Την ανάγκη επανεκκίνησης του τουρισμού γιότινγκ μέσω Τουρκίας επισημαίνουν ναυτιλιακοί πράκτορες της Ρόδου. Πρόκειται για μία σημαντική μορφή τουρισμού με πολλά οφέλη για την τοπική οικονομία.
Όπως είναι γνωστό, στο πλαίσιο των προϋποθέσεων εισόδου στη χώρα προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, επικρατεί ολοκληρωτικός περιορισμός των θαλάσσιων συνδέσεων μέσω της γειτονικής Τουρκίας. Αυτό σημαίνει στην πράξη, ότι τόσο η Ρόδος όσο και τα υπόλοιπα νησιά, δεν μπορούν να δεχθούν οποιαδήποτε σκάφη αναψυχής προερχόμενα από τουρκικά λιμάνια. Υπολογίζεται ότι η μείωση των σκαφών αναψυχής που δέχεται η Ρόδος, υπερβαίνει αυτή τη στιγμή το 70%! Το κενό αυτό, όπως επισημαίνουν οι πράκτορες είναι δυσαναπλήρωτο και θα έπρεπε να υπήρχε ειδική μέριμνα για τη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, που είναι από τις πλέον ασφαλείς.
Το παράδοξο είναι πως επιτρέπεται τα σκάφη να προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια για ελλιμενισμό μόνο με τα πληρώματα χωρίς να επιβαίνουν σε αυτά οι ιδιοκτήτες και οι υπόλοιποι συνταξιδιώτες. Την ίδια στιγμή οι ιδιοκτήτες των σκαφών μπορούν να ταξιδεύουν από τουρκικά αεροδρόμια προς τους ελληνικούς προορισμούς. Σημειώνεται ότι μόνο από Ευρωπαϊκά κράτη, μέσω Κύπρου και Ισραήλ, δέχονται πλέον τα νησιά, κότερα αναψυχής, ο αριθμός τους είναι όμως περιορισμένος. Ανέκαθεν, ο μεγαλύτερος όγκος κότερων προερχόταν μέσω των τουρκικών παραλίων.
«Το γιότινγκ αποτελεί την ασφαλέστερη μορφή τουρισμού και δεν νοείται ο αποκλεισμός της προσέγγισης των ελληνικών λιμανιών μέσω της Τουρκίας στο πλαίσιο των προορισμών που διέπουν τις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Πρόκειται δε για ποιοτικό τουρισμό και όπως αντιλαμβάνεστε οι οικονομικές απώλειες για τον προορισμό είναι μεγάλες, ενώ οι ανταγωνιστές μας καρπώνονται αυτή τη στιγμή το σύνολο των οικονομικών απολαβών από την εν λόγω δραστηριότητα. Θα μπορούσαν να είχαν εφαρμοστεί μέτρα για το άνοιγμα του θαλάσσιου τουρισμού μέσω Τουρκίας, όπως η διενέργεια rapid tests τα οποία θα εφάρμοζαν με προθυμία οι ιδιοκτήτες των κότερων», δήλωσε ο ναυτιλιακός πράκτορας και υπεύθυνος του τομέα γιότινγκ της Ένωσης Ιδιοκτητών Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, Κάσσεντ Χάρμπ.
Και βέβαια δεν είναι στον «πάγο» μόνο ο τουρισμός γιότινγκ αλλά και οι ημερήσιες εκδρομές μέσω Τουρκίας, που αποτελούσαν μία σημαντική τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία.
«Ο θαλάσσιος τουρισμός μέσω Τουρκίας, ο τουρισμός γιότινγκ και ο ημερήσιος τουρισμός, αποτελούν σημαντικό αιμοδότη της τοπικής μας οικονομίας, κάτι το οποίο πιθανότατα να μην είναι ευρέως γνωστό. Περιμένουμε εδώ και καιρό να αρθούν/αναθεωρηθούν οι προϋποθέσεις εισόδου στη χώρα μέσω της Τουρκίας, ώστε να ανακάμψουν αυτές οι ειδικές μορφές του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά δεν το έχουμε δει να συμβαίνει μέχρι σήμερα. Επίσης, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι υπήρξαν και αρκετές ακυρώσεις όσον αφορά στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, μπορεί να έχει ανακάμψει σε πολύ σημαντικό βαθμό σε σύγκριση με το 2020, χάσαμε όμως αρκετές προσεγγίσεις. Αυτό, ενδεχομένως να οφείλεται και στην επιδημιολογική εικόνα του προορισμού. Γι΄ αυτό είναι σημαντικό να αυξηθεί το ποσοστό της εμβολιαστικής κάλυψης σε έναν προορισμό σαν τη Ρόδο, όπου ο τουρισμός αποτελεί την κύρια οικονομική δραστηριότητα», ανέφερε ο ναυτιλιακός πράκτορας, κ Νίκος Ψυλλάκης.
Πλήγμα και για τη Σύμη
Στο νησί της Σύμης είχε αναπτυχθεί στα τελευταία χρόνια σημαντικά ο τουρισμός γιότινγκ. Το νησί είχε δεχθεί το 2019 περισσότερα από 12.000 σκάφη, προερχόμενα κατά κύριο λόγο από τουρκικά λιμάνια. Φέτος, οι κάτοικοι της Σύμης ευελπιστούν να δεχθούν έστω 7.000 σκάφη αναψυχής. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι ότι στην επόμενη αναθεώρηση των περιορισμών των θαλάσσιων συνδέσεων μέσω της γειτονικής Τουρκίας, θα επιτραπεί η προσέγγιση των ελληνικών λιμανιών από σκάφη τα οποία προέρχονται από εκεί. Εάν η απαγόρευση συνεχισθεί, εκτιμάται ότι η Σύμη δεν θα δεχθεί περισσότερα από 1000 σκάφη τη φετινή σεζόν.
«Υπάρχουν πάρα πολλά σκάφη αναψυχής στα παράλια της Τουρκίας οι ιδιοκτήτες των οποίων επιθυμούν να προσεγγίσουν στα ελληνικά νησιά, αλλά δεν μπορούν. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ασφαλή τουριστικό κλάδο-πολύ πιο ασφαλή από τον τουρισμό των τσάρτερς- και δεν νοείται να χάνουμε τα σκάφη από τους ανταγωνιστές. Σε πολλά από τα σκάφη υπάρχει ακόμη και γιατρός! Θα μπορούσε να ανοίξει με απολύτως ελέγχόμενο τρόπο ο τουρισμός γιότινγκ μέσω της Τουρκίας και ελπίζουμε αυτό να γίνει σύντομα. Θα μπορούσαν να επιβληθούν μέτρα, όπως να επιτραπεί η προσέγγιση μόνο όσων έχουν εμβολιαστεί κατά του Covid-19. Το πλήγμα για τη Σύμη είναι τεράστιο. Ελπίζουμε να αναθεωρηθούν οι περιορισμοί που διέπουν τις θαλάσσιες συνδέσεις Ελλάδας-Τουρκίας το συντομότερο δυνατό ώστε να ανακάμψει ο τουρισμός γιότινγκ», δήλωσε ο δήμαρχος της Σύμης, Λευτέρης Παπακαλοδούκας.