Την ώρα που τα αθηναϊκά μέσα προβάλλουν καθημερινώς τα γεμάτα πλοία που αναχωρούν από το λιμάνι του Πειραιά για διάφορους νησιωτικούς προορισμούς, η απουσία των Δωδεκανήσων από τις επιλογές των ταξιδιωτών αποδεικνύεται περίτρανα, αφού επικρατούν κατά κράτος οι Κυκλάδες και τα κοντινά νησιά.
Οι Ελληνες τουρίστες, σχηματίζουν ορδές έξω από τα πλοία του Πειραιά περιμένοντας κάθε πρωί να επιβιβαστούν για να απολαύσουν μετά την περίοδο του εγκλεισμού μερικές ημέρες ξεγνοιασιάς σε ένα από τα νησιά της Ελλάδας, ενισχύοντας σημαντικά την τοπική οικονομία σε μια περίοδο που οι αλλοδαποί επισκέπτες θυμίζουν… σκόρπια διαδήλωση, αφού οι μαζικές αφίξεις με πτήσεις τσάρτερ αναμένονται μετά την 1η Ιουλίου.
Για την περίοδο του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, χιλιάδες ήταν εκείνοι που αποφάσισαν να εκδράμουν σε νησιά συνδυάζοντας και τις διακοπές τους, απολαμβάνοντας μερικές ημέρες επιπλέον ξεκούρασης είτε πριν είτε μετά την αργία της Δευτέρας 21 Ιουνίου.
Τα νησιά της Δωδεκανήσου, δεν είναι ανάμεσα στις επιλογές των ταξιδιωτών και είναι πολύ εύκολο να αντιληφθεί κανείς, γιατί ο εσωτερικούς τουρισμός «βουλιάζει» αύτανδρος στα νησιά μας, αρκεί να συγκρίνει κανείς τις επιλογές και το κόστος μεταφοράς σε σχέση με άλλους προορισμούς της χώρας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των επιλογών που έχει ένας ταξιδιώτης για το 4ήμερο του Αγίου Πνεύματος (Παρ. 18, Σαβ. 19, Κυρ. 20 και Δευτ. 21 Ιουνίου) με το πλοίο.
Από 13 έως και… 33 ώρες στο πλοίο!
H πιο γρήγορη (;) διαδρομή όπως προκύπτει από την αναζήτηση είναι 12 ώρες και 55 λεπτά και με κόστος 90 ευρώ (!) το άτομο σε οικονομική θέση με το πλοίο Blue Star 2, το οποίο αναχωρεί από τον Πειραιά στις 6 το απόγευμα της Παρασκευής και φτάνει στη Ρόδο στις 06.55 το πρωί του Σαββάτου με ενδιάμεσους σταθμούς τη Σύρο που φτάνει το βράδυ (21.50) της ίδιας ημέρας και ακολουθούν η Κάλυμνος (02:50) και η Κως (04:50). Αρα η Παρασκευή για τους ταξιδιώτες με προορισμό τα Δωδεκάνησα είναι ήδη χαμένη ημέρα.
Η αμέσως φθηνότερη επιλογή είναι με το πλοίο ΠΡΕΒΕΛΗΣ με κόστος 43 ευρώ το άτομο αλλά η διάρκεια του δρομολογίου είναι… 33 ολόκληρες ώρες! Το πλοίο ξεκινάει από το λιμάνι του Πειραιά στις 6 το απόγευμα της Παρασκευής και το πρώτο λιμάνι που πιάνει στα Δωδεκάνησα είναι η Κάσος στις (18.35 του Σαββάτου) και ακολουθούν Κάρπαθος (21.05), Διαφάνι (22.30), Χάλκη (00:55 της Κυριακής) και φτάνει στις 03:05 τα ξημερώματα στη Ρόδο! Οι ταξιδιώτες για τα Δωδεκάνησα θα χρειαστεί να παραμείνουν στο πλοίο από το απόγευμα της Παρασκευής μέχρι τα ξημερώματα της Κυριακής αν θέλουν να πληρώσουν φθηνότερα!
Οι επιλογές της επιστροφής είναι επίσης αποτρεπτικές. Το πιο γρήγορο δρομολόγιο είναι με το πλοίο Blue Star 2 με κόστος 67 ευρώ (ανά άτομο, οικονομική θέση) που ξεκινά από τη Ρόδο τη Δευτέρα (21/06) στις 7 το πρωί (άρα η αργία του Αγίου Πνεύματος δεν προσφέρεται για ξεκούραση) και ακολουθούν Κως (10.15), Κάλυμνος (11.20), Λέρος (12.30), Πάτμος (13.40), Σύρος (17.35) και τελικός προορισμός ο Πειραιάς στις 21.05.
Η αμέσως επόμενη επιλογή (Δευτέρα 21/06) είναι με το πλοίο Ariadne της Hellenic Seaways με κόστος 53,50 ευρώ (ανά άτομο, οικονομική θέση) και δρομολόγιο διάρκειας 16 ωρών από Ρόδο (16:00) για Πειραιά με ενδιάμεσους σταθμούς τη Σύμη (7.25), την Κω (20.35), την Σαντορίνη (02:10 ξημερώματα Τρίτης) και τελικός προορισμός ο Πειραιάς στις 08.20 το πρωί της Τρίτης 22 Ιουνίου.
Η τρίτη επιλογή είναι με το πλοίο Blue Star Chios με δρομολόγιο 18 ωρών και 49 λεπτών (!) και κόστος 53,50 (ανά άτομο, οικονομική θέση) με αναχώρηση από τη Ρόδο στις 16.01 της Δευτέρας και ακολουθούν Τήλος (18:30), Νίσυρος (19.45), Κως (21:35), Κάλυμνος (22:50), Αστυπάλαια (01:30 ξημερώματα Τρίτης) και τελικός προορισμός ο Πειραιάς στις 10:50 το πρωί της Τρίτης.
Σε κάθε περίπτωση τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια δεν προσφέρονται για ταξίδι στα νησιά της Δωδεκανήσου, αφού οι ταξιδιώτες θα πρέπει να «θυσιάσουν» μέρες από τις διακοπές τους και να πληρώσουν επίσης έως και 90 ευρώ σε οικονομική θέση ανά άτομο, κόστος απαγορευτικό για το μέσο εισόδημα ειδικά αν πρόκειται για οικογένεια με παιδιά και αυτοκίνητο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για μετάβαση σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Νάξος ξεκινούν από 29 ευρώ!
Μισός βασικός μισθός ανά άτομο για αεροπορικά εισιτήρια!
Όπως προκύπτει από την αναζήτηση στα αεροπορικά δρομολόγια, ούτε εκεί οι επιλογές είναι δελεαστικές. Η φθηνότερη επιλογή για να περάσει κάποιος το 4ήμερο του Αγίου Πνεύματος στη Ρόδο είναι 158 ευρώ και η ακριβότερη 215 ανά άτομο μετ΄επιστροφής, ημέρα άφιξης την Παρασκευή και ημέρα αναχώρησης τη Δευτέρα, με το εισιτήριο των 215 ευρώ να είναι εκείνο που δίνει στον ταξιδιώτη το περιθώριο να απολαύσει περισσότερες ημέρες διακοπών στον τόπο προορισμού.
Να σημειωθεί ότι για την Κω οι επιλογές κυμαίνονται από 159 έως 175 ευρώ, ενώ για την Κάρπαθο από 204 έως 217 ευρώ!
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό και τα αεροπορικά δρομολόγια, είναι απαγορευτικά για τον μέσο Ελληνα που, μετά την πανδημία, έχει περιορισμένα χρήματα αλλά και περιορισμένες ημέρες διακοπών στη διάθεσή του και με βάση τις επικρατούσες συνθήκες, προφανώς και δεν μπορούσε να κάνει προγραμματισμό προ μηνός για να βρει ίσως φθηνότερα εισιτήρια.
Τα μέτρα για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού, περιορίζουν ακόμα περισσότερο τον αριθμό και τις επιλογές των επιβατών.
Ετσι λοιπόν, την ώρα που οι τουριστικές επιχειρήσεις «επενδύουν» στον εσωτερικό τουρισμό που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «αντιστάθμισμα» για τις απώλειες που καταγράφουν οι αφίξεις από το εξωτερικό εξαιτίας της πανδημίας, των μέτρων που εφαρμόζει κάθε χώρα αλλά και τον φόβο των επισκεπτών να ταξιδέψουν, τα Δωδεκάνησα δεν μπορούν να διεκδικήσουν επί ίσοις όροις Ελληνες επισκέπτες.
Είναι λογικό ότι με τα περιορισμένα χρήματα και τον περιορισμένο χρόνο που θα διαθέσει ο Ελληνας επισκέπτης για να κάνει φέτος τις διακοπές του, θα προτιμήσει έναν κοντινότερο προορισμό δαπανώντας λιγότερα χρήματα στα εισιτήρια και περνώντας λιγότερο χρόνο μέσα στο πλοίο. Τα Δωδεκάνησα δεν ανήκουν σε αυτές τις επιλογές.
Η δρομολόγηση ενός σύγχρονου, γρήγορου πλοίου, στα Δωδεκάνησα καθίσταται αναγκαία όπως υποστηρίζουν κάτοικοι αλλά και φορείς των μικρών νησιών, αναδεικνύοντας παραλλήλως το τεράστιο κενό που άφησε το λουκέτο στη ΔΑΝΕ το οποίο δεν αναπληρώθηκε ποτέ.