Του Σπύρου Δημητρέλη
Σε μερικά μερεμέτια θα καταλήξουν οι εξαγγελίες του υπουργείου Οικονομικών αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσουν φέτος οι φορολογούμενοι και αφορούν το έτος 2018. Παρά τις ανακοινώσεις που έχουν γίνει πολλάκις τα τελευταία χρόνια ότι τα τέλη κυκλοφορίας θα γίνουν πιο δίκαια, και φέτος οι φορολογούμενοι θα πληρώσουν υπέρογκα τέλη για οχήματα τα οποία πρακτικά έχουν πολύ χαμηλή εμπορική αξία και, στις περισσότερες περιπτώσεις, καταλήγουν ακινητοποιημένα με κατατεθειμένες τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του “Κ”, το έργο της επιτροπής που έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών για το ζήτημα της αναμόρφωσης των τελών κυκλοφορίας βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωσή του και το πόρισμά της θα απέχει πολύ από τους αρχικούς σχεδιασμούς, τις φιλοδοξίες και τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στους φορολογουμένους. Επί της ουσίας, θα γίνουν μόνο μερικά μερεμέτια, που απλώς θα προκαλέσουν μικρές επιβαρύνσεις για εκατοντάδες χιλιάδες κατόχους Ι.Χ., οι οποίες όμως θα αντισταθμιστούν με αντίστοιχες ελαφρύνσεις για αντίστοιχο αριθμό κατόχων Ι.Χ.
Οι αλλαγές που βρίσκονται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας περιλαμβάνουν:
– Περισσότερα κλιμάκια ευρώ ανά ρύπο για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά. Η σημερινή κλίμακα αποτελείται από εννέα κλιμάκια, που κάθε κλιμάκιο περιλαμβάνει 20 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί είναι ο αριθμός των κλιμακίων να αυξηθεί με κλιμάκωση ανά 10 γραμμάρια ρύπων, με αντίστοιχες αυξήσεις και μειώσεις στα τέλη ανά γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα.
Η σημερινή κλίμακα ρύπων
– Τη σημαντική αύξηση του αριθμού των κλιμακίων κυβισμού για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που έχουν πρωτοταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010. Σήμερα η κλίμακα υπολογισμού των τελών βάσει κυβισμού αποτελείται από 11 κλιμάκια, τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν 200 έως 330 κυβικά. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί στην αρμόδια επιτροπή είναι τα κλιμάκια να γίνουν όσο το δυνατόν πιο “κοντά”, δηλαδή θα υπάρχει αλλαγή των τελών ακόμα και ανά 100 κυβικά. Θα επιχειρηθεί, έτσι, να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα να υπάρχουν απότομες αυξήσεις τελών για διαφορά μερικών κυβικών. Για παράδειγμα, ένα Ι.Χ. 1.357 κυβικών μοντέλο του 2008 βαρύνεται με τέλη ύψους 135 ευρώ και ένα Ι.Χ. της ίδιας χρονιάς με 1.359 κυβικά βαρύνει τον κάτοχό του με τέλη ύψος 255 ευρώ ευρώ, δηλαδή 120 ευρώ περισσότερα.
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα από το έτος 2006 και μετά
– Αλλαγές στα κλιμάκια κυβισμού και τα αντίστοιχα τέλη, με στόχο να μην υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ των τελών που βαρύνουν ένα όχημα το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από τον Νοέμβριο του 2010 και αυτό που κυκλοφόρησε μετά και τα τέλη του υπολογίζονται με βάση τούς ρύπους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα Ι.Χ. που πήρε για πρώτη φορά πινακίδες τον Αύγουστο του 2010 και είναι 1.600 κυβικών βαρύνεται με τέλη 280 ευρώ. Αν το ίδιο ακριβώς όχημα πήρε πινακίδες κυκλοφορίας τον Νοέμβριο του 2010, βαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ, δηλαδή περίπου τα μισά. Αυτή η διαφορά ισχύει κατά κύριο λόγο στα οχήματα μεγάλου κυβισμού (π.χ., άνω των 2.500 κυβικών).
Αυτό που ξεκαθαρίζεται από αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι δεν θα υπάρξει τελικά κριτήριο εμπορικής αξίας του οχήματος για τον υπολογισμό των τελών, καθώς κρίθηκε ότι δεν υπάρχει αξιόπιστη βάση δεδομένων για τις αξίες των Ι.Χ. Στο τραπέζι είχαν πέσει διάφορα σενάρια, όπως η χρήση του αρχείου αξιών των οχημάτων των ασφαλιστικών εταιρειών ή η δημιουργία ενός συνθετικού αρχείου από το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών με βάση δικές του μελέτες και άλλες βάσεις δεδομένων. Τελικά καμία λύση δεν θεωρήθηκε αξιόπιστη και, έτσι, για ακόμα μία χρονιά, όσοι έχουν οχήματα μεγάλου κυβισμού και ηλικίας και τα οποία έχουν ουσιαστικά μηδενική εμπορική αξία θα συνεχίσουν να πληρώνουν υπέρογκα τέλη.
Τα φετινά τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να ανακοινωθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου και να αρχίσουν να πληρώνονται από τις 15 Οκτωβρίου έως και το τέλος του έτους. Το συνολικό ποσό των τελών αναμένεται να διαμορφωθεί στα 1,2 δισ. ευρώ, όσα δηλαδή ήταν και πέρυσι.
capital.gr