Ειδήσεις

Εγκρίθηκε το ΕΣΧΑΔΑ στο Γκολφ Αφάντου !

Με το υπ’ αρίθμ. 160/2016 πρακτικό συνεδριάσεως και γνωμοδότηση του 5ου Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, που καθαρογράφηκε χθες, εγκρίθηκε το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) στο Γκολφ Αφάντου.
Μετά την έκδοση της επίμαχης απόφασης, που διαβιβάζεται στα πέντε συναρμόδια Υπουργεία και στο ΤΑΙΠΕΔ, ανοίγει ο δρόμος για τις τελικές διαπραγματεύσεις με τους δύο επενδυτές για την υπογραφή των συμβολαίων.
Όπως έγραψε η “δημοκρατική”, η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει το θέμα ως  τον προσεχή Οκτώβριο και να πείσει τις εταιρείες «M.A. Angeliades Inc.» και «Aegean Sun Investments» συμφερόντων των επιχειρηματιών κ.κ. Μερκουρίου Αγγελιάδη και Νικολή Νικολαΐδη αντίστοιχα, να υπογράψουν τις σχετικές συμβάσεις.
Θυμίζουμε ότι οι δύο επενδυτές έχουν θέσει ως προϋπόθεση ακόμη και ανανέωσης των εγγυητικών επιστολών, που έχουν καταθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ, τον «απεγκλωβισμό» της επένδυσης, μετά τον χαρακτηρισμό του προς αξιοποίηση ακινήτου ως αρχαιολογικού χώρου, με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού κ. Αρ. Μπαλτά.
Οι νομικοί σύμβουλοι των επενδυτών, έχουν καταστήσει σαφές, ότι θα πρέπει να ξεκαθαρίσει με ποιο μηχανισμό θα προχωρούν οι οικοδομικές εργασίες στο προς αξιοποίηση ακίνητο.
Εθεσαν ως προϋπόθεση για την υλοποίηση της επένδυσης να προχωρήσει η πρόταση του υπουργού Επικρατείας κ. Αλέκου Φλαμπουράρη, για την γεωφυσική διασκόπηση της περιοχής, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πράγματι υπάρχουν αρχαία και που.
Προτείνουν να υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών (Υπουργείο Πολιτισμού, ΤΑΙΠΕΔ και Επενδυτών) που θα προβλέπει την διασκόπηση της περιοχής σε κάθε σημείο, που θα γίνονται οι οικοδομικές εργασίες. Συμφωνούν ότι μόνο αν υπάρξουν ενδείξεις για την ύπαρξη αρχαίων να επιβαρύνονται με το κόστος των προβλεπόμενων  από την κείμενη νομοθεσία τομών, παρουσία αρχαιολόγου και εργατών.
Το ΕΣΧΑΔΑ, καλύπτει έκταση 1.615 στρεμμάτων και έχει χωριστεί σε δύο τμήματα, το «Βόρειο Αφάντου ή γκολφ Αφάντου», έκτασης 1.359 στρεμμάτων, και το «Νότιο Αφάντου», έκτασης 255,7 στρεμμάτων. Το πρώτο παραχωρήθηκε στην M.A. Angeliades Inc. έναντι 26,9 εκατ. ευρώ και το δεύτερο στην Aegean ΑΡΑΙΓ -1,64% Sun Investments έναντι 15,2 εκατ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε, χωρίς να υπογραφούν οι δύο συμβάσεις με τους επενδυτές, καθώς διαπιστώθηκε πως υπήρχε πρόβλημα με το πρώτο ΕΣΧΑΔΑ, με αποτέλεσμα να απορριφθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Μετά την απόρριψη του πρώτου ΕΣΧΑΔΑ απαιτήθηκαν δύο χρόνια μέχρι να ετοιμαστεί το νέο.
Εν πάση περιπτώσει το νέο ΕΣΧΑΔΑ επεξεργάστηκαν οι κ.κ. Αθ. Ράντος, Πρόεδρος του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ, Ιω. Μαντζουράνης, σύμβουλος και Δ. Βασιλειάδης, Πάρεδρος – Εισηγητής.
Στο διατακτικό της 47σέλιδης απόφασης αναφέρονται εισαγωγικά τα εξής:
«Όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα στοιχεία που συνοδεύουν το υπό επεξεργασία σχέδιο και ιδίως από τις αποφάσεις του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού και από τις βελτιώσεις που επέφερε στο υπό επεξεργασία σχέδιο το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης και Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας, το εγκρινόμενο με το σχέδιο ΕΣΧΑΔΑ αποσκοπεί στην ήπια τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, προς την κατεύθυνση κυρίως της διατήρησης της ανάπτυξης σε όλη τη διάρκεια του έτους, και συγχρόνως διασφαλίζει την προστασία του πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, με τη διατήρηση των αισθητικών χαρακτηριστικών της έκτασης και των οικοσυστημάτων, αλλά και τα δικαιώματα των πολιτών για την απόλαυση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Πέραν τούτων, πρέπει ακόμη να ληφθούν υπόψη
α) ότι για τα δημόσια ακίνητα της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, μεταξύ των οποίων είναι και το επίμαχο, επιφυλάχθηκε από τον νομοθέτη ιδιαίτερη μεταχείριση μέσω της κατάρτισης και της έγκρισης Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης, με τα οποία, για πρώτη φορά, καθορίζεται, κατά τον νόμο, ο βασικός τους χωρικός προσδιορισμός,
β) ότι ο καθορισθείς βάσει του προτεινόμενου με το παρόν σχέδιο Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης χωρικός προσδιορισμός για το επίμαχο ακίνητο είναι η “μικτή χρήση” (η οποία αναλύεται στις χρήσεις “τουρισμός-αναψυχή” και “τουριστικό-παραθεριστικό χωριό”),
γ) ότι η ως άνω χρήση εναρμονίζεται προς τις κατευθύνσεις όλων των πλαισίων χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης (Γενικού, Περιφερειακού, Ειδικού για τον Τουρισμό), αλλά και προς τους σκοπούς και τις κατευθύνσεις που τίθενται ειδικώς για την τουριστική ανάπτυξη της συγκεκριμένης περιοχής από τον ν. 2160/1993, και, τέλος,
δ) ότι η κατάρτιση του ΕΣΧΑΔΑ έχει αποτελέσει προϊόν επιστημονικής τεκμηρίωσης και έχει τύχει ευρείας δημοσιότητας και διαβούλευσης με το κοινό, στο πλαίσιο της σύνταξης της μελέτης του ΕΣΧΑΔΑ αλλά και κατά τη διαδικασία στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης αυτού, με την οποία εκτιμήθηκαν οι χωροταξικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της επιδιωκόμενης παρέμβασης.
Με τα δεδομένα αυτά η προβλεπόμενη από το άρθρο 2 του σχεδίου ρύθμιση, με την οποία καθορίζεται ως γενικός χωρικός προορισμός του όλου ακινήτου η χρήση του άρθρου 11 παρ. Β΄ περ. 5 του ν. 3986/2011, είναι νόμιμη και σύμφωνη με τις χωροταξικές κατευθύνσεις που ισχύουν για την περιοχή
Αφάντου Ρόδου και επιπροσθέτως ικανοποιεί τον νομοθετικό σκοπό αποδοτικότερης εκμετάλλευσης του ακινήτου αυτού του Δημοσίου (πρβλ. ΠΕ 250/2014).
Εξάλλου, η ως άνω προτεινόμενη χρήση, καθώς και τα προβλεπόμενα τόσο στις εξουσιοδοτικές διατάξεις όσο και στο υπό επεξεργασία σχέδιο ποσοστά δόμησης και κάλυψης, τα οποία ήδη προβλέπονται και στον ν. 4179/2013, με τον οποίο συμπληρώθηκε το υφιστάμενο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό, τίθενται σε συμφωνία με τις κείμενες διατάξεις, δεδομένου μάλιστα ότι πρόκειται για ειδικούς όρους δόμησης που αφορούν αποκλειστικά την ειδική κατηγορία των προς αξιοποίηση συγκεκριμένων ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου (πρβλ. ΠΕ 363/2013 παρ. 9)».
Με την ίδια γνωμοδότηση το ΣτΕ αποφαίνεται ότι η  δημιουργία τουριστικής λιμενικής εγκατάστασης, τίθεται νομίμως, διότι, η εν λόγω εγκατάσταση, η χωροθέτηση της οποίας, αποτελεί αντικείμενο του δευτέρου σταδίου της διαδικασίας, είναι νόμιμη και θα είναι μικρής δυναμικότητας, περιοριζόμενη στην εξυπηρέτηση της πελατείας των ξενοδοχειακών μονάδων της περιοχής του ΕΣΧΑΔΑ. Πρόκειται για την μαρίνα που έχει προγραμματίσει να λειτουργήσει η εταιρεία του κ. Αγγελιάδη.
Διαπιστώνεται επιπλέον ότι στον χάρτη που συνοδεύει το υπό επεξεργασία σχέδιο φαίνεται να αποτυπώνεται ελλιπώς η γραμμή της Ζώνης Β΄ προστασίας του αρχαιολογικού χώρου, όπως η ζώνη αυτή έχει καθορισθεί με τις σχετικές αποφάσεις του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού στο Ερημόκαστρο.
Η ανωτέρω Ζώνη Β΄ πρέπει να αποτυπωθεί πλήρως στον χάρτη που συνοδεύει το σχέδιο, με τον αντίστοιχο υπομνηματισμό.
Η διάταξη του άρθρου 1 παρ. 2 περ. αη΄ του σχεδίου κατά το μέρος που ορίζει ότι στο τμήμα του γηπέδου Γ1, επιφανείας 7.654 τ.μ., καθώς και στο γήπεδο Γ2, τα οποία εμπίπτουν στη Ζώνη Β΄ του αρχαιολογικού χώρου Ερημοκάστρου, οι εργασίες επιτρέπονται υπό τους όρους και περιορισμούς που θέτουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού κατά τη φάση χωροθέτησης του επενδυτικού σχεδίου, σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 3986/2011 είναι νόμιμη, έχει δε την έννοια, σύμφωνα άλλωστε και με τις διατάξεις του άρθρου 11 παρ. Α΄ περ. 3 του ν. 3986/2011 σε συνδυασμό με το άρθρο 13 του ν. 3028/2002, ότι η σχετική κ.υ.α. θα υπογραφεί και από τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού μετά από γνώμη του ΚΑΣ (πρβλ. ΠΕ 363/2013 παρ. 12, 250/2014 παρ. 16, 74/2016 5μ. παρ. 6).
Από νομοτεχνική άποψη, στην ανωτέρω περίπτωση αη΄ της παρ. 2 του άρθρου 2 του σχεδίου αντί της φράσης που θα θέσουν πρέπει να τεθεί που θέτουν.
Για την περιοχή προστασίας του υγροτόπου στην εκβολή του ρέματος Πελέμονη το ΣτΕ αποφάσισε ότι το τελευταίο εδάφιο της περ. δ΄ της παρ. 2 του άρθρου 2 του ΕΣΨΑΔΑ, πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: “Για την περιοχή αυτή το ελληνικό δημόσιο επιφυλάσσεται να προβεί, αν συντρέχει σχετική περίπτωση, στην έκδοση της προβλεπόμενης στο άρθρο 12 παρ. 6 του ν. 3986/2011 κοινής υπουργικής απόφασης”.
Επιπλέον έκρινε ότι η προσαρμογή των ενδεχομένως επηρεαζόμενων αμυντικών έργων, ο προσδιορισμός-υπόδειξη στο έδαφος των επηρεαζομένων αμυντικών έργων, ο καθορισμός τυχόν νέων κατασκευαστικών αναγκών κ.λπ., εφόσον απαιτηθεί στο πλαίσιο της εφαρμογής του ΕΣΧΑΔΑ, αποφασίζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και υλοποιείται με μέριμνα και δαπάνες του μελλοντικού επενδυτή σε συνεργασία με τον τοπικό σχηματισμό (95 ΑΔΤΕ).

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • savvas argyros    16.07.2016 18:06

    Πανηγυρίζει που θα σου πάρω τα σπυράκια!

Σχολιασμός άρθρου