Ειδήσεις

Στον πάγο συντάξεις 1,2 δισ. για να βγει ο λογαριασμός

Άλλο … ένα πακέτο παρεμβάσεων στις  κύριες συντάξεις –πέραν εκείνου που προβλέπει ο ασφαλιστικός  νόμος Κατρούγκαλου- θα απαιτούταν προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του, αν λαμβανόταν υπόψη το κόστος των κύριων συντάξεων οι οποίες δεν έχουν αποδοθεί, παρότι οι δικαιούχοι τους έχουν κάνει σχετική αίτηση.  Ωστόσο, το γεγονός αυτό δεν εμποδίζει το Υπ. Εργασίας να επαίρεται –όπως έκανε με χθεσινό δελτίο Τύπου του – για το ότι οι συντάξεις που προκύπτουν με το νέο ασφαλιστικό νόμο δεν θα είναι τόσο χαμηλές όσο εκείνες που προέκυπταν με το νόμο Λοβέρδου –Κουτρουμάνη, αν και, σε πολλές περιπτώσεις θα είναι χαμηλότερες από τις σημερινές.

Η διασφάλιση της “προστασίας” των ήδη καταβαλλόμενων αλλά και πολλών από τις συντάξεις που θα καταβληθούν μετά τη δημοσίευση του νόμου Κατρούγκαλου (13 Μαΐου 2016) χάρη στις επικείμενες παρεμβάσεις βρίσκεται υπό αμφισβήτηση, μαζί με τα οικονομικά δεδομένα των Ταμείων πάνω στα οποία βασίζονται αυτές.  Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την οικονομική μελέτη του ίδιου του Υπ. Εργασίας, οι εκκρεμείς αιτήσεις για κύριες συντάξεις ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε 144.000. Αν  αυτές οι αιτήσεις  ικανοποιούταν άμεσα και  πλήρως θα ανέβαζαν κατά 1,2 δισ. ευρώ ή 5% την  ετήσια δαπάνη για κύριες συντάξεις, σύμφωνα με ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης, ανεβάζοντας παράλληλα και τον πήχη των επικείμενων περικοπών.

Ωστόσο αυτό το  κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία έχει “κρυφτεί” κάτω από το τραπέζι της οικονομικής μελέτης του Υπ. Εργασίας, αλλά και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής που συνόδευσε το ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Και αυτό γιατί σε καμία από αυτές τις μελέτες δεν καταγράφεται ούτε καν η δαπάνη για τις προσωρινές συντάξεις, τις οποίες λαμβάνει η πλειοψηφία των ασφαλισμένων που καταθέτουν τα δικαιολογητικά τους για να λάβουν σύνταξη.

Έτσι η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης  κατά 1 δισ. ευρώ και η αντίστοιχη μείωση της δαπάνης για κύριες  συντάξεις την περίοδο 2016-2019 (χωρίς αυτή να περιλαμβάνει την κατάργηση του ΕΚΑΣ που φέρνει εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ και τη μείωση των επικουρικών συντάξεων που φέρνει 345 εκατ. ευρώ) στην οποία οδηγεί το ασφαλιστικό νομοσχέδιο καλύπτει στην πραγματικότητα μόνο το 45%- 50% του μέρους του ελλείμματος που στοχεύει η κυβέρνηση να μειώσει.

Βάσει της μελέτης του Υπ. Εργασίας, στόχος είναι να πέσει το έλλειμμα των ταμείων κύριας ασφάλισης από το 17,7 δισ. ευρώ στο οποίο θα έφτανε το 2019 χωρίς τη ασφαλιστική μεταρρύθμιση στο 16,7 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το πραγματικό έλλειμμα των ταμείων κύριας ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους 1,2 δισ. ευρώ των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης,   ανέρχεται σήμερα  στα   17,5 δισ. ευρώ (ή 55% μεγαλύτερο από εκείνο το κομμάτι το οποίο θα μειωθεί με την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου) και όχι στα 16,3 δισ. ευρώ που αναφέρεται στην πρόσφατη οικονομική μελέτη του Υπ. Εργασίας.

Έτσι το πραγματικό έλλειμμα των ταμείων κύριας ασφάλισης το 2019 θα ανέλθει χωρίς τη μεταρρύθμιση στα 18,9 δισ. ευρώ (17,7 δισ. ευρώ συν 1,2 δισ. ευρώ το κόστος των σημερινών εκκρεμών αιτήσεων) και, μετά την μεταρρύθμιση στα 17,9 δισ. ευρώ (16,7 δισ. ευρώ συν 1,2 δισ. ευρώ το κόστος των σημερινών αιτήσεων).

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου