Τον προβληματισμό του σχετικά με την πορεία της τουριστικής σεζόν μετά την ξαφνική κατάρρευση της Thomas Cook, εξέφρασε με δηλώσεις του ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης, κρουαζιέρας, υδατοδρομίων, ακτοπλοΐας και αερομεταφορών, κ. Κώστας Χρυσοχοϊδης.
«Η φετινή σεζόν, ούτως ή άλλως δεν ήταν όπως οι προηγούμενες. Το 2018 πετύχαμε πολύ καλά νούμερα ενώ το 2019, η σεζόν ήταν σε καλό δρόμο. Ξαφνικά, ήρθε η κατάρρευση της Thomas Cook ως απρόβλεπτος παράγοντας. Η 23η του Σεπτέμβρη δεν ήταν αναμενόμενη από όσους ασχολούνται με τον Τουρισμό. Σίγουρα περιμέναμε ότι κάτι θα γινόταν αλλά όχι σε αυτή την έκταση. Είναι ένας τεράστιος οργανισμός σε όλο τον κόσμο. Οι Ροδίτες τον γνώριζαν από πολύ παλιά (Thomas Cook και Neckermann). Πιστεύαμε ότι έστω και την τελευταία στιγμή θα σωζόταν η παρτίδα. Είχαν καταφέρει να συγκεντρώσουν πάνω από 800 εκ. λίρες και τις τελευταίες ημέρες γίνονταν προσπάθειες για να βρεθούν κι άλλα χρήματα και να μην καταρρεύσει. Έφτασαν στο σημείο να ζητήσουν βοήθεια από όλους τους συνεργαζόμενους ξενοδόχους να συνδράμουν με εκπτώσεις ή συμμετοχή. Δεν τα κατάφεραν. Ίσως ο επιχειρηματικός κόσμος επαναπαύθηκε» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Πρόσθεσε ωστόσο, πως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε εξασφαλίσει νωρίς τα εχέγγυα και δεν βρέθηκε προ τετελεσμένων:
«Στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, μέσω του προγράμματος τουριστικής προβολής που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, έχουμε τα εργαλεία για να καλύψουμε το οποιοδήποτε κενό δημιουργείται, όσον αφορά το κομμάτι της προβολής. Ειδικά το πρόγραμμα που ψηφίσαμε στην προηγούμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου έχει έναν ‘δυναμικό’ χαρακτήρα. Π.χ. δεν περιμέναμε το έκτακτο γεγονός με την κατάρρευση της Thomas Cook αλλά μπορούμε να προσαρμόσουμε το πρόγραμμά μας, με άλλες δράσεις για να μπορέσουμε να καλύψουμε τα προβλήματα και το κενό που δημιουργείται. Μπορούμε δηλαδή να διευκολύνουμε και να καλύψουμε επαρκώς, την προβολή και διαφήμιση των νησιών όλης της περιοχής της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αρχής γενομένης από την διεθνή έκθεση WorldTravel Market που ξεκινά στις 4 Νοεμβρίου στην οποία, η ΠΝΑΙ θα συμμετέχει».
Το πρόβλημα σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, είναι αλλού. Στο καθαρά επιχειρηματικό κομμάτι τα προβλήματα είναι πολλά. Ωστόσο, οι ξενοδόχοι της περιοχής μας είχαν πολύ καλά ανακλαστικά και κατάφεραν να καλύψουν τα κενά:
«Υπήρχε ανησυχία εάν, τελικά, καταφέρουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να καλύψουν τις ζημιές που προκάλεσε η κατάρρευση. Μην ξεχνάμε ότι οι ξενοδόχοι υπέγραψαν συμβόλαια έως και το 2020. Τα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής μας κατάφεραν να καλύψουν τα κενά σε πολύ μεγάλο ποσοστό -και μάλιστα πολύ γρήγορα. Το αγγλικό κομμάτι, το κάλυψαν ήδη σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Το γερμανικό κομμάτι επίσης καλύπτεται σε καλά ποσοστά. Το ζήτημα θέλει μεθοδικότητα και υπομονή. Δεν πρέπει να βιαζόμαστε. Υπάρχουν όμως και επιμέρους ζητήματα όπως οι εργαζόμενοι, οι πληρωμές των προμηθευτών κ.λπ. Όλα αυτά είναι… ‘ντόμινο’. Κι αν καλυφθούν τα κενά, θα υπάρξουν επαρκείς αεροπορικές θέσεις για να καλυφθεί η ζήτηση;» αναρωτήθηκε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Όπως είπε, στις 2 Οκτωβρίου έληξε η προθεσμία για τις αεροπορικές εταιρείες να υποβάλλουν τα σχέδια πτήσεων που περιλαμβάνουν και τα αιτήματα για τις ζητούμενες θέσεις (slots): «Ευελπιστούμε ότι θα έχουμε κατ’ εξαίρεση την δυνατότητα να υποβληθούν νέες αιτήσεις γι αυτά».
Τι θα γίνει με
την Κρουαζιέρα
Στο ίδιο μήκος κύματος ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος εξέφρασε τον προβληματισμό του για την εξέλιξη της κρουαζιέρας στην περιοχή μας –με αφορμή και την πρόσφατη σύσκεψη εργασίας που έγινε στην Ρόδο με την παρουσία και της Ένωσης Εφοπλιστών.
«Τίθεται εκ νέου το θέμα των υποδομών, όσον αφορά το HomePort. Όσον αφορά στις υποδομές μας, απαιτούνται παρεμβάσεις στα λιμάνια. Το θέμα είναι τι θέλουμε να κάνουμε με την Κρουαζιέρα που σημειώνει πτώση. Εάν θέλουμε να αυξήσουμε την προσέγγιση πλοίων, πρέπει να αλλάξει η προσέγγιση του ζητήματος, συνολικά. Το πρόβλημα τα τελευταία χρόνια, είναι γενικό. Οι εταιρείες έχουν κόψει τις προσεγγίσεις στην Τουρκία. Κι επειδή η δική μας περιοχή ήταν μέσα στα προγράμματα της ανατολικής Μεσογείου, μείναμε απέξω. Άλλαξαν τα δεδομένα, δεν είναι όπως στο παρελθόν. Εάν θέλουμε να κάνουμε κάτι για την Κρουαζιέρα, οφείλουμε να προσεγγίσουμε το πράγμα, αλλιώς. Πρέπει η Ρόδος να γίνει HomePort και να αποκτήσει υποδομές, όπως το αεροδρόμιο. Τουτέστιν, αίθουσες άφιξης και αναχωρήσεων, έλεγχο διαβατηρίων, έλεγχο αποσκευών, κτιριακές εγκαταστάσεις και φυσικά, ανθρώπινο δυναμικό. Αυτό, δυστυχώς, δεν υπάρχει μέσα στο λιμάνι της Ρόδου. Συνεπώς, μιλάμε για ένα καινούργιο Project για HomePort που πρέπει να εκπονηθεί. Εάν δεν γίνει Home Port δεν πρόκειται να δούμε αύξηση στην Κρουαζιέρα στα επόμενα χρόνια…», τόνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.