Τις συμμετοχές του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο των ελληνικών τραπεζών, τα ακίνητα της ΕΤΑΔ και όλο το ενεργητικό που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ εκτός από ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco -τους διαγωνισμούς για τα οποία θα ολοκληρώσει σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης έως τον Φεβρουάριο το ΤΑΙΠΕΔ- θα αναλάβει άμεσα το νέο Ταμείο για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας που ιδρύεται στα πλαίσια της συμφωνίας Ελλάδας – ESM για τριετές πρόγραμμα. Αυτό αποκαλύπτουν κύκλοι του υπουργείου οικονομικών και του Μαξίμου προσθέτοντας πως μελλοντικά το Ταμείο θα μπορεί να αναλάβει και τα δικαιώματα από την παραχώρηση και εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου και των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.
Η ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου θα αποτελέσει μία από τις πηγές για την εξόφληση του νέου δανείου του ESM και στοχεύει να αποφέρει κατά τη διάρκεια του νέου δανείου επιδιωκόμενο συνολικό ποσό 50 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 δισ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την επιστροφή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων και το 50% κάθε εναπομένοντος ευρώ (τουτέστιν, 50% των 25 δισ. ευρώ) θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της αναλογίας χρέους/ΑΕΠ, το δε υπόλοιπο 50% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις
Όπως έγινε γνωστό αργά το βράδυ της Παρασκευής το Eurogroup συμφώνησε στην δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου Ταμείου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. “Η εκτίμηση των περιουσιακών στοιχείων θα γίνεται με τρόπο που θα διασφαλίζει ότι το τίμημα ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία των περιουσιακών στοιχείων”. Ο νόμος αναφέρουν πηγές του υπουργείου οικονομικών, ” θα πρέπει να έχει ψηφιστεί έως το τέλος Οκτωβρίου του 2015 προκειμένου το νέο Ταμείο να αρχίσει να λειτουργεί από τα τέλη του 2015″. Πρόκειται, προσθέτουν, για κρατικό επενδυτικό Ταμείο, “με τελείως διαφορετική λειτουργία και λογική από το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου καθώς και οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών μετά την ανακεφαλαιοποίηση τους”.
Βέβαια στο μνημόνιο αναφέρεται πως για την ίδρυση του ταμείου θα πρέπει να ληφθεί υπόψη “η πείρα φορέων όπως το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και η ΕΤΑΔ”. Από την κυβέρνηση είναι εμφανής η προσπάθεια να επικοινωνήσει μια στρατηγική “αξιοποίησης” και όχι “ξεπουλήματος”. Όμως στις Βρυξέλλες είναι σαφές πως το νέο Ταμείο αναμένεται να “πατήσει” πάνω στο ΤΑΙΠΕΔ που ήδη υπό τη νέα του διοίκηση λειτουργεί με άξονα τις παραπάνω θέσεις.
Επίσης έγινε γνωστό πως στο Eurogroup “υπήρξαν διαφορετικές απόψεις ως προς τη λειτουργία του νέου Ταμείου και πως θα εκμεταλλεύεται τα περιουσιακά του ελληνικού δημοσίου”.
Σε κάθε περίπτωση έως τον Οκτώβριο η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να διορίσει ανεξάρτητη Ομάδα Δράσης η οποία θα εντοπίσει εναλλακτικές δυνατότητες και θα καταρτίζει συστάσεις όσον αφορά τους επιχειρησιακούς στόχους, τη δομή και τη διακυβέρνηση του νέου ανεξάρτητου Ταμείου. Η εντολή και η σύνθεση της Ομάδας Δράσης θα καταρτισθούν από τις αρχές σε συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και σε διαβούλευση με το Eurogroup. Το ταμείο αυτό θα συσταθεί στην Ελλάδα και θα τελεί υπό τη διαχείριση των ελληνικών αρχών υπό την εποπτεία όμως των οικείων ευρωπαϊκών θεσμών.
Η Βουλή ψήφισε επίσης με το μνημόνιο και την δέσμευση πως θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ στις 31 Δεκεμβρίου του 2014. Η εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων αποβλέπει σε ετήσια έσοδα (εξαιρουμένων των τραπεζικών μετοχών) ύψους 1,4 δισ. ευρώ, 3,7 δισ. ευρώ και 1,3 δισ. ευρώ αντιστοίχως για τα έτη 2015, 2016 και 2017.
Η κυβέρνηση δεσμεύεται να διευκολύνει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης και να ολοκληρώσει όλες τις απαιτούμενες κρατικές δράσεις που θα επιτρέπουν την επιτυχή ολοκλήρωση των διαγωνισμών υποβολής προσφορών. Σημειώνεται πως το ADP θα επικαιροποιείται σε εξαμηνιαία βάση και θα εγκρίνεται από ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση.
Σε ανακοίνωση το βράδυ της Πέμπτης το ΤΑΙΠΕΔ γνωστοποιεί πως προβλέπεται προσδιορισμός ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ εντός Οκτωβρίου, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Rosco εντός του Δεκεμβρίου και για τον ΟΛΘ εντός του Φεβρουαρίου 2016. Οι εν λόγο ιδιωτικοποιήσεις εγκρίθηκαν και από το υπουργικό συμβούλιο με απόφαση (υπογράφεται από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη, τον υπουργό Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκη και τον ΥΠΑΠΕΝ Π. Σκουρλέτη) η οποία δημοσιεύτηκε και στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Υπενθυμίζεται πως στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2014 βρίσκονταν σε εξέλιξη, ολοκληρωμένοι ή σε προετοιμασία οι εξής μεταξύ άλλων διαγωνισμοί: Το Ελληνικό, τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΕΕΣΣΤΥ, οι συμμετοχές του δημοσίου στην ΔΕΠΑ και στα ΕΛΠΕ, το 17% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, τα δέκα περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος (Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου), οι μαρίνες Λαυρίου, Αλίμου, Πύλου και Χίου, τα ΕΛΤΑ, η Εγνατία οδός, η συμμετοχή του δημοσίου στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και πολλά ακίνητα όπως και η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων επί των υπεράκτιων εξαντλημένων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα.
capital.gr