«Το 31% των παραλιών με άμμο θα έχει εξαφανιστεί ως το 2050. Οι επιπτώσεις επεκτείνονται σε περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο και θα επηρεάσουν αρνητικά, την εικόνα και την προοπτική των νησιωτικών περιοχών που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς.
Οι νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί λόγω της κλιματικής αλλαγής ενισχύουν τη δύναμη της θάλασσας ως προς τη διάβρωση των ακτών και ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές», τόνισε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής και Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, που ανέλαβε την πρωτοβουλία να συζητηθεί το ζήτημα της διάβρωσης των ακτών στη Βουλή.
Επεσήμανε, μάλιστα, χαρακτηριστικά ότι στη δυτική πλευρά της Ρόδου και στην Κω υπάρχουν ιδιοκτησίες που έχουν χαθεί αλλά συνεχίζουν να πληρώνουν ΕΝΦΙΑ και να έχουν στα χαρτιά υποθαλάσσια οικόπεδα.
Όπως είπε ο Μάνος Κόνσολας, το πρόβλημα υπερβαίνει τις αρμοδιότητες ενός υπουργείου, ενός δήμου, μιας περιφέρειας, απαιτείται ευρεία Διυπουργική συνεργασία.
Κατέθεσε, μάλιστα, συγκεκριμένες προτάσεις, όπως:
– Να εκπονηθούν ειδικές ακτομηχανικές μελέτες σε όλες τις παράκτιες και τις νησιωτικές περιοχές.
– Να διαμορφωθούν νέα και ολοκληρωμένα σχέδια διαχείρισης της παραλιακής ζώνης με νέους κανόνες για την ανθρώπινη δραστηριότητα σε αυτές τις περιοχές.
– Να εκπονηθούν μελέτες ήπιας τεχνικής μορφής στις ακτές, που μπορούν να περιλαμβάνουν τεχνητή ανάπλαση των ακτών με άμμο προκειμένου να επεκταθεί η ακτή και να ανασχεθεί η πορεία της διάβρωσης.
– Να επικαιροποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τα έργα στον αιγιαλό και στην παραλία. Με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα η αδειοδότηση έργων στον αιγιαλό και στην παραλία είναι μια ιδιαίτερα πολύπλοκη, μια διαδικασία ιδιαίτερα χρονοβόρα, στην οποία εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες.
Για να υλοποιηθούν έργα προστασίας και αντιμετώπισης του προβλήματος διάβρωσης των ακτών θα υπάρξουν καθυστερήσεις, επικαλύψεις, διαδικασίες που οδηγούν σε καθυστερήσεις ενώ το πρόβλημα είναι εδώ και μεγεθύνεται.
Ο Μάνος Κόνσολας τόνισε με έμφαση ότι η υλοποίηση αυτών των προτάσεων και των έργων που θα εμποδίσουν τη διάβρωση των ακτών, υπερβαίνουν το χρονικό ορίζοντα μιας κυβέρνησης, γεγονός που επιβάλλει ευρεία συναίνεση για τη διαμόρφωση μιας ολιστικής και μακρόπνοης πολιτικής.
Στη συνεδρίαση κλήθηκαν και τοποθετήθηκαν με τις εκτιμήσεις και τις προτάσεις τους η κα. Αθηνά – Μαρία Κόλλια, Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο κ. Κώστας Συνολάκης, Ακαδημαϊκός Καθηγητής Ακτομηχανικής, ο κ. Χριστόδουλος Τοψίδης, Μέλος του ΔΣ της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, ο κ. Ταξιάρχης Βέρρος, Πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Βορείου Αιγαίου και Δήμαρχος Δυτικής Λέσβου, ο κ. Γεώργιος Στασινόπουλος, Πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ιονίων Νήσων και Δήμαρχος Ζακύνθου, ο κ. Μανώλης Σαββής, Ειδικός Συνεργάτης Δημάρχου Ρόδου, εκ μέρους της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, ο κ. Γιώργος Στασινός, Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), ο κ. Αντώνιος Μαγουλάς, Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), ο κ. Βασίλειος Καψιμάλης, Διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας του ΕΛΚΕΘΕ, ο κ. Θεοφάνης Καραμπάς, Καθηγητής
Παράκτιας Μηχανικής και Τεχνικών Προστασίας Ακτών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο κ. Θωμάς Χασιώτης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο κ. Ορέστης Μεσοχωρίτης, Μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ, Πολιτικός Μηχανικός, Ακτομηχανικός.