Συνεντεύξεις

Γ. Κουμπενάς: «Δεν υπάρχει στην Ελλάδα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της κρουαζιέρας»

Ως μία εξαιρετική χρονιά για την κρουαζιέρα χαρακτηρίζει το 2024 ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας- ΕΕΚΦΝ κ. Γιώργος Κουμπενάς. Επισημαίνει παράλληλα την ανάγκη ύπαρξης ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του προέδρου της ΕΕΚΦΝ, Γιώργου Κουμπενά:
• Κύριε Κουμπενά, πώς εξελίσσεται η σεζόν για το θαλάσσιο τουρισμό; Ποιοι ελληνικοί προορισμοί παρουσιάζουν υψηλότερες επιδόσεις;
Η σεζόν του 2024 είναι εξαιρετική για την κρουαζιέρα για όλους τους ελληνικούς προορισμούς. Περισσότερο κερδισμένα είναι τα λιμάνια από τα οποία ξεκινούν οι κρουαζιέρες (home ports), όπως π.χ. του Πειραιά, του Λαυρίου, του Ηρακλείου και της Κέρκυρας. Οι επιβάτες διανυκτερεύουν στα ξενοδοχεία των προορισμών αυτών και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες που προσφέρονται γύρω από τα λιμάνια. Σε γενικές γραμμές πάντως σε όλα τα λιμάνια τα οποία προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια, είναι αυξημένη η κίνηση.
• Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας η ανοδική πορεία της κρουαζιέρας;
Έχουν συντελέσει στην αύξηση αυτή διάφοροι παράγοντες. Μετά την πανδημική κρίση ξεκίνησε η ανοδική αυτή πορεία, καθώς η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα που υποδέχθηκε τα κρουαζιερόπλοια. Ήρθαν τότε πολλές εταιρείες που δεν δραστηριοποιούνταν στην χώρα μας.
Σημαντικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί συνολικά ένα από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς σε όλη την Ευρώπη και παγκοσμίως. Τέλος, έχουν αυξηθεί πολύ οι πτήσεις από τις ΗΠΑ προς την Ελλάδα γεγονός που παίζει επίσης το ρόλο του. Βέβαια, η αύξηση των πτήσεων από τις ΗΠΑ οφείλεται εν πολλοίς και στην άνοδο της κρουαζιέρας. Οι κρουαζιέρες που ξεκινούν από τον Πειραιά, έχουν προσελκύσει περισσότερες πτήσεις από την Αμερική.
• Η πανδημική κρίση ανήκει στο παρελθόν. Υπάρχουν όμως νέες προκλήσεις για την κρουαζιέρα;
Οπωσδήποτε υπάρχουν πολλές προκλήσεις. Έχουν να κάνουν με την ιδιομορφία των λιμανιών στη χώρα μας. Έχουμε μικρά λιμάνια. Δεν διαθέτουμε τις υποδομές και δεν υπάρχει η απαιτούμενη οργάνωση προκειμένου να διαχειριστούμε να τις αφιξοαναχωρήσεις των πλοίων και τις ροές των επιβατών. Πρόκειται για σημαντικά θέματα που πρέπει να επιλυθούν έτσι ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός των επιβατών στα λιμάνια.
Σε κάποια έχει βελτιωθεί η κατάσταση, απαιτείται όμως αρκετή δουλειά πανελλαδικά.
• Έχετε επισημάνει πολλές φορές την ανάγκη ύπαρξης ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Πόσο σημαντική είναι η χάραξη Λιμενικής και Τουριστικής Πολιτικής; Γύρω από ποιους άξονες θα πρέπει να κινηθεί;
Η κρουαζιέρα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού πανελλαδικά. Οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι μεγαλύτεροι από κάθε άλλη μορφή τουρισμού. Δυστυχώς όμως η χώρα μας δεν έκανε τίποτε για να βοηθήσει την κρουαζιέρα στα τελευταία 40 χρόνια. Το χειρότερο όλων είναι ότι χάθηκε η ελληνική σημαία από την κρουαζιέρα. Στη συνέχεια…, δεν πάρθηκαν αποφάσεις για την ενίσχυση αυτής της κατηγορίας τουρισμού με στόχο να αποκομίσει η ελληνική οικονομία τα μέγιστα δυνατά οφέλη. Δεν υπάρχει κοντολογίς ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης. Όλα συμβαίνουν λόγω συγκυριών. Οι όποιες προσπάθειες που γίνονται είναι κατακερματισμένες και όχι οργανωμένες. Κάθε προορισμός και κάθε επιχειρηματίας το παλεύει μόνος του. Είμαστε τυχεροί που ο Θεός χάρισε στην Ελλάδα τόσο όμορφους προορισμούς.
Σε πρόσφατή μας συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο του έθεσα ακριβώς αυτό το θέμα, την έλλειψη του στρατηγικού σχεδιασμού για την κρουαζιέρα και την έλλειψη έργων υποδομής. Ό,τι και αν κάνεις χωρίς να υπάρχει σχέδιο, δεν θα είναι στη σωστή κατεύθυνση.
• Κοντεύει να φτάσει το ταβάνι η κρουαζιέρα στην Ελλάδα; Ποιες είναι οι προοπτικές;
Προφανώς και υπάρχει ταβάνι, όμως η χώρα μας απέχει ακόμη αρκετά από αυτό. Έχουμε πολλούς προορισμούς που είναι αρκετά ανεπτυγμένοι, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Ρόδος. Υπάρχουν όμως νησιά που δεν έχουν καθόλου κρουαζιερόπλοια. Επίσης μιλάμε πάντα για μία περιορισμένης διάρκειας σεζόν. Συνήθως τέσσερις με πέντε μήνες είναι τα λιμάνια γεμάτα και τους υπόλοιπους μήνες υπολειτουργούν. Πρέπει να αναπτυχθούν όλοι οι προορισμοί αλλά και να λειτουργεί σε 12μηνη βάση η κρουαζιέρα σε κάποιους προορισμούς. Και η Ρόδος είναι σίγουρα ένας από αυτούς τους προορισμούς. Μπορεί να υποδεχθεί κρουαζιερόπλοια και το χειμώνα. Το ίδιο ισχύει και για την Κρήτη.
• Επιδιώκετε πάντα τις συνεργασίες με τους τοπικούς φορείς. Υπάρχει κάποια δράση που σχεδιάζετε στη Ρόδο;
Προς το τέλος της σεζόν θα οργανώσουμε στη Ρόδο σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές μία μεγάλη άσκηση ετοιμότητας για την αντιμετώπιση των περιστατικών ανάγκης… Το είχαμε κάνει και παλαιότερα με μεγάλη επιτυχία. Θέλω να επαναλάβουμε αυτή την πρωτοβουλία, διότι δεν πρέπει να εφησυχάζουμε, κυρίως τώρα που αυξάνονται τα μεγέθη της κρουαζιέρας.

• Ποιες είναι οι προσδοκίες και απαιτήσεις των τουριστών κρουαζιέρας από τους ελληνικούς προορισμούς;
Αυτό που διαπιστώνουμε, είναι ότι οι επιβάτες θέλουν να γνωρίσουν τους ελληνικούς προορισμούς. Στην Ελλάδα δεν ισχύει ότι ισχύει στο εξωτερικό όπου οι επιβάτες θέλουν κυρίως να ζήσουν την εμπειρία πάνω στο πλοίο. Εδώ έρχονται για να θαυμάσουν τα αξιοθέατα, να δοκιμάσουν την ελληνική κουζίνα, να έρθουν πιο κοντά με τον ελληνικό τρόπο ζωής. Αναζητούν την εμπειρία στον προορισμό παρά στο πλοίο. Οπωσδήποτε θέλουν ένα καλό πλοίο με άνετο κα ευχάριστο περιβάλλον. Όμως οι ομορφιές του κάθε προορισμού, προέχουν. Το 80 % των επιβατών μας αγοράζει τις εκδρομές.
• Κλείνοντας θα ήθελα ένα σχόλιό σας για την ελληνική παρουσία στον χώρο της κρουαζιέρας…
Δυστυχώς έχουν μείνει λίγες εταιρείες στην Ελλάδα. Η Celestyal είναι μία από αυτές. Υπάρχουν και κάποιες εταιρίες με μικρότερα πλοία και μέχρι εκεί. Η Ελλάδα δυστυχώς έχει εξελιχθεί σε χώρα υποδοχής κρουαζιερόπλοιων και δραστηριοποίησης ξένων εταιρειών. Δεν πάρθηκαν τα απαιτούμενα μέτρα για να διατηρηθεί η ελληνικότητα της κρουαζιέρας για να υπάρχουν ελληνικά πλοία, όπως παλαιότερα. Τώρα είμαστε εξαρτώμενοι από τις άλλες εταιρείες και τα σχέδιά τους, κάτι που για εμένα προσωπικά είναι δυσάρεστο. Ενώ ήμασταν πρωτοπόροι στην κρουαζιέρα καταφέραμε να παρακαλάμε τις ξένες εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου