Την τέταρτη υψηλότερη φορολογία στην Ευρώπη έχει η Ελλάδα κάτι που επιβαρύνει σημαντικά τις τιμές, που τις τελευταίες μέρες έχουν πάρει την ανιούσα.
Μέρες εξόδου για τον Δεκαπενταύγουστο ωστόσο οι οδηγοί καλούνται πληρώσουν την 4η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Πέρα από την ανιούσα των διεθνών τιμών του πετρελαίου, η μεγάλη φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων, που «κουμπώνει» αναλογικά στις «καθαρές» τιμές, αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα που επιβαρύνει τις τιμές. Να σημειωθεί ότι τα καύσιμα επιβαρύνονται και με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στην Ευρώπη, ο οποίος, μάλιστα, υπολογίζεται στην τιμή μετά φόρων, δηλαδή μετά από τον ΕΦΚ και τα διάφορα τέλη.
Αξίζει να σημειωθεί αν αφαιρεθούν οι φόροι οι τιμές βρίσκονται κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης, με μόλις 0,65 ευρώ ανά λίτρο. Οι φόροι ουσιαστικά τριπλασιάζουν την τελική τιμή που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι νέα συγκριτική μελέτη από το Tax Foundation καταδεικνύει το μέγεθος της φορολογικής επιβάρυνσης. Όπως αναφέρει στην ανάλυσή του το ελάχιστο όριο Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην αμόλυβδη στην ΕΕ είναι 0,36 ευρώ ανά λίτρο (359 ευρώ ανά 1.000 λίτρα). Ωστόσο δυο μόνο κράτη μέλη της ΕΕ εφαρμόζουν το συγκεκριμένο συντελεστή. Εκτός λοιπόν από τη Βουλγαρία και τη Ουγγαρία οι υπόλοιπες χώρες επιβάλουν υψηλότερους ΕΦΚ στα καύσιμα με τον βαρύτερο φόρο να τον πληρώνουν οι Ολλανδοί και να ακολουθούν οι Ιταλοί και οι Φινλανδοί. Στην 4η θέση φιγουράρει η Ελλάδα, όπου ο ΕΦΚ ανέρχεται σε 0,70 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή, 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα ενώ η Ολλανδία είναι στα 813 ευρώ, η Ιταλία στα 728 ευρώ και η Φινλανδία στα 724 ευρώ.
Πηγή news247.gr
Γιώργος Αλεξάκης