«Ως Ευρώπη οφείλουμε να συνεχίσουμε να είμαστε απέναντι στον ρωσικό επεκτατισμό εντείνοντας τις κυρώσεις και οφείλουμε σε συνεννόηση με τους εταίρους μας να ενισχύουμε την Ουκρανία στην ηρωική άμυνά της».
Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Στέλιος Κυμπουρόπουλος, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Επιπλέον, μιλάει για τον ρόλο συντονιστή τον οποίο ανέλαβε, εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, στην νέα Ειδική Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου για την πανδημία της COVID-19 καθώς και για την επερχόμενη Στρατηγική για την Φροντίδα που έρχεται στη βάση της ευρωπαϊκής ατζέντας.
• Κύριε Κυμπουρόπουλε, πώς βλέπετε τις εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία; Τι πρέπει να κάνει η Ευρώπη απέναντι στην πολιτική του Ρώσου Προέδρου, Βλαντιμίρ Πούτιν και πώς θα προχωρήσει σε ενεργειακή απεξάρτηση από την Ρωσία;
Οι εξελίξεις στην Ουκρανία είναι πραγματικά δραματικές και όσα μαθαίνουμε με την πάροδο των ημερών για τα εγκλήματα πολέμου που διαπράττονται από τον ρωσικό στρατό κατά αμάχων προκαλούν αποτροπιασμό και οργή.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεννόηση με τους διεθνείς εταίρους της από την πρώτη στιγμή ακολούθησε το σωστό δρόμο. Επέλεξε να θέσει τον σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και την Διεθνή Εννομη Τάξη υπεράνω οικονομικών ή άλλων ιδιοτελών συμφερόντων. Επιλέξαμε την ταχύτατη επιβολή αυστηρών οικονομικών κυρώσεων που στοχεύουν στην αποδυνάμωση του καθεστώτος Πούτιν και αποφασίσαμε να παράσχουμε αυξημένη ανθρωπιστική, οικονομική και στρατιωτική βοήθεια στον λαό της Ουκρανίας.
Όμως ο πόλεμος συνεχίζεται και φοβάμαι πως θα παραταθεί καθώς δεν υφίσταται ορατή διαδικασία εξόδου και τερματισμού του. Ως Ευρώπη οφείλουμε να συνεχίσουμε να είμαστε απέναντι στον ρωσικό επεκτατισμό εντείνοντας τις κυρώσεις και οφείλουμε σε συνεννόηση με τους εταίρους μας να ενισχύουμε την Ουκρανία στην ηρωική άμυνά της.
Το ζήτημα που απασχολεί και ορθά, είναι πώς θα απαλλαγούμε οριστικά από τους ρωσικούς ενεργειακούς πόρους.
Η Ευρώπη, ως σύνολο, έχει λάβει οριστικά την απόφαση να αυξήσει τις εισαγωγές υγροποιημένου αερίου (LNG) από άλλους εναλλακτικούς προμηθευτές, να αυξήσει τις υποδομές και χώρους αποθήκευσης LNG, να παρατείνει την λειτουργία ή να επαναφέρει σε λειτουργία λιγνιτικούς σταθμούς εφόσον χρειαστεί και χωρίς να ξεφεύγουμε από το σχέδιο εκμηδενισμού των ρύπων άνθρακα έως το 2050, να επιταχύνει τις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, να προωθήσει πολιτικές εξοικονόμησης ενέργειας. Κάποιες από τις πολιτικές αυτές έχουν βραχυπρόθεσμο και κάποιες άλλες μακροπρόθεσμο ορίζοντα υλοποίησης και απόδοσης.
Όμως δύο πράγματα είναι δεδομένα.
Δεν θα ανεχτούμε την ρωσική επιθετικότητα και δεν θα ανεχτούμε να καταστούμε οικονομικά ή ενεργειακά όμηροι της Ρωσίας. Η Ουκρανία και ενωμένος όλος ο ουκρανικός λαός πολεμούν για την ελευθερία, την ανεξαρτησία και την εδαφική ακεραιότητά τους. Οφείλουμε να σταθούμε στο πλευρό τους.
• Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δημιούργησε μια σειρά από κρίσεις: ανθρωπιστική, προσφυγική, ενεργειακή, οικονομική, επισιτιστική… Τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα ως μέλος της Ευρωπαϊκής οικογένειας απέναντι σε αυτή την κατάσταση;
Θα σας είμαι κάπως απόλυτος και συγχωρήστε με για αυτό. Η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής της βιώνει κρίσεις.
Πάντα πορευτήκαμε με γνώμονα αρχές και αξίες αναλλοίωτες στο χρόνο και χωρίς ποτέ να υποχωρήσουμε από αυτές. Έτσι και σε αυτή την πολλαπλή κρίση η χώρα μας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε συνεργασία με τους εταίρους μας θα υποδεχτούμε όσους πρόσφυγες από την Ουκρανία μπορούμε, θα αποστείλουμε το μέγιστο της ανθρωπιστικής βοήθειας, ώστε να απαλύνουμε τον πόνο τους. Θα προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε την δημοσιονομική μας σταθερότητα παρά τους κλυδωνισμούς της παγκόσμιας οικονομίας, θα στηρίξουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, θα επενδύσουμε στις ΑΠΕ, θα αναπροσαρμόσουμε τον πρωτογενή μας τομέα ώστε να περιορίσουμε την εξάρτησή μας από εισαγωγές τροφίμων.
Είναι ιδιαίτερης σημασίας επίσης για τη χώρα μας, η συνεχής διεύρυνση της ενεργειακής συνεργασίας με την Αίγυπτο.
Έχουμε υπογράψει συμφωνία ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών καθώς και Μνημόνιο Κατανόησης για τη στρατηγική συνεργασία Ελλάδας-Αιγύπτου στον τομέα του φυσικού αερίου. Επιπλέον, προβλέπεται η επέκταση της διμερούς ενεργειακής συνεργασίας στους τομείς της εμπορίας LNG, της εξερεύνησης και παραγωγής φυσικού αερίου και της προοπτικής διασύνδεσης των συστημάτων φυσικού αερίου των δύο χωρών, με την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού.
Γενικότερα, θα ακολουθήσουμε με τους εταίρους μας στην Ένωση, τον δύσκολο ανηφορικό δρόμο, λαμβάνοντας πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την υιοθέτηση πολιτικών εξ ορθολογισμού των τιμών της ενέργειας και της αναζήτησης εναλλακτικών πηγών.
Το βέβαιο όμως είναι πως η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών πολιτικών με δυνατή και ξεκάθαρη φωνή χωρίς υπεκφυγές και μισόλογα.
Η Ελλάδα με την γεωστρατηγική της θέση, τις υποδομές LNG που διαθέτει, τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο και τον ορυκτό της πλούτο αποτελεί τμήμα της πανευρωπαϊκής επίλυσης των δυσχερειών και της παρούσας κρίσης.
• Αναλάβατε πρόσφατα ρόλο συντονιστή εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, στην νέα Ειδική Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου για την πανδημία της COVID-19. Θα ήθελα να αναφερθείτε στον σκοπό της επιτροπής.
Καταρχάς πρόκειται για μια ιδιαίτερη αναγνώριση από τους συναδέλφους μου αλλά και σημαντική ευθύνη καθώς ο συγκεκριμένος ρόλος είναι κομβικός για την καλή λειτουργία της Επιτροπής, αλλά και εν γένει για την οικοδόμηση μιας ισχυρής Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας.
Κι είναι αλήθεια ότι τα περασμένα χρόνια έγιναν μια σειρά από σημαντικά, ίσως πρωτοφανή, βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, με τη βελτίωση του συντονισμού μεταξύ Κρατών Μελών, την ενίσχυση του ρόλου των υπαρχουσών υπηρεσιών όπως ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και τη δημιουργία νέων όπως η Αρχή Ετοιμότητας και Αντιμετώπισης Καταστάσεων Έκτακτης Υγειονομικής Ανάγκης (ΗERA).
Η νέα Ειδική Επιτροπή θα έχει μια ευρεία θεματολογία, ενώ σκοπός της θα είναι η αξιολόγηση της ευρωπαϊκής αντίδρασης στην πανδημία καθώς κι η εξέταση των συνεπειών της στην υγεία, την δημοκρατία, και τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνία, και την οικονομία.
H Επιτροπή δε, θα εκδώσει μια Έκθεση, η οποία αναμένεται να αποτυπώσει χρήσιμα συμπεράσματα για το τι πήγε καλά και τι όχι στη διαχείριση της πανδημίας.
Απώτερος στόχος μας, φυσικά, είναι να συμβάλουμε στη θωράκιση των συστημάτων υγείας, στον εξοπλισμό της ΕΕ και των Κρατών Μελών της με τα κατάλληλα μέσα ώστε να προλαμβάνουν και ν’ αντιμετωπίζουν καλύτερα μελλοντικές κρίσεις αλλά και στην πρόσβαση των Ευρωπαίων πολιτών σε φάρμακα και ποιοτικές υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
• Η επερχόμενη Στρατηγική για την Φροντίδα φέρνει στη βάση της ευρωπαϊκής ατζέντας την έννοια της φροντίδας. Μιλήστε μας γι’ αυτό, τι σημαίνει και πώς θα βρει εφαρμογές στην πράξη;
Όπως ξέρετε, η φροντίδα αποτελεί θέμα ζωτικής σημασίας για πολλούς Ευρωπαίους. Καθένας από μας έχει λάβει φροντίδα σε κάποια στιγμή της ζωής της/του και, πιθανότατα, θα παράσχει, επίσης, φροντίδα στο μέλλον. Κι είναι κάτι το οποίο καθίσταται όλο και πιο απαραίτητο λόγω των δημογραφικών εξελίξεων και της αύξησης του προσδόκιμου ζωής.
Η πανδημία COVID-19 δε, επανέφερε στο προσκήνιο την παροχή φροντίδας και υπηρεσιών υποστήριξης, την ανεπαρκή χρηματοδότηση τους σ’ αρκετά Κράτη Μέλη της ΕΕ, αλλά και τις μεγάλες ευθύνες φροντίδας που αναλαμβάνουν οι οικογένειες κι οι ανεπίσημοι φροντιστές.
Δυστυχώς, σε πολλές χώρες της ΕΕ, η πρόσβαση σε υπηρεσίες φροντίδας εξαρτάται όλο και περισσότερο από το ατομικό και οικογενειακό εισόδημα. Είναι κάτι το οποίο πρέπει ν’ αντιμετωπίσουμε ολιστικά με στόχο οι Ευρωπαίοι πολίτες να έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίας φροντίδας.
Προσωπικά θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα και στην περίπτωση των ανεπίσημων φροντιστών, πολλοί από τους οποίους δεν πληρώνονται και στερούνται πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες.
Η ανάγκη έμπρακτης αναγνώρισης της ανεκτίμητης συνεισφοράς τους μέσω της πρόσβασής τους σε κοινωνικές υπηρεσίες, αποτελεί μια από τις προτεραιότητές μου στο πλαίσιο των συζητήσεων εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αλλά και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Και φυσικά η Στρατηγική θα πρέπει να δίνει έμφαση στις δυσανάλογα μεγάλες ευθύνες φροντίδας που αναλαμβάνουν οι γυναίκες, και την ανάγκη παροχής κινήτρων για να ενισχυθεί η συμμετοχή κι η επανένταξή τους στην αγορά εργασίας, όπως άδειες κι ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας.
Αυτές είναι κάποιες από τις βασικές προϋποθέσεις μιας στιβαρής Ευρωπαϊκής Στρατηγικής, η οποία θα θέτει στο επίκεντρο τις ανάγκες των φροντιστών αλλά και των επωφελούμενων από υπηρεσίες φροντίδας.