Γεγονός αποτελούν οι πρώτες ελλείψεις σε εισαγόμενα προϊόντα και πρώτες ύλες ως αποτέλεσμα της αδυναμίας και των τοπικών επιχειρήσεων να προπληρώσουν και μάλιστα «τοις μετρητοίς» το συνολικό τίμημα των παραγγελιών τους.
Η απαίτηση των ξένων προμηθευτών, η οποία ως πρακτική επανεμφανίστηκε από τα μέσα του Δεκεμβρίου 2014, όταν διεφάνη, η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά πλέον έχει ενταθεί όσο εκκρεμεί η διαπραγμάτευση με τους δανειστές και κυρίως όσο «στεγνώνει» η ελληνική οικονομία από ρευστό.
Σε ερώτηση για το συγκεκριμένο πρόβλημα, που αγγίζει πλέον και τη Ρόδο, ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γιάννης Πάππου εξήγησε ότι οι προμηθευτές απαιτούν να πληρώνονται αμέσως για τα προϊόντα που πωλούν.
«Τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο δεν υπάρχει πρόσβαση σε ρευστότητα μέσω των τραπεζών. Αποτέλεσμα είναι να έχει παρουσιαστεί το φαινόμενο της τεχνητής έλλειψης αγαθών. Το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων προέρχονται από χώρες του εξωτερικού. Οι προμηθευτές απαιτούν να πληρωθεί η αξία των εμπορευμάτων πριν αυτά φορτωθούν. Εξαιτίας αυτών των απαιτήσεων από τις μεγάλες εταιρείες, ο κάθε εισαγωγέας είναι αναγκασμένος να έχει διαθέσιμα προκαταβολικά τα κεφάλαια που είναι απαραίτητα για τις αγορές του. Επειδή, ωστόσο οι πόροι είναι περιορισμένοι παρατηρούνται ελλείψεις», δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γιάννης Πάππου.
Σχετικά με τα είδη που άρχισαν να είναι σε έλλειψη, ο κ. Πάππου δήλωσε:
«Ακόμη και σε είδη τροφίμων που έρχονται από ξένες χώρες, όπως η Ολλανδία και η Γερμανία, υπάρχουν ελλείψεις. Τα περισσότερα από τα κρέατα που διατίθενται στην αγορά της Ρόδου έρχονται από τη γαλλική και τη γερμανική αγορά. Η ντόπια παραγωγή επαρκεί μόνο για το 20% της ζήτησης. Υπάρχουν τεχνητές ελλείψεις λόγω της αδυναμίας των επιχειρηματιών να βρουν χρήματα για να πληρώσουν. Οι προμηθευτές ζητούν πλήρη εξόφληση πριν σταλούν τα εμπορεύματα».
Σε ερώτηση αν θα υπάρξουν επιπτώσεις στον τουρισμό, ο κ. Πάππου τόνισε:
«Η ασάφεια και η ανασφάλεια στη χώρα έχουν αντίκτυπο και στις κρατήσεις στα ξενοδοχεία. Πρέπει να βελτιωθεί το κλίμα για να πάρει ανάσα και η αγορά».
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ υπάρχουν επιπτώσεις στην αγορά από την πολιτική και κυρίως την οικονομική αστάθεια.
«Γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι πως στην αγορά κύριο ρόλο παίζει η ψυχολογία. Την τρέχουσα περίοδο δεν υπάρχει πολιτική και οικονομική σταθερότητα. Μας αντιμετωπίζουν για το λόγο αυτό αρνητικά. Όσο υπάρχουν σημάδια αστάθειας στη χώρα το οικονομικό κλίμα δεν θα βελτιωθεί. Μόλις τακτοποιηθούν οι εκκρεμότητες θα αλλάξει η κατάσταση».
Ο κ. Γιάννης Πάππου αναφέρθηκε και στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή 13 Μαρτίου στα γραφεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.
«Έγινε συνάντηση και συζητήθηκαν τα προβλήματα που υπάρχουν . Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις και να είμαστε σε στενή συνεννόηση με τους κυβερνητικούς παράγοντες της χώρας για να δώσουν τις καλύτερες λύσεις ώστε να βελτιωθεί το κλίμα», δήλωσε ο κ. Γιάννης Πάππου.
Food Expo
Τόσο ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ κ. Γιάννης Πάππου όσο και ο γραμματέας κ. Νίκος Παπασταματίου παραβρέθηκαν και στην εμπορική έκθεση Food Expo που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Αθήνα.
«Το ΕΒΕΔ προβλήθηκε στην τουριστική έκθεση Food Expo που διεξήχθη στην Αθήνα. Παρουσιάστηκαν από τους συμμετέχοντες τα προϊόντα που παράγονται στον τόπο μας. Δεν είχαμε όμως τη συμμετοχή παραγωγών», δήλωσε ο κ. Νίκος Παπασταματίου.
«Στην έκθεση υπήρχε μεγάλη προσέλευση επιχειρηματιών από την υπόλοιπη Ελλάδα που ενδιαφέρθηκαν για τα προϊόντα που παρουσιάστηκαν στο περίπτερό μας. Όλες οι ροδίτικες εταιρείες έκαναν πολύ καλή εντύπωση», δήλωσε ο γραμματέας του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου.
Ο ΧΩΡΙΚΟΣ ΑΝΤ/ΡΧΗΣ
Ο χωρικός αντ/ρχης κ. Χαρ. Κόκκινος προέβη στις ακόλουθες ανακοινώσεις:
Ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου κ. Χ. Κόκκινος επισκέφθηκε το εκθεσιακό κέντρο METROPOLITAN EXPO στην Αθήνα, χθες, 16 Μαρτίου 2015 , όπου διεξάγεται η 2η Διεθνής Έκθεση Τροφίμων & Ποτών FOODEXPO GREECE 2015 και στην οποία συμμετέχουν με δικά τους περίπτερα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (ΠΝΑ) και το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου στο πλαίσιο της προσπάθειας για ανάδειξη και προώθηση των τοπικών προϊόντων των νησιών μας.
Στα περίπτερα αυτά δίνεται η ευκαιρία στους επιχειρηματίες του κλάδου στα νησιά μας να προβάλουν τα προϊόντα τους και να υλοποιήσουν επιχειρηματικές συναντήσεις με ξένους αγοραστές, αλυσίδες super market, διανομείς τροφίμων εξωτερικού και αλυσίδες εστιατορίων.
Ο κ. Χ. Κόκκινος συνομίλησε με επιχειρηματίες της περιοχής μας, που εκθέτουν τα προϊόντα τους, σχετικά με την προβολή, προώθηση και στήριξη του πρωτογενούς τομέα και της μεταποίησης στα νησιά μας , καθώς επίσης και για την ανάγκη προώθησης των τοπικών μας προϊόντων τόσο σε εγχώριο επίπεδο όσο και σε επίπεδο εξωτερικού.