Η κ. Τόνια Χατζημιχάλη, ναυτιλιακός-τουριστικός πράκτορας, από οικογένεια με μεγάλη πορεία στον κλάδο, στη συνέντευξή της σήμερα στη «δ», επιχειρεί μια πρώτη «αποκρυπτογράφηση» στον μεγάλο γρίφο του θαλάσσιου τουρισμού.
Αποτυπώνει με ψυχραιμία τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την διακοπή των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στη Ρόδο, σε μια σεζόν που ξεκινούσε με τις καλύτερες προοπτικές, σημειώνοντας ωστόσο ότι η ζημία δεν είναι μη αναστρέψιμη αν κι εφόσον επιτραπούν έστω από τον Ιούλιο οι κατάπλοι.
Όπως λέει, το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας για την περιοχή μας παραμένει ζωντανό γι αυτό δεν πρέπει να χάνουμε την αισιοδοξία μας, κρούει όμως και τον κώδωνα του κινδύνου για την ψυχραιμία και την σύνεση που θα πρέπει να επικρατήσει ώστε να περάσουμε το τεστ της συρρικνωμένης σεζόν με επιτυχία, απομονώνοντας τους επιτήδειους που θα θελήσουν να βγάλουν τα… σπασμένα μιας ολόκληρης σεζόν, χρησιμοποιώντας γνωστές μεθόδους που έχουν δυσφημίσει τη Ρόδο κατά το παρελθόν και ως προς τις εκτιμήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι υιοθετεί τη ρήση του πατέρα της, του γνωστού πράκτορα κρουαζιέρας για τουλάχιστον 50 χρόνια κ. Τσαμπίκου Χατζημιχάλη, πως «μέχρι να δούμε το καράβι να δένει στο λιμάνι, η προσέγγισή του δεν είναι σίγουρη»…
• Κυρία Χατζημιχάλη θα ήθελα να ξεκινήσουμε την συνέντευξη από τις νεότερες πληροφορίες για την επανέναρξη της κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με την υπάρχουσα κατάσταση και το μέτρο απαγόρευσης προσεγγίσεων πλοίων αναψυχής και κρουαζιερόπλοιων από το κράτος, δεν μπορούμε να έχουμε μια πιο καθαρή εικόνα για το πώς θα εξελιχθεί η επανέναρξη της κρουαζιέρας. Στις αρχές που ξέσπασε η πανδημία με τον κορωνοϊό, όλοι είχαμε την ανησυχία για το πώς θα εξελιχθεί καθώς οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων είναι από διάφορες χώρες και όχι μόνο μιας εθνικότητας. Μαζί με τους πολίτες της Ρόδου εκφράσαμε την ανησυχία μας για το πόσο ασφαλές είναι να επιτρέπονται οι προσεγγίσεις των πλοίων, καθώς νοιαζόμασταν και νοιαζόμαστε για τις ευπαθείς ομάδες και όχι μόνο. Όταν πάρθηκαν τα μέτρα με την απαγόρευση των προσεγγίσεων υπήρχε μια «ανακούφιση» για την διατήρηση της υγιούς κατάστασης -χωρίς κρούσματα- στο νησί της Ρόδου. Τώρα που προσαρμοστήκαμε σε νέα δεδομένα ως προς την καθημερινότητά μας και την διατήρηση της ασφάλειάς μας, πρέπει να δούμε πώς θα επιστρέψουμε στην… καθημερινότητα του τουρισμού. Δυστυχώς αυτός ο ιός έχει πλήξει όλο τον πλανήτη με αποτέλεσμα να μη μπορούμε να προγραμματίσουμε την επόμενη ημέρα. Μέχρι λοιπόν να δοθούν οι κατευθυντήριες γραμμές από τους ειδικούς, δεν μπορούμε να προβλέψουμε εάν υπάρξει σεζόν για την κρουαζιέρα και πώς θα εξελιχθεί. Δυστυχώς, η κρουαζιέρα είναι πολύ ευάλωτη και αυτή τη στιγμή δε γνωρίζουμε τι θα ισχύσει για φέτος.
• Το τοπίο, λοιπόν, παραμένει θολό για μια τουριστική σεζόν που ξεκινούσε με τις καλύτερες προϋποθέσεις για τη Ρόδο…
Ναι, η αλήθεια είναι ότι υπήρχε ένα ιδιαίτερο κλίμα αισιοδοξίας για την σεζόν αυτή όχι μόνο στον τομέα της κρουαζιέρας αλλά γενικά για το νησί της Ρόδου. Πιο ειδικά στον τομέα της κρουαζιέρας αναμέναμε περισσότερες προσεγγίσεις με έναρξη της σεζόν νωρίτερα από ότι συνήθως και με διάρκεια μέχρι και τον Δεκέμβριο. Αυτό που μας κάνει να μη ξέρουμε πού βαδίζουμε, είναι πως έστω κι εάν αρθούν τα μέτρα δεν γνωρίζουμε εάν θα ισχύσουν οι προγραμματισμένες προσεγγίσεις έστω από τον Ιούλιο και μετά, κι εάν οι εταιρείες προτιμήσουν τα ελληνικά λιμάνια καθώς κι αν υπάρχει ο αναμενόμενος κόσμος για να «γεμίσουν» τα πλοία, αφού όπως διαπιστώνουμε παντού θα υπάρχουν ειδικά μέτρα ώστε να μη συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός κόσμου.
• Όλα λοιπόν είναι μετέωρα κ. Χατζημιχάλη. Εχει γίνει μια πρώτη αποτίμηση της ζημίας που έχει συντελεστεί εξαιτίας των ακυρώσεων προσεγγίσεων μέχρι σήμερα;
Όπως σας ανέφερα αυτή η σεζόν θα ξεκινούσε με τις καλύτερες προοπτικές… Με τους μήνες που χάθηκαν, δηλαδή Φεβρουάριο, Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο, χάθηκε κι ένα μεγάλο ποσοστό από τις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων. Σαφώς η ζημιά είναι αρκετά μεγάλη αλλά δεν είναι μη αναστρέψιμη σε περίπτωση που αρθούν τα μέτρα και ξεκινήσουν τα πλοία έστω και τον Ιούλιο, καθώς η Ελλάδα και ιδιαίτερα το νησί της Ρόδου, έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει πλοία μέχρι και το τέλος του χρόνου, όπως είθισται, λόγω καλών καιρικών συνθηκών.
• Υπάρχει εικόνα για το επόμενο έτος; Εκτιμάτε ότι τα «απόνερα» του κορωνοϊού θα επηρεάσουν τον θαλάσσιο τουρισμό και το 2021;
Ο ιός αυτός μάς απέδειξε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις και να είμαστε σίγουροι για τίποτα. Η κάθε μέρα που περνάει είναι σημαντική και διαφορετική. Μέχρι λοιπόν να παρθούν αποφάσεις για το τι θα γίνει την φετινή σεζόν από όλους τους φορείς όπως ο κρατικός μηχανισμός, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, οι αεροπορικές εταιρείες, τουρ οπερέιτορς κ.ά., θα προτιμούσα να μείνω φειδωλή για την πορεία του τουρισμού, και ειδικά τον θαλάσσιο, για το 2021. Για να μην μένουμε όμως μόνο στα αρνητικά, και επειδή ειδικά αυτόν τον δύσκολο καιρό χρειαζόμαστε δύναμη και αισιοδοξία, να πούμε ότι οι μεγάλες εταιρίες κρουαζιερόπλοιων είχαν δείξει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον από αυτό του 2020, για το 2021.
• Αυτό πράγματι, είναι αισιόδοξο. Με δεδομένο λοιπόν το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιερόπλοιων, ποιες πρωτοβουλίες θεωρείτε ότι πρέπει να αναληφθούν τόσο σε τοπικό όσο και σε κεντρικό επίπεδο, προκειμένου να ενισχυθεί ο θαλάσσιος τουρισμός όταν επιτραπούν και πάλι οι προσεγγίσεις;
Κατά την γνώμη μου σε τοπικό επίπεδο υπάρχουν τρόποι που θα κάνουν το νησί της Ρόδου ακόμη πιο δελεαστικό προορισμό, φτάνει όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό συμπεριλαμβανομένων των εστιατορίων, των τουριστικών καταστημάτων κ.ά., να είμαστε επιεικείς με τους επιβάτες που «θα» έρθουν από εδώ και πέρα, αποφεύγοντας θλιβερές περιπτώσεις και καταστάσεις που βίωσαν επιβάτες πλοίων στα προηγούμενα χρόνια όπως ξυλοδαρμοί, υψηλοί λογαριασμοί, απειλές από μερίδα «επαγγελματιών», που δεν χαρακτηρίζουν το σύνολο, αρκούν όμως για να προκαλέσουν τεράστια δυσφήμιση… Ολοι γνωρίζουμε τι έχει προηγηθεί. Με όλη αυτή την κρίσιμη και αβέβαιη κατάσταση που επικρατεί γύρω μας, πρέπει να αντιληφθούμε ότι, εάν ανήκουμε στους τυχερούς που θα προτιμήσουν οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και συνεπώς οι επιβάτες της, θα πρέπει να υπάρχει σύνεση και όχι εκμετάλλευση σε κανένα επίπεδο. Δεν μπορούμε να βγάλουμε τα «σπασμένα» στην μετέπειτα τουριστική περίοδο, εάν κι εφόσον βέβαια υπάρξει και για όσο διαρκέσει.
Ο Δήμος και η τουριστική αστυνομία, θα πρέπει να κάνουν τακτικούς ελέγχους και να αφουγκράζονται τα προβλήματα και των επαγγελματιών αλλά και των τουριστών ώστε να επιβάλλεται η νομιμότητα και η τάξη.
Αυτό λοιπόν μπορεί να είναι ένα μικρό λιθαράκι και ταυτόχρονα ένα κρίσιμο τεστ για το νησί μας, για την επόμενη τουριστική σεζόν. Όλοι είμαστε μια αλυσίδα και όλοι θέλουμε την ανάδειξη του νησιού μας. Για να γίνει αυτό ακόμη πιο δυνατό, η ταπεινή μου γνώμη είναι πως σε κεντρικό επίπεδο θα πρέπει να ληφθεί απόφαση για μείωση του Φ.Π.Α στα νησιά μας και ειδικά στα παραμεθόρια όπως είναι η Ρόδος μας.
• Το γεγονός ότι η Ελλάδα, επέδειξε ισχυρά αντανακλαστικά με αποτέλεσμα να συγκαταλέγεται στις χώρες με τα λιγότερα κρούσματα, θα λειτουργήσει ενισχυτικά στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην μετά κορωνοϊό εποχή;
Σαφέστατα. Προσωπικά, πιστεύω ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας θα προτιμήσουν να στραφούν προς τη Μεσόγειο και τα ελληνικά νησιά, λαμβάνοντας πάντοτε υπ όψιν τους την ασφάλεια του πλοίου και των επιβατών, λιμάνια που θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Όταν ξέσπασε στην άλλη άκρη του κόσμου ο ιός, πολλές ήταν οι εταιρείες που έδειξαν την προτίμησή τους στη χώρα μας και ιδιαίτερα στο νησί μας, ζητώντας μας διαθεσιμότητα κατάπλου στο λιμάνι μας.
Στις αρχές Μαρτίου, πριν ληφθούν μέτρα από την κυβέρνηση, υπήρχαν αλλαγές προσεγγίσεων σε όλα τα λιμάνια του κόσμου με ιδιαίτερη προτίμηση το λιμάνι της Ρόδου που αυτό θα σήμαινε την άνοδο του θαλάσσιου τουρισμού στο νησί μας. Υπήρχε άμεση λήψη μέτρων και αυτό κατά την ταπεινή μου γνώμη μας ευνοεί. Αυτό όμως, είναι κάτι που δεν εξαρτάται μόνο από εμάς αλλά και από το τι θα αποφασίσουν οι υπόλοιπες χώρες και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες.
• Ως προς τους επαγγελματίες του κλάδου; Με ποιο τρόπο θεωρείτε ότι θα πρέπει να στηριχθούν;
Είναι σημαντικό, όσον αφορά στους επαγγελματίες του κλάδου, να δοθούν κίνητρα για την χορήγηση χαμηλότοκων τραπεζικών δανείων, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και με περίοδο χάριτος 2-3 ετών, ώστε να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας και να παραμείνουν ενεργές οι επιχειρήσεις που επλήγησαν, λόγω του τόσο επώδυνου κορωνοϊού, που ανέτρεψε τα πάντα.
• Κλείνοντας, ποιο θα λέγατε ότι είναι το ιδανικό σενάριο για την κρουαζιέρα και γενικότερα τον θαλάσσιο τουρισμό;
Θα απαντήσω με μεγάλη επιφύλαξη σε αυτήν την ερώτηση και όπως έχω μάθει από τον πατέρα μου «μέχρι να δούμε το καράβι να δένει στο λιμάνι, η προσέγγισή του δεν είναι σίγουρη». Πρώτα από όλα, είμαστε άνθρωποι και θέλουμε να είμαστε υγιείς και προστατευμένοι.
Το ιδανικό λοιπόν σενάριο, θα είναι όταν αρθούν τα περιοριστικά μέτρα από την χώρα μας αλλά και από τις άλλες χώρες, να ξεκινήσει η κρουαζιέρα τηρώντας όλα τα απαραίτητα πρωτόκολλα και ο κόσμος να έχει τη διάθεση και τη δυνατότητα να ταξιδέψει και πάλι νιώθοντας ασφαλής. Ήδη, μεγάλο μέρος τουριστών εκφράζει την επιθυμία να ταξιδέψει και ανυπομονεί να μάθει πότε ακριβώς αυτό θα είναι δυνατόν.
Η Ρόδος είναι ένα μεγάλο νησί, ένας ασφαλής προορισμός, με σχεδόν καθόλου κρούσματα, με υποδομές που μπορούν να στηρίξουν την επανέναρξη του τουρισμού, είτε θαλάσσιου είτε χερσαίου. Βεβαίως πρέπει όλοι οι κλάδοι να είμαστε ενωμένοι και προετοιμασμένοι καθώς όλοι θέλουμε να δουλέψουμε όπως πριν, χωρίς επιπλέον προβλήματα.