της Αλεξάνδρας Γκίτση
Είπαν ναι στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, ωστόσο σημαντικό ποσοστό όσων εμπόρων συμμετείχαν τελικά σε αυτές δεν τις θέλουν. Το παράδοξο αυτό στοιχείο προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποίησε η ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.
Τι έδειξε η έρευνα της ΕΣΕΕ; Ό,τι ενώ το 80% των επιχειρήσεων συμμετείχε στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις (σ.σ. το δείγμα της έρευνας ήταν 224 επιχειρήσεις), το 65% αυτού του δείγματος δεν είναι τελικά σύμφωνο με την εφαρμογή του μέτρου.
Στοιχείο το οποίο έρχεται σε κόντρα με ένα ακόμη εύρημα της έρευνας. Ποιο είναι αυτό; Ό,τι εφέτος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, το ποσοστό των επιχειρήσεων που σημείωσαν χαμηλότερες πωλήσεις όχι μόνο μειώθηκε είναι και μικρότερο από το ποσοστό εκείνων που δεν συμφωνεί με το μέτρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Στην περσινή έρευνα 7 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων πραγματοποίησαν λιγότερες πωλήσεις.
Εφέτος το αντίστοιχο ποσοστό υποχώρησε στο 56%. Με μία στις δύο επιχειρήσεις (ποσοστό 53%) να δηλώνει πως οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο της ανοιξιάτικης – καλοκαιρινής περιόδου. Για το 29% του δείγματος το συγκεκριμένο μέτρο είχε αρνητικό αντίκτυπο και θετικό μόλις για το 15%. Και εφέτος και πέρυσι πάντως οι πωλήσεις των πιο μικρών επιχειρήσεων πιέστηκαν. Ενδεικτικά, το 70% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών μικρότερο των 30.000 ευρώ ανέφερε πτώση πωλήσεων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων, η αγορά κινήθηκε κυρίως πτωτικά. Συγκεκριμένα, η εμπορική κίνηση ήταν μειωμένη σε σύγκριση με πέρυσι, στις περισσότερες περιοχές 42 από τις 67 ενώ σε 20 από τις 67 αγορές οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με τα περυσινά. Αύξηση πωλήσεων έως 20% καταγράφηκε στις Σέρρες και έως 10% σε Γαλάτσι, Μοσχάτο, Πόρο και Σαντορίνη.
Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης, 6 στις 10 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%, το 32% από 11 – 20% και το 28% του δείγματος μεταξύ 21 – 40%. Μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) πραγματοποίησε εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 14% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών. Ποσοστό 17% έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και το 13% σε εμπορεύματα stock.
Αναφορικά με τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές και δη την πρώτη Κυριακή της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου, το 46% του δείγματος ανέφερε πως η λειτουργία δεν επηρέασε το συνολικό τζίρο ενώ ποσοστό 37% δήλωσε πως είχε αρνητικό αντίκτυπο.
Τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε την Πέμπτη στη δημοσιότητα η ΕΣΕΕ φαίνεται ότι από την Κυριακάτικη λειτουργία αύξησαν το λειτουργικό τους κόστος. Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύφθηκε, είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία, είτε με επέκταση του ωραρίου των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων χωρίς, δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις.