Σε συνέχεια της από 4 Δεκεμβρίου 2024, επιστολής του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Κωστή Χατζηδάκη και τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο, με θέμα: Λήψη εξειδικευμένων μέτρων για τις πλημμυροπαθείς επιχειρήσεις, ακολούθησε και η παρακάτω επιστολή της ΕΣΣΕ, προς τους αρμόδιους Υπουργούς:
Προς
– Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη
– Υπουργό Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο
– Υπουργό Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας κ. Βασίλη Κικίλια
Κοιν: ΕΣ Ρόδου
Θέμα: Λήψη εξειδικευμένων μέτρων για τις πλημμύρες στη Ρόδο και επέκτασή τους σε όλες τις περιοχές φυσικών καταστροφών.
Κύριε Υπουργέ,
Οι συνέπειες που είχαν οι πρόσφατες πλημμύρες στην Ρόδο, ήδη δοκιμάζουν τη συνοχή του κοινωνικού ιστού στο νησί. Είναι γεγονός ότι πρόκειται για μια περιοχή που έχει διαδοχικά πληγεί τόσο από πυρκαγιές όσο και από θεομηνίες, με σοβαρά αποτελέσματα για την τοπική οικονομία, αφού το τουριστικό προϊόν υποβαθμίζεται, οι κεντρικές αγορές αποδυναμώνονται, οι δημόσιες υποδομές έχουν πληγεί, οι κάτοικοι έχουν χάσει περιουσίες και σπίτια και οι επιχειρήσεις εξοπλισμό, δυνητικούς πελάτες και έσοδα.
Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η κρατική βοήθεια έχει συστηματοποιηθεί αρκετά μέσα από τον ιστότοπο www.arogi.gov.gr πλην όμως, επειδή πρόκειται πλέον για μια περιοχή με ειδικότερες και πιο στοχευμένες ανάγκες, επιτρέψτε μας να υποβάλλουμε για την Ρόδο τις εξής περαιτέρω προτάσεις:
Πρώτη αρωγή έναντι Στεγαστικής συνδρομής – Επαγγελματικές εγκαταστάσεις: Το ελάχιστο ποσό ενίσχυσης για προκληθείσες σε επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις ζημιές, δεν θα πρέπει να είναι σταθερό αλλά να κλιμακώνεται αναλόγως μίας σειράς κριτηρίων/χαρακτηριστικών της επιχείρησης, όπως η έκταση της καταστροφής, ο καταγεγραμμένος τζίρος, η απασχόληση, οι επενδύσεις, η συνέπεια προς φορολογικές & ασφαλιστικές υποχρεώσεις κ.α. Η διαμόρφωση ενός αλγόριθμου που θα ενσωματώνει τις παραπάνω παραμέτρους συνιστά την πλέον ενδεδειγμένη λύση για τον αντικειμενικότερο προσδιορισμό της αρωγής, η οποία θα αυξομειώνεται αναλόγως του βαθμού της προκληθείσας ζημιάς.
Η χορηγούμενη αρωγή θα πρέπει να προέρχεται στο σύνολό της ή στο μεγαλύτερό της μέρος της από κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, προκειμένου να αποφευχθεί η επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Πρώτη αρωγή/προκαταβολή έναντι Επιχορήγησης σε Επιχειρήσεις με ζημιές σε στοιχεία του Ενεργητικού τους (πάγιος εξοπλισμός, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, μέσα παραγωγής): Τα ισχύοντα ποσά ενίσχυσης (2.000 € για μεσαίου εύρους ζημιές & 4.000 € για μεγάλης έκτασης ζημιές) στην περίπτωση της Ρόδου, δεν επαρκούν για την επαναφορά της εύρυθμης λειτουργίας και επιδιόρθωσης των μέσων παραγωγής των επιχειρήσεων (εξοπλισμό/μηχανήματα, εμπορεύματα κ.α.). Και σε αυτή την περίπτωση, το ύψος της αρωγής πρέπει να καθορίζεται βάσει συγκεκριμένων παραμέτρων επιχειρηματικότητας (τζίρου, απασχόλησης, συνέπειας προς υποχρεώσεις Δημοσίου, επενδύσεων).
Κρατική αρωγή/Επιχορήγηση σε πληγείσες Επιχειρήσεις: Η χορήγηση του τελικού ποσού της Επιχορήγησης των επιχειρήσεων δεν θα πρέπει να συμψηφίζεται με την ήδη χορηγηθείσα πρώτη αρωγή/προκαταβολή, γιατί πολύ απλά και λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος των προκληθεισών καταστροφών τα συνολικά ποσά θα εξακολουθούν να υπολείπονται. Είναι δεδομένο ότι, εξαιτίας του συμψηφισμού θα ελαττωθούν σημαντικά και αυτό δεν βοηθάει στην ανάκαμψη των επιχειρήσεων.
Επιδότηση ενοικίου ή συγκατοίκησης: Η κάλυψη δαπανών προσωρινής στέγασης των πληγέντων μόνιμων κατοίκων, δεν θα πρέπει να περιορίζεται βάσει στενών χρονοδιαγραμμάτων και περιορισμένου εύρους κονδυλίων (300€ ως και 500€) αλλά θα πρέπει να έχει ευρύτερο χρονικό ορίζοντα ισχύος, τουλάχιστον μέχρι την πλήρη αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν οι εστίες μόνιμης διαμονής των πλημμυροπαθών.
Αναστολή καταβολής Φορολογικών & Ασφαλιστικών υποχρεώσεων: Επέκταση της προβλεπόμενης 6μηνης αναστολής σε 12 μήνες, με ταυτόχρονη ρητή διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων, ενώ θα μπορούσε να προβλεφθεί και μεταφορά των συγκεκριμένων οφειλών στο ευνοϊκότερο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών του Εξωδικαστικού Μηχανισμού, οι οποίες επιβαρύνονται με σταθερό επί μία τριετία επιτοκιακό κόστος ύψους 3%.
Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητής ή ακίνητης περιουσίας (κατασχέσεων, πλειστηριασμών): Η διάρκεια ισχύος του μέτρου θα πρέπει να επεκταθεί από τους 6 μήνες που ορίζεται σήμερα στους 12.
Απαλλαγή ΕΝΦΙΑ: Να προβλέπεται ρητά και στο www.arogi.gov.gr minimum 3ετής απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα τόσο των φυσικών όσο και των νομικών προσώπων, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης της ισχύος του μέτρου.
Οφειλές σε ΔΕΚΟ: Επειδή δεν προβλέπεται κάτι σχετικό στο www.arogi.gov.gr προτείνουμε τα εξής: Για τα κατεστραμμένα, ολικά ή μερικά, επαγγελματικά ακίνητα ή κύριες κατοικίες, οι χρεώσεις λογαριασμών, ληξιπρόθεσμες ή τρέχουσες, από παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος /φυσικού αερίου, υδροδότησης, τηλεφωνίας κ.α. – δημόσιου & ιδιωτικού τομέα – πρέπει να διαγραφούν, τουλάχιστον για το μέρος των λογαριασμών που αφορούν στο πάγιο κόστος. Το μέτρο θα πρέπει να εφαρμοστεί για όσο διάστημα η επιχείρηση θα παραμείνει ανενεργή και θα έχει σαν αποτέλεσμα την ουσιαστική απαλλαγή των επιχειρήσεων από την καταβολή δημοτικών τελών, δεδομένου ότι –ούτως ή άλλως- οι Δήμοι της Ρόδου θα λάβουν έκτακτη οικονομική ενίσχυση από το κράτος.
Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού κατά τα πρότυπα του ειδικού ευεργετήματος προς τους εργαζόμενους: Στο άρθρο 6 κεφ. Α΄ του ν. 4797/2021, που επικαιροποιήθηκε με το ν. 5135/2024, προβλέπεται η δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας έως 3 μήνες, με απόδοση στον εργαζόμενης αποζημίωσης ειδικού σκοπού μηνιαίου ύψους 534 €. Προτείνουμε, κατ’ αναλογία του σχετικού ευεργετήματος, να αποδίδεται αποζημίωση ειδικού σκοπού του αυτού ύψους και στους αυτοαπασχολούμενους επιχειρηματίες και μικρούς εργοδότες.
Μέτρα στήριξης Δανειοληπτών: Το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να ασκήσει πίεση στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να επαναφέρουν στη Ρόδο το “moratorium” καταβολής δόσεων τραπεζικών επιχειρηματικών δανείων για τις πληγείσες επιχειρήσεις, τόσο για συνεπείς όσο και ληξιπρόθεσμους δανειολήπτες. Σε ένα όμως γενικότερο πλαίσιο ευνοϊκότερης μεταχείρισης που πρέπει να ισχύει για τις πληγείσες επιχειρήσεις του νησιού, επιβάλλεται η ταχύτερη αξιοποίηση των προβλεπόμενων εργαλείων του Κώδικα Δεοντολογίας της ΤτΕ/τραπεζών, όπως η επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του δανείου, η καταβολή μειωμένης δόσης ή μόνο τόκων του δανείου, ο διαχωρισμός της οφειλής, η διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης, μέτρα που θα διευκολύνουν πολύ τις επιχειρήσεις στην προσπάθεια ανάκαμψής τους.
Τελειώνοντας, αυτό που θέλουμε να προτείνουμε είναι, να εφαρμοστούν πιλοτικά τα προτεινόμενα με την παρούσα μας μέτρα στη Ρόδο και εφόσον βοηθήσουν πραγματικά στην ανάκαμψη των τοπικών αγορών, να προσλάβουν μόνιμο χαρακτήρα ως σταθερό μέσο υποστήριξης και να επεκταθούν στο σύνολο των μορφών φυσικών καταστροφών που μπορεί να προκαλέσουν ανάλογες ζημίες στο μέλλον και σε κάθε περιοχή της χώρας. Αν αυτά τα μέτρα συνδυαστούν με την συντόμευση του χρονικού διαστήματος που απαιτείται για την σαφή οριοθέτηση των περιοχών, την απαιτούμενη καταγραφή των ζημιών και την απόδοση της οποιασδήποτε αποζημίωσης αναλογεί προς όλους τους πολίτες και τους επιχειρηματίες, άμεσα και γρήγορα, τότε θα μιλάμε για πραγματική αναβάθμιση του ήδη επιτυχημένου μοντέλου που εισήγαγε η πρωτοβουλία www.arogi.gov.gr.
Παραμένουμε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε συνεργασία ή περαιτέρω διευκρίνηση.
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος Σταύρος Καφούνης
Ο Γενικός Γραμματέας Θεόδωρος Καπράλος