«Υπάρχει κλίμα αισιοδοξίας για τον τουρισμό, απόρροια της ισχυρής ζήτησης που παρατηρείται από τις μεγάλες αγορές του νησιού μας, παρά τις συνθήκες», δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δ» ο γνωστός ξενοδόχος, έφορος δημοσίων σχέσεων & εκπρόσωπος τύπου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κ. Νίκος Γερονικόλας. Επισημαίνει δε ότι το περιβάλλον παραμένει ασταθές, οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την εξέλιξη της φετινής σεζόν, θετικά ή αρνητικά, είναι ακόμη πολλοί.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Ν. Γερονικόλα αναλυτικά:
• Κύριε Γερονικόλα, η διανύουμε την Τρίτη εβδομάδα της επανεκκίνησης της σεζόν. Ποια είναι τα μέχρι τώρα συμπεράσματα και ποια θα είναι η πορεία της τουριστικής περιόδου; Θα επιστρέψουμε στους δείκτες του 2019;
Υπάρχει ένα κλίμα αισιοδοξίας για τον τουρισμό, απόρροια της ισχυρής ζήτησης που παρατηρείται από τις μεγάλες αγορές του νησιού μας, παρά τις συνθήκες. Βέβαια, δεν πρέπει να συγχέουμε ως δείκτη τον αριθμό αφίξεων με την κερδοφορία των τουριστικών επιχειρήσεων. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι μπαίνουμε σε μια σεζόν που ενδεχομένως θα υστερεί ελάχιστα από το 2019 σε αφίξεις, αλλά τα ποσοστά κερδοφορίας θα είναι τα χαμηλότερα της τελευταίας δεκαετίας.
Πάντως, καθώς το περιβάλλον παραμένει ασταθές, οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την εξέλιξη της φετινής σεζόν, θετικά ή αρνητικά, είναι ακόμη πολλοί.
• Ποιο ποσοστό των ξενοδοχείων λειτουργεί αυτή τη στιγμή; Πότε θα ανοίξει το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων;
Έως αυτό το σ/κ, λειτουργούσε περίπου το 10% των ξενοδοχείων της Ρόδου. Η εικόνα όμως αλλάζει πολύ γρήγορα, καθώς η πλειοψηφία των ξενοδοχείων επανεκκινεί στα επόμενα δυο σαββατοκύριακα. Αναμένουμε ότι έως και την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου, περισσότερο από το 80% των μεσαίων και μεγάλων ξενοδοχείων θα έχει ανοίξει.
• Τι γίνεται όμως με τις τουριστικές κρατήσεις αυτή την περίοδο; Έχουν επηρεαστεί από το συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία;
Μετά από ένα πολύ μικρό διάστημα στασιμότητας αμέσως μετά την εισβολή, ο ρυθμός κρατήσεων επανήλθε και παραμένει έως αυτή τη στιγμή σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Η αλήθεια είναι ότι δεν είχαμε μεγάλες προσδοκίες φέτος από την αγορά της Ρωσίας. Ακόμη και πριν την πανδημία, λόγω μιας σειράς γεγονότων και συγκυριών, είχαμε χάσει μεγάλο μερίδιο της αγοράς αυτής. Συγκεκριμένα από το 2014, μετά τις πρώτες πτωχεύσεις και ανακατατάξεις Ρωσικών tour operator, η ραγδαία υποτίμηση στο ρούβλι και οι δυσκολίες και γραφειοκρατία με τις θεωρήσεις στις τουριστικές βίζες, ώθησαν τους Ρώσους προς την Τουρκία, η οποία με επίσης υποτιμημένο νόμισμα, διαφορετικούς κανόνες στη βίζα και tour operator τουρκικών συμφερόντων, άρχισε να μονοπωλεί τις ρωσικές αφίξεις.
Το κενό της Ρωσίας θα καλυφθεί λοιπόν από τις υπόλοιπες μεγάλες αγορές, οι οποίες έως και τώρα δείχνουν σημαντική ζήτηση. Να σημειώσω όμως ότι έχουν επηρεαστεί αρνητικά οι κρατήσεις από αρκετές γειτονικές χώρες, όπως της Πολωνίας, η οποία αποτελεί σημαντική αγορά για τη Ρόδο. Εκτιμώ και ελπίζω ότι δεν θα διευρυνθεί το πρόβλημα παραπέρα, με επίσης σημαντικές για τον τουρισμό μας χώρες, όπως η Σουηδία και η Φινλανδία.
• Έχουν καλυφθεί οι ανάγκες σε προσωπικό; Υπήρξε ανταπόκριση στην πρωτοβουλία της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου;
Ελλείψεις υπάρχουν ακόμη. Η πλατφόρμα αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο σε ό,τι αφορά στη διασύνδεση, όμως δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού είναι πολυπαραγοντικό και δεν απασχολεί εμάς μόνο αλλά γενικότερα όλες τις χώρες του νότου.
Ανεξαρτήτως των όποιων προσωρινών λύσεων μπορούν να δοθούν, ως προορισμός με αναπτυξιακή προοπτική η Ρόδος έχει ανάγκη από πιο ριζικές λύσεις, με μακροχρόνιο ορίζοντα. Αυτό απαιτεί ένα συνολικό σχεδιασμό γύρω από την αύξηση του μόνιμου δυναμικού του νησιού, με κίνητρα μόνιμης στέγασης, διεύρυνση σχεδίου πόλεως, ευνοϊκές διατάξεις δόμησης και επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
• Η ακρίβεια-απόρροια του πολέμου στην Ουκρανία-προκαλεί έντονο προβληματισμό. Πόσο επηρεάζει τον κλάδο της ξενοδοχίας; Θα υπάρξουν γενικότερα επιπτώσεις στον τουρισμό λόγω της ακρίβειας;
Βεβαίως και έχουν αντίκτυπο. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε ότι οι τιμές σκαρφάλωναν πριν τον πόλεμο, αρκετούς μήνες πριν. Οι ανατιμήσεις ξεκίνησαν από τα προϊόντα εισαγωγής, κυρίως από την Κίνα, μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Τα κατασκευαστικά υλικά, το 3ο τρίμηνο του ’21 ήδη κόστιζαν 20-30% ακριβότερα σε σύγκριση με το χειμώνα του ’19. Έπειτα, μετακυλήθηκε στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις η αύξηση της τιμής της ενέργειας και ακολούθησαν αυξήσεις στα τρόφιμα και στις πρώτες ύλες, απόρροια κυρίως του πολέμου και φυσικά, σε κάποιο βαθμό και κερδοσκοπίας. Επιπροσθέτως, προς τα τέλη του έτους αναμένουμε και άνοδο των επιτοκίων ως συνέπεια του πληθωρισμού, με αρνητικό αντίκτυπο στο κόστος δανεισμού των επιχειρήσεων.
Από την άλλη πλευρά, η ζήτηση για ταξίδια από τον Ιανουάριο έως και τώρα, παραμένει ευτυχώς ισχυρή. Αυτή η ανελαστικότητα των ταξιδιωτών, προφανώς απορρέει από την μακρά διάρκεια της πανδημίας καθώς και την ύπαρξη συσσωρευμένων αποταμιεύσεων. Όσο περνάνε οι μήνες όμως, η λογική λέει ότι ακρίβεια θα επηρεάσει τη ζήτηση. Εκτιμώ ότι για τον μέσο ταξιδιώτη του προορισμού μας, μετά από το πρώτο ταξίδι, το 2ο και το 3ο θα γίνεται αρκετά πιο δύσκολα.
• Κλείνοντας κύριε Γερονικόλα, η πανδημία που προφανώς συνεχίζεται, πιστεύετε ότι μπορεί να επηρεάσει τον τουρισμό;
Όσες φορές κατά τη διάρκεια αυτών των δυο χρόνων πιστέψαμε ότι τελειώσαμε με την πανδημία, κάναμε λάθος. Πιστεύω όμως ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας και ενδεχόμενες εξάρσεις θα είναι από εδώ και πέρα διαχειρίσιμες. Με τις οικονομικές συνέπειες όμως της πανδημίας, ο αγώνας ξεκινάει τώρα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μέσος δανεισμός των επιχ/σεων αυξήθηκε κατακόρυφα κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 ετών, και η ανάκαμψη καλείται να γίνει σε ένα εξαιρετικά ασταθές και ευμετάβλητο περιβάλλον.
Το προβλεπόμενο φετινό come-back των αφίξεων συνοδεύεται από το προαναφερόμενο ράλι στις τιμές και τα κόστη, τα οποία μπορεί να εξορθολογιστούν λιγο, αλλά δύσκολα θα επιστρέψουν στα προ-πανδημίας επίπεδα.