Ανοιξαν από την περασμένη Κυριακή οι εκδρομές των ημερόπλοιων προς την Τουρκία και με απόφαση του ΥΕΝ τερματίσθηκαν οι τελευταίες γενικές απαγορεύσεις που επέβαλε για το τουριστικό προϊόν η πανδημία του κορωνοϊού. Το πρωτόκολλο περιλαμβάνει ταξίδια προς τη γείτονα χώρα με 50% πληρότητα στις τουριστικές θέσεις των πλοίων και 80% στις καμπίνες, παρ’ ότι η πλειονότητα αυτών των σκαφών δεν διαθέτει καμπίνες. Το εάν τελικώς θα ξεκινήσουν αυτού του είδους οι εκδρομές, με αυτές τις προϋποθέσεις, είναι μια απόλυτα επιχειρηματική απόφαση ενώπιον της οποίας βρίσκονται οι πλοιοκτήτες, που με τη σειρά τους έχουν να αντιμετωπίσουν μια σειρά άλλων σοβαρών προβλημάτων. Για όλα τα παραπάνω και για το φλέγον θέμα της αλλαγής θέσης ελλιμενισμού των ημερόπλοιων της Ρόδου, μίλησε προς τη «δημοκρατική» ο ταμίας του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών (Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ) και διευθύνων σύμβουλος της Ναυτικής Εταιρείας Αιγαίου, κ. Πάρης Κακάς.
«Ήταν πια καιρός να ανοίξει η Τουρκία, είμαστε δύο χρόνια χωρίς δουλειά και η σχετική απόφαση του ΥΕΝ κινείται προς τη θετική κατεύθυνση. Το ευτύχημα είναι πως η απόφαση συμπεριέλαβε τα ημερόπλοια μετά από δική μας προτροπή. Ως διοίκηση της Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ είχαμε συναντηθεί την περασμένη εβδομάδα με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη και τους συνεργάτες του, εκθέσαμε τους προβληματισμούς και τα αιτήματά μας. Η απόφαση και το ΦΕΚ, όπως δημοσιεύθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες, σημαίνει ότι υπάρχει διάθεση συνεργασίας. Βέβαια, η πληρότητα του 50% στις τουριστικές θέσεις η οποία προφανώς καθορίστηκε από την επιτροπή των λοιμοξιολόγων δεν είναι βιώσιμη, όμως το πρώτο θετικό βήμα έγινε και όσο κυλούν οι μέρες και τα δεδομένα σχετικά με την πανδημία διαφοροποιούνται, αναμένουμε ανάλογες διαφοροποιήσεις στα πρωτόκολλα που μας αφορούν».
Για την ιστορία σημειώνεται ότι, οι ημερήσιες εκδρομές από τα νησιά μας προς την Τουρκία είχαν ξεκινήσει από τους Έλληνες πλοιοκτήτες. Μετά την εισβολή στην Κύπρο οι εκδρομές σταμάτησαν μονομερώς, (παρέμεινε ανοικτή η γραμμή Τουρκία – Ελληνικά νησιά) μέχρι το έτος 1990, οπότε και άνοιξαν ξανά τα δρομολόγια προς απέναντι.
Ο κ. Πάρης Κακάς εξηγεί μέσω της ‘δ’ ότι «σήμερα ως κλάδος είμαστε αρκετά λαβωμένοι από την πανδημία. Το μόνο που μας έδωσε η δουλειά του 2021 ήταν απλώς λιγότερες απώλειες σε σύγκριση με τις απώλειες του 2020 και θα πρέπει να ξέρετε πως όλο αυτό το διάστημα τα τουριστικά ημερόπλοια σκάφη δεν έλαβαν καμία ουσιαστική οικονομική βοήθεια, καθώς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας μας αντιμετώπιζε ως τουριστικές επιχειρήσεις και το Υπουργείο Τουρισμού ως ακτοπλοϊκές».
Πιο ενεργός συνδικαλισμός από τον κλάδο
«Οι επισκέπτες των νησιών αγαπούν τις ημερήσιες εκδρομές με σκάφη των δικών μας κατηγοριών», περιγράφει ο κ. Πάρης Κακάς, «είναι μια εμπειρία επαφής με την ανοικτή θάλασσα που δεν έχουν στα μέρη τους και επιπλέον όλο αυτό τους παρέχεται μαζί μ’ ένα διαρκές αίσθημα ασφάλειας. Είμαστε οι ίδιοι μέσα στα σκάφη της εκδρομής και ο κλάδος μας στελεχώνεται από ανθρώπους με μεγάλη εμπειρία. Είμαστε στ’ ανοιχτά από μικρά παιδιά».
Το άμεσο ζητούμενο του κλάδου των Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών είναι η συνολική αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου. «Οι ημερήσιες εκδρομές στη θάλασσα έχουν μεγάλη ζήτηση γι’ αυτό και θέλουμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας τις καλύτερες δυνατές υποδομές. Ως διοίκηση της Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ έχουμε θέσει στόχο την αναγνώριση του ρόλου που διαδραματίζει ο κλάδος μας στο τουριστικό προϊόν και την ανανέωση των υπηρεσιών μας μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ ή μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου. Επίσης δουλεύουμε πάνω στα ζητήματα που αφορούν στις συνθέσεις του προσωπικού – ναυτικών και εδώ έχουμε να κάνουμε αρκετή συζήτηση με τους φορείς και την κοινωνία, καθώς η θάλασσα κοντά μας προσφέρει ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης».
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 120 πλοιοκτήτριες εταιρείες επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων σκαφών, μ’ ένα εξαιρετικά μεγάλο στόλο στη διάθεσή τους. Κάθε σκάφος έχει μεταφορική ικανότητα από 25 έως 850 άτομα και ανάλογα με την κατηγορία του φέρει προσωπικό από 3 – 12 άτομα. Στη Ρόδο, δραστηριοποιούνται 35 τέτοιου είδους σκάφη.
Ζητείται απόφαση για τη δημιουργία θέσεων ελλιμενισμούτων ημερόπλοιων
Πρόκειται για ένα από τα πιο φλέγοντα θέματα του θαλάσσιου τουρισμού που αφορά στη Ρόδο. Επί δεκαετίες τα ημερόπλοια επαγγελματικά τουριστικά σκάφη αποπλέουν από το Μαντράκι της Ρόδου, το οποίο έχουν μετατρέψει σε αφετηρία τους. Κάποιοι λειτουργούν ως άψογοι επαγγελματίες, ορισμένοι έχουν μετατρέψει τη μαρίνα της πόλεως σε ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, άλλοι οχλαγωγούν με ηχεία που δε σταματούν να παίζουν μουσική στη διαπασών. Διαχρονικά, οι διατελέσαντες δήμαρχοι είχαν επιχειρήσει να μεταφέρουν το αφετηριακό αγκυροβόλιο των ημερόπλοιων μακριά από το Μαντράκι, επιδιώκοντας να εφαρμόσουν έναν συνολικό σχεδιασμό διαφοροποίησης της εικόνας του κέντρου. Δεν τα κατάφερε κανένας. Ήταν τόσες οι αντιδράσεις του κλάδου και το πολιτικό κόστος τέτοιο, ώστε τελικά η κατάσταση έμεινε ως έχει.
«Πρόκειται για ένα φλέγον θέμα», τόνισε προς τη ‘δ’ ο ταμίας της διοίκησης της Π.Ε.Ε.Τ.Η.Σ. κ. Πάρης Κακάς. «Οι εξελίξεις πια τρέχουν, το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται να δώσει το Μαντράκι σε ιδιώτη και τότε όλοι θα βρεθούμε ενώπιον ενός άλυτου προβλήματος. Σίγουρα ο επενδυτής θα θελήσει να διώξει τα ημερόπλοια και αυτά θα πρέπει κάπου να πάνε. Το λιμάνι της Κολόνας είναι μια λύση, όμως πολύ φοβάμαι ότι δε θα μας δοθεί. Οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές στην Ακαντιά δεν είναι σχεδιασμένες για να παρέχουν ασφάλεια στα δικά μας σκάφη. Ίσως, εάν κατασκευαζόταν μια προβλήτα με εκκίνηση από τα τείχη και ανάπτυξη παράλληλη με την παραλία της Ακαντιάς, θα μας έδινε τη δυνατότητα να αγκυροβολήσουμε με την πλώρη κόντρα στον καιρό. Αυτό είναι κάπως πιο ασφαλές, όμως σίγουρα θα υπάρχουν αντιρρήσεις και απαιτείται να ληφθούν αποφάσεις. Είναι μια συζήτηση που θα έπρεπε να είχε αρχίσει εδώ και καιρό».
https://www.dimokratiki.gr/17-02-2022/anoixan-oi-imerisies-ekdromes-pros-toyrkia-kai-mazi-anoigei-to-thema-ton-imeroploion-sto-mantraki/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.