Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Δε νοιάζονται για τον κορωνοϊό οι επισκέπτες που βρίσκονται στη Ρόδο και απολαμβάνουν τις διακοπές τους χωρίς το αίσθημα του φόβου που συστηματικά καλλιεργείται διεθνώς. Στις βόλτες τους δε φορούν μάσκες, στις συναναστροφές τους δεν τηρούν τις αποστάσεις και δεν είναι λίγοι εκείνοι που, αν βρουν ευκαιρία, γίνονται διαχυτικοί. Βέβαια οι ξενοδόχοι οι εστιάτορες, οι οδηγοί πούλμαν, οι ταξιτζήδες, οι ξεναγοί (όσοι υπάρχουν) τηρούν τα μέτρα ευλαβικά. Δεν είναι ο φόβος της μετάδοσης που τους παρακινεί, μα η ανάγκη να φανεί ο επαγγελματισμός του τόπου, να καλλιεργηθεί το αίσθημα της ασφάλειας, αλλά και να προστατευτούν από ενδεχόμενες καταγγελίες ή μελλοντικές μηνύσεις.
Είναι εξαιρετικά σπάνιο να φανούν στους δρόμους επισκέπτες μεγάλης ηλικίας και ίσως αυτό να είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της φετινής τουριστικής περιόδου για όλους τους προορισμούς. Η ήπια στάση των τουριστών έναντι της όλης κατάστασης δεν περνά απαρατήρητη και σίγουρα θα επηρεάσει την απόφαση που θα κληθούν να πάρουν για διακοπές οι ευπαθέστερες ομάδες πληθυσμού.
Οι ευτυχισμένοι τουρίστες,
οι δυσαρεστημένοι
επαγγελματίες και τα πρώτα
τσάρτερ από Αγγλία
Οι πρώτοι επισκέπτες ανεχώρησαν από το νησί ευχαριστημένοι. Το έδειξαν στις φωτογραφίες που ανήρτησαν στα social media και το είπαν στους αγαπημένους τους. Απόλαυσαν τη Ρόδο των εξαιρετικών κλιματολογικών συνθηκών, πήραν δωρεάν αναβάθμιση δωματίου και είχαν στη διάθεσή τους τεράστιες πισίνες και ατελείωτες παραλίες.
Ίσως το μόνο παράπονο να εστιαζόταν στα μπουφέ (που πια δε είναι self service) των ξενοδοχείων. Συνηθισμένοι από άλλες χρονιές να βλέπουν «βουνά» εδεσμάτων να τους χορταίνουν τα μάτια, αυτή τη φορά η εικόνα ήταν σαφώς φτωχότερη. Οι προσφερόμενες ποσότητες φαγητών ήταν διαμορφωμένες στον αριθμό των επισκεπτών. Είναι χαρακτηριστικό πως μονάδα 400 δωματίων στη Ρόδο άνοιξε την 1η Ιουλίου με πληρότητα μόλις 14 δωματίων. Τι είδους μπουφέ θα προσφερθεί σε αυτή την περίπτωση; Το συνήθως βαρυφορτωμένο ταψί, αυτή τη φορά ήταν μισογεμάτο και στα μάτια των επισκεπτών μισοάδειο. Κι όταν έγινε κατανοητό ότι η ποσότητα του προσφερόμενου φαγητού ήταν υπεραρκετή για όλους, παρέμεινε ένα μικρό παράπονο για την ποικιλία των επιλογών.
Στον αντίποδα του ευτυχισμένου τουρίστα βρίσκεται ο απογοητευμένος επαγγελματίας. Με τις εκδρομές να είναι ελάχιστες, τα εστιατόρια να υπολειτουργούν, οι ιδιοκτήτες coffee shops διαπιστώνουν μείωση στο ύψος των αποδείξεων ανά τραπέζι, τα τουριστικά καταστήματα κλείνουν άσεφτα ή στην καλύτερη περίπτωση με μια μικρή είσπραξη. Ούτε λόγος για τους οδηγούς ΤΑΧΙ που περιμένουν με τις ώρες να πάρουν κούρσα, για τους ξεναγούς και τους χιλιάδες ανέργους ξενοδοχοϋπαλλήλους.
Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία και από χθες 15 Ιουλίου, ημερομηνία ορόσημο, ο αριθμός των τσάρτερ άρχισε να ακολουθεί αυξητική πορεία. Μάλιστα, από χθες προστέθηκαν και οι πτήσεις από τη μεγάλη Βρετανική αγορά, γεγονός που φόρτισε με αισιοδοξία τους επαγγελματίες και τους ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων. Προτιμούν να εκτεθούν στον κίνδυνο παρά να συνεχίσουν να ζουν σε καθεστώς ανέχειας.
Στα ύψη το κοστολόγιο
όλων των λειτουργιών
Έχοντας συμπληρώσει 15 ημέρες λειτουργίας, οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχειακών μονάδων έχουν αποκρυσταλλώσει μιαν απολύτως ξεκάθαρη εικόνα του κόστους που απαιτεί η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Για παράδειγμα, η δαπάνη αγοράς των χημικών σκευασμάτων που χρησιμοποιούνται για τον ατμοκαθαρισμό στρωμάτων, καθισμάτων και μπάνιων ανέρχεται σε περίπου 100 ευρώ, το μήνα, ανά 10 δίχωρα δωμάτια. Το κόστος είναι μισό αν το δωμάτιο είναι απλώς δίκλινο.
Τα πλυντήρια για τα σεντόνια θα πρέπει να λειτουργούν για τουλάχιστον 2,5 ώρες σε θερμοκρασία υψηλότερη των 60 βαθμών Κελσίου. Η ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται στα πλυντήρια κλινοσκεπασμάτων υπερβαίνει ακόμα και αυτή της κουζίνας.
Ανυπολόγιστο παραμένει και θα βρεθεί μπροστά μας στο μέλλον, το περιβαλλοντικό κόστος της ενέργειας που χρησιμοποιείται και την εκτεταμένη χρήση χημικών σκευασμάτων για τους καθαρισμούς. Στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος πρέπει να συνυπολογιστεί ο τεράστιος αριθμός μασκών μιας χρήσης που καταλήγουν στις χωματερές και για τις οποίες ήδη γίνονται εκτενή ρεπορτάζ σε όλο τον κόσμο.
Πάρα το κόστος όλοι οι επαγγελματίες τηρούν τα μέτρα κατά γράμμα. Οι οδηγοί ΤΑΧΙ πρώτοι από όλους. Φορούν μάσκα σε κάθε κούρσα και χορηγούν με δική τους δαπάνη μάσκες, γάντια και αντισηπτικά στους επιβάτες που μεταφέρουν. Από σήμερα ο Σύνδεσμός τους θα προχωρήσει στην εγκατάσταση «υγειονομικού γραφείου» στο αεροδρόμιο της Ρόδου, προκειμένου οι νεοαφιχθέντες τουρίστες να λαμβάνουν όλα τα προστατευτικά μέσα θα χρειαστούν για τη μετάβασή τους μέχρι το ξενοδοχείο. Η δαπάνη θα καλυφθεί από τον ίδιο τον Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Ταξί Ρόδου.
Πιέσεις για συμπίεση
τιμών και κρατήσεις
Όλοι δέχονται πιέσεις για μειώσεις τιμών. Δωμάτια υπάρχουν διαθέσιμα παντού, γι’ αυτό και τα μηνύματα που καταλήγουν στις μονάδες έχουν ως ζητούμενο μια καλή έκπτωση. Ολοι μα όλοι οι ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων υπαναχωρούν στο να δώσουν μια μικρή έκπτωση, ωστόσο είναι σπάνιο να δώσουν μεγαλύτερο ποσοστό. «Δεν υπαναχωρούμε σε γενναίες μειώσεις τιμών και αυτό είναι τακτική που ακολουθούν όλοι, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι. Αν υπαναχωρήσουμε τώρα, τότε υπονομεύουμε τις επόμενες σεζόν» περιεγράφη χαρακτηριστικά προς τη «δημοκρατική».
Η μέχρι τώρα λειτουργία των καταλυμάτων έχει στηριχθεί αποκλειστικά στις κρατήσεις της περιόδου πριν τον covid19. Εφεξής, οι μετά-καραντίνας κρατήσεις θ’ αυξάνουν σταδιακά κι αυτό έχει ερμηνευτεί ως συνέχιση των πιέσεων για μείωση τιμών διανυκτέρευσης. Η διαμόρφωση ενιαίας στάσης των ξενοδόχων θα προκύψει ως αναγκαιότητα.
Δεν είναι λίγοι οι πολίτες εκείνοι που προβληματίζονται για τις κρατήσεις για τη σεζόν του 2021, πιστεύοντας ότι θα υπάρξει σοβαρή καθυστέρηση στην εκκίνησή τους. Ωστόσο, φαίνεται ότι για του χρόνου ήδη υπάρχει ένα μικρό, ωστόσο ουσιαστικό «μαξιλάρι ασφαλείας» που προέρχεται από τις χιλιάδες κρατήσεις που υπήρχαν για φέτος και μετετράπησαν σε voucher που θα χρησιμοποιηθεί του χρόνου. Προφανώς αυτό δεν είναι αρκετό, όμως είναι η μικρή εκκίνηση που σίγουρα θα κάνει τη διαφορά.