Για την απόφαση του Ecofin για το οριστικό καθεστώς ΦΠΑ στην Ε.Ε. και την άστοχη επιμονή της Κυβέρνησης να μεταθέτει την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών για το 2025, μίλησε στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριος Σαντορινιός. https://www.youtube.com/watch?v=qAxNJQuN2Tw
«Εφόσον η Ε.Ε. οδεύει προς την θέσπιση οριστικού καθεστώτος ΦΠΑ, σύμφωνα με την απόφαση του Ecofin, καταργείται το Κεφάλαιο 4 από την Οδηγία 112/2006, που ισχύει μέχρι σήμερα, και το οποίο περιλαμβάνει τις ειδικές διατάξεις για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, τα ειδικά καθεστώτα ΦΠΑ για Αυστρία, Πορτογαλία και Ελλάδα, μεταφέρονται από το άρθρο 120 στο άρθρο 104 της νέας Οδηγίας και αν διαβάσει κανείς τα δύο άρθρα, θα διαπιστώσει ότι είναι πανομοιότυπα.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι την εφαρμογή της νέας Οδηγίας και του άρθρου 104, συνεχίζει να ισχύει το άρθρο 120. Δηλαδή, υπάρχει το εργαλείο για να εφαρμοστούν και ΣΗΜΕΡΑ οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Γιατί λοιπόν να αναμένουμε μέχρι το 2025, όπως επιμένει η Κυβέρνηση;»
«Επίσης, σύμφωνα με την απόφαση του Ecofin, οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, για τους οποίους κάνει λόγο η ανακοίνωση του αρμόδιου Υπουργείου, ΔΕΝ υπάρχουν, για τα συγκεκριμένα ειδικά καθεστώτα ΦΠΑ.
Τα Επιμελητήρια εκτιμούν ότι το κρατικό κόστος για την εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ ανέρχεται περίπου στα 80 εκ. ευρώ ενώ η Κυβέρνηση κάνει λόγο για 140 εκ. Επιπλέον, για το 2022, αναμένεται από τον Προϋπολογισμό που συζητείται τώρα στην Ολομέλεια, αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 3,5 δις. Δεν μπορεί αυτό το ποσό να εξασφαλιστεί ώστε να ενισχυθούν οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις που έχουν πληγεί τραγικά από τις συνέπειες της πανδημίας και συνεχίζουν να «χτυπιούνται» από το κύμα ακρίβειας, την αύξηση του κόστους παραγωγής ενέργειας και την αύξηση του κόστους των καυσίμων; (Δεν ξεχνάμε βεβαίως, ότι η Κυβέρνηση κατήργησε για τα μικρά νησιά τον πυλώνα του Μεταφορικού Ισοδύναμου που μείωνε τις τιμές των καυσίμων)».
«Ποιές είναι λοιπόν οι απαιτούμενες δημοσιονομικές δυνατότητες που –υποτίθεται- ότι δεν έχουμε αυτή τη στιγμή για να εφαρμόσουμε το ειδικό καθεστώς; Σαφέστατα είναι καλύτερες οι συνθήκες από το 2015 όταν ο ΣΥΡΙΖΑ έπρεπε να ρυθμίσει το χρέος, όταν δεν μπορούσαμε να δανειστούμε από τις αγορές, όταν βρήκαμε τα αποθεματικά μείον 550 εκ. και φτάσαμε να αφήνουμε το «μαξιλάρι» των 37 δις. Για ποιο λόγο λοιπόν εκδίδεται επιταγή για το 2025;»
«Όσο αφορά στη θέσπιση μηδενικού ΦΠΑ στις ενδομεταφορές, πράγματι είναι σημαντική καινοτομία. Όμως, μέχρι την εφαρμογή του, το 2025, ας πληρώνει επιτέλους η Κυβέρνηση και όλα τα Υπουργεία, το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Υπάρχει πολύμηνη καθυστέρηση στις πληρωμές ενώ τις επιχειρήσεις τις πληρώνουν με μεταχρονολογημένες επιταγές κατά ένα χρόνο. Και ας τονίσω ότι η έκπτωση για τους επιβάτες και τη μεταφορά προϊόντων φτάνει μέχρι και το 50% -ξεπερνάει δηλαδή την επιστροφή του 24% του ΦΠΑ-. Άλλο ένα εργαλείο, το οποίο η Κυβέρνηση δεν αξιοποιεί. Τέλος, αναμένουμε απαντήσεις από το Υπουργείο για το αν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ θα αφορούν σε όλες τις εμπορικές κατηγορίες ή αν θα υπάρχουν εξαιρέσεις».