Συνεντεύξεις

Γιώτα Κόσσυφα: «Οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί αναπληρώνουμε τον εαυτό μας»

Για τις αγωνίες, τα προβλήματα και τις τεράστιες δυσκολίες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, μιλά σήμερα σε συνέντευξή της στη «δημοκρατική» η Γιώτα Κόσσυφα ως εκπρόσωπος της Πρωτοβουλίας Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Ρόδου που απαρτίζεται από νέους ανθρώπους οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να παλέψουν για όσα στερούνται και όσα ονειρεύονται.
Τα εμπόδια, όπως λέει, για τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς είναι πολλά αλλά δεν είναι ικανά να κάμψουν την διάθεση να διεκδικήσουν καλύτερες συνθήκες για τους ίδιους αλλά και για τους μαθητές τους επισημαίνοντας ότι «όλοι οι αναπληρωτές που κάνουν το βήμα να ξεσπιτωθούν και να πάνε σε ένα άλλο μέρος, να βγάλουν χρήματα από την τσέπη τους, να το παλέψουν για όσο μπορούν, το κάνουν ακριβώς επειδή αγαπούν τη δουλειά τους και θέλουνε να ασκήσουν το λειτούργημά τους».

• Γιώτα, πώς ξεκίνησε η σκέψη για τη δημιουργία της Πρωτοβουλίας Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Ρόδου;
Η Πρωτοβουλία αρχικά ξεκίνησε από πέρυσι τον Μάρτιο ως απόρροια των προβλημάτων που προέκυψαν και από τις συνθήκες διδασκαλίας εν μέσω της πανδημίας που ήρθαν να προστεθούν σε αυτά που ήδη αντιμετωπίζαμε. Συγκροτήσαμε αυτή την επιτροπή αγώνα για να αναδείξουμε τα πολλά και ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, που κάθε χρόνο «αναπληρώνουμε τον εαυτό μας». Φέτος βγήκαμε πιο δυναμικά μπροστά διότι η κατάσταση είναι ακόμα πιο δυσχερής για τους αναπληρωτές λόγω της ακρίβειας, της ενεργειακής κρίσης και βεβαίως τις τεράστιες δυσκολίες στην εύρεση κατοικίας. Αποφασίσαμε να οργανωθούμε και να δράσουμε συλλογικά για να έχουμε κι εμείς φωνή και να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε λύσεις σε όλα αυτά τα προβλήματα που ξεκινούν από την στιγμή που ένας αναπληρωτής εκπαιδευτικός διορίζεται. Στόχος είναι να στηρίξουν την πρωτοβουλία μας όσο το δυνατόν περισσότεροι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυναμική οι παρεμβάσεις μας. Επίσης, επιδιώκουμε μέσα από τη συμμετοχή και τη συλλογική στάση να ζωντανέψουμε τη λειτουργία των σωματείων μας, να μείνουμε ενωμένοι, παρά την πολυδιάσπαση και την «ατομική λύση» που επιχειρούν διάφοροι.
• Εσύ ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, έχεις κληθεί σε σχολείο και εκτός Ρόδου;
Ναι, μια χρονιά χρειάστηκε να διδάξω στην Κω και να βιώσω κι εγώ όσα περνούν οι εκπαιδευτικοί που έρχονται ως αναπληρωτές στη Ρόδο από διάφορα μέρη της Ελλάδας και οι οποίοι πρέπει να τύχουν μεγαλύτερης στήριξης για να συνεχίσουν και να συνεχίσουμε να επιτελούμε το λειτούργημα αυτό που κρατά όρθια τα σχολεία μέχρι το πιο μικρό νησί και το πιο απομονωμένο χωριό. Είτε νεοδιόριστοι είτε αναπληρωτές, κυρίως για αναπληρωτές μιλάμε, που έρχονται από τα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδας αναγκάζονται να βάζουν πολλά χρήματα από την τσέπη τους. Ειδικά στο ξεκίνημα μιας νέας σχολικής χρονιάς. Αρχικά οι αναπληρωτές διαμένουν σε ξενοδοχεία ως προσωρινή λύση ή διαμερίσματα Airbnb, μέχρι να βρουν κατοικία για να μισθώσουν όπου εκεί θα χρειαστεί να δώσουν και δύο και τρία ενοίκια μπροστά, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα βρουν σπίτι. Επιπλέον πρέπει να υπολογίσουμε ότι τα αεροπορικά εισιτήρια για τη Ρόδο είναι στα ύψη. Ολα αυτά τα χρήματα βγαίνουν από την τσέπη των αναπληρωτών, δεν υπάρχει κάποια κρατική συνδρομή, ούτε έκπτωση στα εισιτήρια… Εκπτωση ισχύει μόνο στα μεταφορικά με το πλοίο κι αυτό μόνο για την πρώτη φάση. Ο αναπληρωτής που θα έρθει στη δεύτερη, τρίτη, τέταρτη φάση δεν δικαιούται καμία έκπτωση στα μεταφορικά.


• Υπάρχουν συνάδελφοί σου που δεν έχουν βρει ακόμα σπίτι;
Φυσικά και υπάρχουν και υπάρχουν και οικογένειες που ακόμα δεν κατάφεραν να βρουν σπίτι να ενοικιάσουν. Μένουν σε ξενοδοχεία σε Airbnb και κάποιοι ακόμη και σε κάμπινγκ όπως έγινε στην Πάρο! Γι’ αυτό και πήραμε αυτή την πρωτοβουλία να λειτουργήσουμε συλλογικά διότι πολλά από όσα βλέπαμε στις ειδήσεις μέχρι πρότινος, τώρα τα βιώνουμε και στη Ρόδο.
• Ο μισθός του αναπληρωτή εκπαιδευτικού σε τι ύψος ανέρχεται;
Ξεκινάει από τα 885 ευρώ αλλά τα χρήματα που θα πρέπει να ξοδέψει ο αναπληρωτής μέχρι να πάρει τον πρώτο του μισθό είναι τουλάχιστον τριπλάσια ή και τετραπλάσια ακόμα από τον μισθό του για να εγκατασταθεί. Επειδή το έχω βιώσει κι εγώ σας λέω ότι είναι πολύ δύσκολο. Ειδικά φέτος με την ακρίβεια, το ενεργειακό που έχει εκτοξεύσει τους λογαριασμούς ρεύματος στα ύψη το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό.

Σκεφτείτε ότι υπάρχουν και οικογένειες που χωρίζονται. Γνωρίζω γυναίκα εκπαιδευτικό που έχει έρθει με δύο παιδιά, δίνει τα 400 ευρώ σε ενοίκιο και τα πρωινά έχει κοπέλα να της προσέχει τα παιδιά. Οπότε όπως καταλαβαίνετε δεν περισσεύει ούτε ένα ευρώ από τον μισθό της, ούτε καν για τα πάγια έξοδά της και η οικογένεια συντηρεί δύο σπίτια από τον μισθό του άντρα της… Και βεβαίως δεν είναι μόνο αυτή η περίπτωση. Οι νέοι συνάδελφοι στηρίζονται στο εισόδημα των γονέων ή και των παππούδων τους. Ειδικά φέτος το θέμα της στέγασης έχει απασχολήσει πάρα πολλά νησιά και ειδικά τουριστικούς προορισμούς, γιατί υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία που δεν δέχονται αναπληρωτές λόγω σεζόν. Επειτα είναι το θέμα της ακρίβειας, της θέρμανσης, της ενέργειας και φυσικά οι μετακινήσεις όχι μόνο προς τον τόπο διορισμού αλλά και της μετακίνησης από το σπίτι προς τα σχολεία, ειδικά εκτός πόλεως Ρόδου, αφού η τιμή των καυσίμων είναι σχεδόν απαγορευτική για τον μισθό μας. Ακόμα και εγώ που έχω ως μόνιμη κατοικία τη Ρόδο, μοιράζω δρομολόγια με τους συναδέλφους μου αναπληρωτές για να περιορίσουμε τα έξοδα χρησιμοποιώντας ανά μια εβδομάδα εκ περιτροπής τα αυτοκίνητά μας. Προσπαθούμε μεταξύ μας να βρούμε λύσεις.
• Αρα ουσιαστικά Γιώτα αυτοοργανώνεστε.
Ναι. Και πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα σχολεία τα κρατάμε όρθια εμείς οι εκπαιδευτικοί, αυτή είναι η πραγματικότητα. Εχουμε βάλει άπειρες φορές πλάτη για τη λειτουργία των σχολείων, ειδικά από την τηλεκπαίδευση και μετά, οι αναπληρωτές βοηθάμε ο ένας τον άλλον, στηρίζουμε ο ένας τον άλλον. Εγώ είμαι εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης γι’ αυτό και θα σας αναφέρω ένα προσωπικό μου βίωμα ως παράδειγμα. Μπορεί κάποιο παιδί να δικαιούται και να χρήζει 24ωρης παράλληλης στήριξης δίπλα του -να διευκρινίσω ότι οι συμβάσεις μας είναι 24ωρες- και λόγω του ό,τι δεν επαρκούν οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης σε κάθε σχολείο αναγκαζόμαστε να μοιραζόμαστε σε δύο ή και τρία παιδιά.
• Με αυτή την κατάσταση φαίνεται πολύ δύσκολο ένας αναπληρωτής εκπαιδευτικός να μπορεί να τα βγάλει πέρα οικονομικά.
Βιώνουμε μια καθημερινή αγωνία, έναν Γολγοθά, που ξεκινά από την ημέρα του διορισμού μας, από το πώς θα κλείσουμε τα εισιτήριά μας μέχρι το αν θα βρούμε σπίτι και αν θα τα βγάλουμε τελικά πέρα με τον μισθό μας. Για έναν αναπληρωτή που πληρώνει και ενοίκιο, αν και εφόσον βρει σπίτι, είναι σχεδόν ανέφικτο να τα βγάλει πέρα, γι’ αυτό και πολλές φορές λειτουργεί αποτρεπτικά οδηγώντας ακόμα και σε μη αποδοχή του διορισμού με προσωπικό κόστος βέβαια, διότι σε αυτή την περίπτωση αποκλείεται για δύο χρόνια από τις διαδικασίες.
• Αρα ένας αναπληρωτής αναγκάζεται να κάνει και άλλη δουλειά.
Βεβαίως, υπάρχει άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου που χορηγείται από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων μου κάνει και δεύτερη δουλειά εις βάρος της ποιότητας ζωής τους. Ολη αυτή η κατάσταση δεν μας επιτρέπει να ανταποκρινόμαστε ολόψυχα όπως θα θέλαμε στον ρόλο του παιδαγωγού καθώς το άγχος για την επιβίωση περιορίζει την δημιουργικότητα, την όρεξη, το μεράκι που έχει ο κάθε ένας μας όταν αποφοιτάμε από το Πανεπιστήμιο και ετοιμαζόμαστε να ακολουθήσουμε το επάγγελμά μας. Η πραγματικότητα στην άσκηση των καθηκόντων μας είναι πολύ διαφορετική από αυτή που φανταζόμαστε ως φοιτητές. Βέβαια το επάγγελμά μας, έχει πολλές χαρές και είναι αυτές που μας αποζημιώνουν για όλη την ταλαιπωρία που υφιστάμεθα. Αν όντως το αγαπάς αυτό το επάγγελμα είναι ένα όνειρο, παρότι οι συνθήκες εργασίας και διαβίωσης σού βαραίνουν την ψυχή. Ομως όλοι οι αναπληρωτές που κάνουν το βήμα να ξεσπιτωθούν και να πάνε σε ένα άλλο μέρος, να βάλουν χρήματα από την τσέπη τους, να το παλέψουν για όσο μπορούν, το κάνουμε ακριβώς επειδή αγαπάμε τη δουλειά μας και θέλουμε να ασκήσουμε το λειτούργημά μας.
• Εσένα ήταν η πρώτη σου επιλογή;
Ναι! Ηταν η πρώτη μου επιλογή, ήμουν από εκείνα τα παιδιά που με ρωτούσαν τι θα γίνω όταν μεγαλώσω και έλεγα “δασκάλα”! Και στο δωμάτιό μου παρίστανα ότι δίδασκα σε τάξη! Εγώ είμαι από τους τυχερούς και ζω πραγματικά το όνειρο να κάνω αυτό που αγαπάω!
• Πώς ένιωσες την πρώτη φορά που μπήκες σε τάξη;
Εκανα την πρακτική μου και θυμάμαι ότι ήμουν πάρα πολύ ενθουσιασμένη και ταυτόχρονα έτρεμα από το άγχος μου… Αλλά ζούσα το όνειρό μου και αυτό με αποζημίωσε!
• Στα παιδιά που σκέφτονται να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα και θα διαβάσουν αυτή τη συνέντευξη μέσα από την οποία αναδεικνύονται και τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, τι θα ήθελες να τους πεις;
Το πρώτο που θέλω να πω, είναι φυσικά και να το ακολουθήσουν! Να μην αποθαρρύνονται. Είναι ένα επάγγελμα που θα τους χαρίσει πολλές χαρές. Πάντα υπάρχει περιθώριο για διεκδίκηση και αγώνα, αν μη τι άλλο ως εκπαιδευτικοί πρέπει να δίνουμε και αυτό το παράδειγμα στους μαθητές μας. Οσο δύσκολο κι αν φαίνεται και όσο κι αν δεν αρέσει σε κάποιους, εμείς θα κάνουμε αυτή την προσπάθεια γιατί αυτό οφείλουμε να κάνουμε για τους εαυτούς μας και για τους μαθητές μας. Δυσκολίες υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα, το ζήτημα είναι πώς τις αντιμετωπίζουμε.
-Ολοκληρώνοντας Γιώτα τη συνέντευξή μας, θα ήθελα να μας αναφέρεις τα αιτήματά σας, τι διεκδικείτε μέσω της Πρωτοβουλίας, που να πούμε ότι αναφέρεται σε εκπαιδευτικούς αναπληρωτές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Απαιτούμε:
• Μόνιμους διορισμούς με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων, μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία.
• Εξίσωση δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών σε όλα επίπεδα. Άμεση θεσμοθέτηση 9μηνης άδειας ανατροφής για όλους τους αναπληρωτές/ριες.
• Δωρεάν μετακίνηση στην περιοχή πρόσληψης και 50% έκπτωση σε όλα τα Μ.Μ.Μ. για όλο το έτος.
• Επιδότηση ενοικίου στα 300€ το μήνα για όσους εκπαιδευτικούς αναγκάζονται να πληρώνουν ενοίκιο.
• Αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων διαμερισμάτων, δωματίων, εστιών και ξενοδοχείων για τη δωρεάν στέγαση αναπληρωτών και νεοδιόριστων με ευθύνη της κυβέρνησης, των δήμων και των περιφερειών.
• Δωρεάν σίτιση για τους εκπαιδευτικούς σε στρατιωτικές και φοιτητικές λέσχες. Δημιουργία λεσχών σίτισης σε περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση εκπαιδευτικών.
• Αύξηση του ποσού της χιλιομετρικής αποζημίωσης για ανάγκες της υπηρεσίας από τα 0,15€/χλμ στα 0,35€/χλμ. Διεύρυνση των κατηγοριών που δικαιούνται αποζημίωση.
• Σταθερή καταβολή του μισθού κάθε μήνα, άμεση μισθολογική αναγνώριση και καταβολή από την αρχή της σχολικής χρονιάς του μεταπτυχιακού τίτλου και των μισθολογικών κλιμακίων.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου