Αδικαιολόγητη καθυστέρηση σημειώνεται στην εφαρμογή του μέτρου για την έκδοση 7ήμερης βίζας στους Τούρκους πολίτες που θέλουν να επισκεφθούν την Ρόδο και τα άλλα νησιά –όπως αποφασίστηκε πρόσφατα από την κυβέρνηση. Μέχρι πρότινος, το βασικό πρόβλημα ήταν οι μεγάλες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας των δύο χωρών, οι Τούρκοι θα μπορούν να επισκεφτούν την Λήμνο, τη Λέσβο, την Χίο, τη Ρόδο, τη Σύμη, το Καστελλόριζο, την Σάμο, τη Λέρο, την Κάλυμνο και την Κω χωρίς να χρειάζεται να πάνε στα ελληνικά προξενεία στην Άγκυρα ή στην Σμύρνη και μέσα από χρονοβόρες διαδικασίες, π.χ. συνεντεύξεις, να βγάλουν τη βίζα Σένγκεν για την Ελλάδα. Πλέον, κατευθείαν θα παίρνουν το σκάφος για τα ελληνικά νησιά και επί τόπου στο τελωνείο του νησιού θα βγάζουν από τον Έλληνα αστυνομικό την 7ήμερη βίζα αφού γίνει ο έλεγχος ασφαλείας.
Πρόκειται για μια 7ήμερη βίζα με ειδική σφραγίδα που θα μπαίνει πάνω στο διαβατήριο και ο Τούρκος επισκέπτης δεν θα μπορεί να φύγει από την Ελλάδα και να ταξιδέψει αλλού σε χώρα της ζώνης Σένγκεν. Η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξαίρεση από την ζώνη Σένγκεν των 10 νησιών του Αιγαίου αποτελεί την μοναδική εξαίρεση που έχει αποφασιστεί στον θεσμό αυτό. Αυτή η διευκόλυνση δεν θα αφορά μόνο στη θερινή σεζόν, θα ισχύει για όλο το χρόνο, δίνοντας μεγάλες προοπτικές στην νησιωτική οικονομία κυρίως των μικρότερων νησιών αλλά και των νησιών που ‘χτυπήθηκαν’ από την προσφυγική κρίση.
Μιλώντας για τις εξελίξεις αυτές στους δημοσιογράφους, ο γνωστός συμπολίτης μας, τουριστικός πράκτορας, κ. Μιχάλης Ροδίτης ξεκαθάρισε τα εξής:
«Εμείς ζητούσαμε εδώ και χρόνια, να προχωρήσει η κυβέρνηση σε αυτή την διαδικασία, καθώς υπήρξε ένα ‘άτυπο εμπάργκο’ για τους Τούρκους επισκέπτες με πολλά εμπόδια και γραφειοκρατία. Ενώ ζητούσαν από νωρίς ραντεβού για έκδοση βίζας, οι εγκρίσεις έρχονταν μετά από μήνες με συνέπεια να χάνουν το κομμάτι των διακοπών τους προς την Ελλάδα. Κι ενώ παλαιότερα μπορούσαν να επιλέξουν μια άλλη χώρα για να πάρουν βίζα (όπως π.χ. Γαλλία ή Ολλανδία) ούτε αυτές οι χώρες, τους διευκόλυναν. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να χάσουν τα νησιά μας, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των Τούρκων ταξιδιωτών, οι οποίοι, σημειωτέον, έχουν μια ανοδική τάση σε θέμα ποσοστών διανυκτέρευσης. Από μία (διανυκτέρευση) που ήταν μέχρι το 2019, ο αριθμός έχει ανέβει στο 5,8 ο μέσος όρος διανυκτέρευσης. Καταλαβαίνουμε πως όταν κάποιος έρχεται για 5-6 ημέρες (χωρίς τουρ οπερέιτορ) οι τιμές είναι πολύ υψηλότερες ενώ αφήνουν περισσότερα στην αγορά, σε σχέση με οργανωμένους τουρίστες. Βέβαια, αν και οι εξελίξεις ήταν πολύ θετικές με την 7ήμερη βίζα, μαθαίνουμε ότι θα καθυστερήσει η εφαρμογή της, κατά ένα μήνα –δηλαδή από τον προσεχή Μάρτιο. Το μέτρο αφορά ΜΟΝΟΝ επιβάτες των ημεροπλοίων».
Είπε ακόμη, ότι εάν όλα πάνε καλά κατά την εφαρμογή του μέτρου, τα νησιά μας, θα πρέπει να περιμένουν πάνω από 1,5 εκατομμύρια επισκέπτες από την Τουρκία –μόνον για το 2024, καθώς οι Τούρκοι ταξιδεύουν πάνω από 2-3 φορές κατά την διάρκεια του έτους (!).
«Η ταξιδιωτική δύναμη της Τουρκίας ήταν πάνω από 500.000 άτομα που διοχετεύονται σε 10 λιμάνια, μέχρι πρότινος. Οι Τούρκοι επισκέπτες, είναι πελάτες με μεγάλη αγοραστική δύναμη και προτιμούν τα νησιά μας για τις αγορές τους. Αυτό, το είδαμε κατά την περίοδο των εορτών όπου στην Ρόδο, τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά ήρθαν πάνω από 700 Τούρκοι από τα απέναντι τουρκικά παράλια».
Ο κ. Ροδίτης, διαβεβαίωσε πως υπάρχει εμπράκτως, τεράστιο ενδιαφέρον από την τουρκική πλευρά για τα ξεκινήσουν άμεσα τα ταξίδια προς τα νησιά μας ενώ, τα δρομολόγια θα είναι σε καθημερινή βάση από τα απέναντι τουρκικά παράλια και τον χειμώνα, θα υπάρχουν δύο δρομολόγια την εβδομάδα: «Πάντα λέγαμε ότι είναι μια πολύ καλή αγορά για όλο τον χρόνο. Αισιοδοξούμε ότι θα είναι στην σωστή κατεύθυνση» -ανέφερε.
Σημειώνεται, ότι η 7ήμερη βίζα, θα μπορεί να χορηγείται και για ολόκληρα γκρουπ.
ΤΑ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΑ, Η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΓΙΩΤΙΝΓΚ
Μιλώντας για τα μηνύματα της νέας τουριστικής σεζόν σχετικά με τον θαλάσσιο τουρισμό, τα ημερόπλοια, την κρουαζιέρα και το γιώτινγκ, ο κ. Ροδίτης υπογράμμισε τα εξής:
«Από την μία, η τουριστική κίνηση μέσω των ημεροπλοίων αναμένεται να πάει πάρα πολύ καλά. Φέτος περιμένουμε μεγάλη άνοδο προς την Ρόδο και τα άλλα νησιά.
Από την πλευρά της κρουαζιέρας, επίσης αναμένουμε αύξηση στις προσεγγίσεις όπως έχει ήδη γίνει γνωστό ενώ, αναφορικά με το γιώτινγκ είμαστε ακόμη επιφυλακτικοί. Η ανατολική Μεσόγειος είναι μια ευαίσθητη περιοχή η οποία επηρεάζεται άμεσα από τις εξελίξεις και την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, την άνοδο των καυσίμων κ.ο.κ.
«Αυτή την περίοδο στο Μανδράκι και στην νέα μαρίνα της Ρόδου, φιλοξενούμε πάρα πολλά σκάφη Ισραηλινών που λόγω του πολέμου, δεν μπορούν να πάνε ούτε στο Ισραήλ, ούτε στην Τουρκία. Γι’ αυτό και καταγράφεται μια ασυνήθιστη κινητικότητα…».
Ειδικά για την αγορά της Ρωσίας που ήταν στην κορυφή της ζήτησης για το γιώτινγκ, δήλωσε ότι έχει καταρρεύσει και οποιαδήποτε συζήτηση για επάνοδο, θα γίνει μόνον εάν τελειώσουν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία και αν αποσυρθούν οι κυρώσεις κατά της Ρωσικής Ομοσπονδίας από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Τα τελευταία νέα από τις ΗΠΑ για το γιώτινγκ / θαλαμηγοί, είναι ότι προσανατολίζονται προς τα Ιόνια Νησιά για το 2024 και λιγότερο προς άλλα νησιά και με μικρότερα σκάφη.