές και γνωστούς που δεν το τολμούν και τους συνιστώ ανεπιφύλακτα να το κάνουν.
Δέσποινα Μελεξενή
Για μένα ήταν κατά κάποιο τρόπο απωθημένο η συμμετοχή στις πανελλήνιες. Μεγάλωσα στο εξωτερικό και ήθελα να ζήσω την εμπειρία. Γι’ αυτό και το έκανα. Συνιστώ σε όσους επιθυμούν, να το τολμήσουν!