Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες • Η δημοτική αρχή εξακολουθεί να μην έχει βρει ρυθμούς για την αντιμετώπιση των οξυμμένων προβλημάτων στην διαχείριση της καθημερινότητας • Εχει επαναδιαπραγματευτεί τους όρους της συμφωνίας με την ένωση εταιρειών που έχει αναλάβει το έργο της αποκομιδής με μείωση του ετησίου κόστους κατά 4 εκατ. ευρώ και τώρα πλέον εξετάζει την μη παράταση των εκτελεστικών συμβάσεων
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η διαχείριση της καθαριότητας στο νησί της Ρόδου καθώς η δημοτική αρχή εξακολουθεί να μην έχει βρει ρυθμούς για την αντιμετώπιση των οξυμμένων προβλημάτων στην διαχείριση της καθημερινότητας.
Μετά από μια περιπέτεια μηνών, επί θητείας της απελθούσης διοίκησης του Δήμου Ρόδου, επιτεύχθηκε η έγκριση της συμφωνίας-πλαίσιο για την αποκομιδή των απορριμμάτων και η υπογραφή δύο εκτελεστικών συμβάσεων.
Οι συμβάσεις με την ανάδοχο ένωση εταιρειών προέβλεπαν δράσεις που αν υλοποιούντο τα αποτελέσματα θα ήταν πράγματι θεαματικά.
Πλην όμως στην πορεία απρόβλεπτες καταστάσεις σε συνδυασμό με κακούς υπολογισμούς κατέστησαν την καθαριότητα στο νησί της Ρόδου σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα.
Καταρχάς αποφασίστηκε η μείωση του αντικειμένου με περικοπή προβλεπόμενων από την σύμβαση δράσεων εξαιτίας του γεγονότος ότι η ανάδοχος έπρεπε να μεταφέρει, μέχρι να επαναλειτουργήσει ο ΧΥΤΑ στην Ρόδο, τα απορρίμματα στην ανάλογη δομή στη Νότια Ρόδο.
Με την έναρξη της λειτουργίας του ΧΥΤΑ στην Ρόδο το πρόβλημα δεν αποκαταστάθηκε στον βαθμό που έπρεπε, καθώς έπρεπε να ρυθμιστούν και οφειλές που συσσωρεύθηκαν, ενώ περαιτέρω ακόμη και μέχρι σήμερα, το πρόβλημα της εξεύρεσης προσωπικού από την ανάδοχο παραμένει.
Πέραν τούτου οι τόνοι σκουπιδιών που καλείται (σύμφωνα με επίσημα ζυγολόγια του ΦΟΔΣΑ) να διαχειριστεί η ανάδοχος είναι πέραν και έξω από οποιοδήποτε προϋπολογισμό καθώς έχουν αυξηθεί σε δυσθεώρητα ύψη.
Επιπλέον παραμένει σε εκκρεμότητα το θέμα της εξεύρεσης λύσεως για την διαχείριση των ογκωδών στα χωριά με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί ουκ ολίγες χωματερές, καθώς ο ΦΟΔΣΑ δεν λαμβάνει πλέον μπάζα, γυαλιά και σίδερα και δεν υπάρχει ούτε δομή για την διαχείρισή τους, ούτε και σύστημα σε λειτουργία για την αποκομιδή τους.
Αποκομιδή ογκωδών γίνεται μόνο στην πόλη της Ρόδου στο πλαίσιο της συμβάσεως και περιμετρικά στα χωριά με «πατέντες» τοπικών αιρετών.
Σαν να μην φτάνει αυτό η περικοπή αντικειμένων της συμβάσεως έχει οδηγήσει σε μη πλύση αλλά και σε μη καθαρισμό πέριξ των κάδων με ό,τι αυτό συνεπάγεται τις εβδομάδες υψηλών θερμοκρασιών που διανύουμε.
Το νησί σε ό,τι αφορά στα σκουπίδια βρίσκεται στην κυριολεξία στο «κόκκινο».
Η δημοτική αρχή του Αλέξανδρου Κολιάδη, που έχει επαναδιαπραγματευτεί τους όρους της συμφωνίας με την ένωση εταιρειών που έχει αναλάβει το έργο της αποκομιδής με μείωση του ετησίου κόστους κατά 4 εκατ. ευρώ, τώρα πλέον εξετάζει την μη παράταση των εκτελεστικών συμβάσεων τον Αύγουστο του 2025 (λήγουν οι δύο πρώτες διετούς διάρκειας) και προγραμματίζει την προκήρυξη νέου διαγωνισμού!!!.
Η σύμβαση-πλαίσιο έχει 4ετή διάρκεια και οι εκτελεστικές συμβάσεις από δύο έτη και ο Δήμος Ρόδου φέρεται να έχει την δυνατότητα να μην εκτελέσει την σύμβαση-πλαίσιο σε όλη την διάρκεια της.
Ως εκ τούτου, θα ξεκινήσει μια νέα διαγωνιστική διαδικασία που είναι αμφίβολο λόγω του κόστους που προβλέπεται να εκτιναχθεί αν θα είναι προς όφελος των κατοίκων ή θα τους επιβαρύνει περαιτέρω και θα πληρώνουν υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα που δεν απολαμβάνουν!
Σημειώνεται ότι η δημοτική αρχή αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της έναντι συμβεβλημένων με αυτήν και ταυτόχρονα να εξασφαλίσει μέσα και προσωπικό για να αναλάβει εκ νέου έργο στην καθαριότητα του νησιού.
Το προσωπικό της καθαριότητας και κυρίως οι οδηγοί ήταν εκείνοι που θα στελέχωναν την ΔΕΣ ΡΟΔΑ για την βελτίωση των δρομολογίων, κάτι που κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει αντιληφθεί.
Σημειώνεται εξάλλου ότι ενώ αρχικά στην συμφωνία-πλαίσιο υφίστατο και πρόβλεψη για την υπογραφή εκτελεστικών συμβάσεων και για το πράσινο στο νησί η διακήρυξη ως προς το σκέλος αυτό δεν έχει προχωρήσει μετά από εμπλοκή σε επίπεδο Ελεγκτικού Συνεδρίου και ως εκ τούτου αποτελεί ένα αγκάθι με δεδομένο ότι η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου Ρόδου δεν λέει να ορθοποδήσει και να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της έναντι των δημοτών, παρότι υπάρχει βελτίωση.
Τα χόρτα παρότι είναι υποχρέωση ο καθαρισμός με βαρύτατα πρόστιμα για τους παραβάτες από την Πυροσβεστική Υπηρεσία παραμένουν στους δρόμους και είναι εξαιρετικά επικίνδυνα, ενώ ο οδοκαθαρισμός κυρίως στα χωριά (βλέπε Κοσκινού) είναι ανέκδοτο.
Δεν θα πρέπει πάντως να παραβλέψει κανείς και το γεγονός ότι ελλείπει και παιδεία από τους κατοίκους που πετούν διαρκώς σκουπίδια χωρίς μέτρο, χωρίς διαχωρισμό αυτών και κυρίως μπάζα παντού και σ’ αυτό παίζει ρόλο και η έλλειψη υπηρεσίας που να επιβάλει τσουχτερά πρόστιμα για να υπάρξει συμμόρφωση στα αυτονόητα.
Θυμίζουμε ότι η ανάδοχος του έργου της αποκομιδής είναι η ένωση εταιριών «ENACT Α.Ε. – ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Ο.Ε.» για υπηρεσίες διάρκειας δύο ετών και συγκεκριμένα για την πρώτη εκτελεστική σύμβαση για το ποσό των 14.106.628,59 € με ΦΠΑ 24% και για την δεύτερη για το ποσό των 15.483.053,42 € με ΦΠΑ 24%.
Τα πλήρη στοιχεία των εταιρειών είναι:
Α) Ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «ΕΝ.ΑCΤ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ – ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΝΑCΤ Α.Ε.», που εδρεύει στα Ιωάννινα, επί της Λεωφόρου Σταύρου Νιάρχου (έναντι του Πανεπιστημίου) και
Β) «ΛΑΟΥΔΙΚΟΣ Χ. – ΑΣΠΡΑΚΗ Ι. Ο.Ε.», και τον διακριτικό τίτλο «ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Ο.Ε.» που εδρεύει στη Ρόδο, επί της οδού Μιχ. Πετρίδη.
Η πρώτη εταιρεία είχε υπερεργολάβους στο έργο και τις εταιρείες ΠΕΡΜΕ και Hellesi και ήδη έχει διακόψει την συνεργασία της με την πρώτη.
Η ένωση εταιρειών που έχει αναδειχθεί ανάδοχος της συμφωνίας-πλαίσιο με τίμημα «μαμούθ» ύψους 69 εκατ. ευρώ υπέβαλε αρχικώς προσφορές για τις δύο εκτελεστικές συμβάσεις του έργου που απορρίφθηκαν αρμοδίως καθώς το ύψος αυτών ήταν πέραν του προβλεπόμενου στον μειοδοτικό διαγωνισμό.
Η καθαριότητα πρέπει να την έχει αποκλειστικά ο δήμος