Κερδίζει τη “μάχη” του ανταγωνισμού για την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο η Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι, αλλά παραμένει ακόμη μακριά από τα έσοδα που καταγράφηκαν στην τελευταία “κανονική” τουριστική χρονιά (2019).
Έρευνα της ναυτιλιακής πύλης MarineTraffic (https://www.marinetraffic.com/) κατέδειξε ότι κατά το διάστημα 9 Ιουλίου – 9 Αυγούστου 2021, έφτασαν στη Μεσόγειο 467 κρουαζιερόπλοια (χωρητικότητας άνω των 49.999 τόνων), όταν τις ίδιες ημέρες πέρυσι, οι αντίστοιχες αφίξεις ήταν μόλις 43, λόγω της εμφάνισης της πανδημίας. Το 2019 τα συνολικά calls στην περιοχή ήταν 1.098.
Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της έρευνας, τα ελληνικά λιμάνια είναι αυτά με τη μεγαλύτερη δραστηριότητα στην περιοχή της Μεσογείου. Ειδικότερα, ο Πειραιάς κατέγραψε 39 προσεγγίσεις πλοίων το προαναφερθέν χρονικό διάστημα και ακολούθησε το ιταλικό λιμάνι Τσιβιταβέκια με 37. Έπονται δύο ελληνικά λιμάνια, η Κέρκυρα (25 προσεγγίσεις) και η Μύκονος (24 προσεγγίσεις). Τη λίστα κλείνουν το ιταλικό Μπάρι (24), η Βαρκελώνη (21), η Ρόδος (18), η Τεργέστη (18) και η Γένοβα (18).
Την αντίστοιχη περσινή περίοδο ο Πειραιάς είχε καταγράψει μόλις τέσσερα calls, ενώ το πιο δραστήριο λιμάνι ήταν η Γένοβα με οκτώ προσεγγίσεις πλοίων.
Το 2019, την ίδια περίοδο, ο Πειραιάς μέτρησε 47 calls, ενώ τα πιο δημοφιλή ελληνικά νησιά ήταν η Σαντορίνη με 57 calls και η Μύκονος με 50 calls, αντίστοιχα. Πρώτο, τότε, στη σχετική λίστα, ήταν το ισπανικό Πάλμα ντε Μαγιόρκα (92 calls).
Αργεί η ανάκαμψη
Παρά την αυξημένη κίνηση τη φετινή περίοδο, η πλήρης επάνοδος της κρουαζιέρας εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει ορισμένα χρόνια ακόμη, καθώς οι “πληγές” που έχει αφήσει η πανδημία είναι δύσκολο να ξεπεραστούν.
Παράγοντες του κλάδου αναφέρουν στο Capital.gr ότι η δραστηριότητα στην Ελλάδα συρρικνώθηκε κατά 90% το 2020 συγκριτικά με το 2019. Η φετινή κίνηση φαίνεται πως είναι μειωμένη περίπου 70%, σε σχέση με τα επίπεδα που καταγράφονταν δύο χρόνια πριν.
Παράλληλα, τα έσοδα του κλάδου αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 150 εκατ. ευρώ την τρέχουσα σεζόν, ενώ προ πανδημίας και συγκεκριμένα το 2019 είχαν φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτικό των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ακόμη η κρουαζιέρα είναι το γεγονός ότι τα περισσότερα πλοία που έπλευσαν σε ελληνικούς προορισμούς φέτος δεν κατόρθωσαν να καλύψουν πάνω από το 50% της συνολικής χωρητικότητάς τους. Μάλιστα, ορισμένες εταιρείες ολοκληρώνουν τα ταξίδια στα τέλη Αυγούστου, κάτι που σπανίως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια.
Άλλωστε, η μεγαλύτερη αγορά του κλάδου, δηλαδή οι Αμερικάνοι τουρίστες, ήταν ελάχιστοι φέτος. Η κρουαζιέρα “δουλεύει” κατά βάση με τα Βαλκάνια, ενώ υπάρχουν ροές από Γερμανία, Βρετανία και Γαλλία, σε μικρότερο βαθμό, όμως, συγκριτικά με άλλες περιόδους.
Πηγή capital.gr