Το Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024, στις 6 το απόγευμα, εγκαινιάζεται η έκθεση του Ιταλού καλλιτέχνη Paolo Novelli στο Κατάλυμα Αγγλίας (Πλατεία Μουσείου, Μεσαιωνική Πόλη).Διάρκεια έκθεσης: 19 έως 30 Οκτωβρίου 2024Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10:00-14:00 & 17:00-20:00. Η έκθεση υποστηρίζεται από το Δήμο Ρόδου και τον Σύλλογο Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ρόδου, σε επιμέλεια Francesco Masiero, σε συνεργασία με τους Giulia Castelnuovo, Ζαφείρη Δ. Σκανδαλιάρη και Πόλυ Χατζημάρκου.
Η οργανωτική ομάδα ευχαριστεί τον αντιδήμαρχο Πολιτισμού, Γιώργο Τόππο, που αγκάλιασε το μοναδικό πνεύμα της έκθεσης καθώς και το Δ.Σ. του Συλλόγου Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς για την άμεση στήριξη και παραχώρηση του εκθεσιακού χώρου.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΙΤΕΧΝΗ
Γεννημένος το 1956 στο Casale Monferrato, όπου ζει σήμερα, ο Paolo Novelli αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών και πήρε το μεταπτυχιακό του στην Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο. Ξεκίνησε να εκθέτει σε πολύ νεαρή ηλικία, έκανε την πρώτη ατομική έκθεση στα 23 του, ενώ τα τελευταία χρόνια η καλλιτεχνική του δραστηριότητα κερδίζει όλο και μεγαλύτερη προσοχή και στο εξωτερικό.
Συνεργάστηκε με το Μουσείο Luzzati της Γένοβας (σήμερα Casa Luzzati) δημιουργώντας πολυάριθμες εικονογραφήσεις κλασικών παραμυθιών όπως και του Δον Κιχώτη του Θερβάντες. Μερικά από τα έργα του έχουν ζητηθεί για τη διακόσμηση δύο πλοίων Costa Crociere: του Costa Fortuna και του Costa Magica. Για το Μουσείο της Εβραϊκής Κοινότητας του Casale Monferrato δημιούργησε πολλούς πίνακες με θρησκευτικά θέματα και εμπνευσμένους από τη Βίβλο. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Πάολο εικονογράφησε αμέτρητα παιδικά βιβλία. Τα πιο διάσημα είναι ο Πινόκιο και η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τα θέματα των οποίων αγγίζουν βαθιά την αισθητική ευαισθησία του Novelli.
Η πρόσφατη ανακάλυψη της Ρόδου και πάνω απ’ όλα, το μεσαιωνικό παρελθόν της, έχει αφυπνίσει στον Novelli μια νέα δημιουργική σειρά που βλέπει την Παλιά Πόλη ως το τέλειο σκηνικό για τον προσωπικό του κόσμο, με την πλούσια κληρονομιά της, να συνομιλεί αβίαστα με τους ονειρικούς χαρακτήρες του Novelli.
ΤΕΧΝΟΚΡΙΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Κάπου στα τέλη του φετινού Μάη, σε μια κρυμμένη αυλή μιας κρυμμένης -από τη βουή και το τουριστικό «βλέμμα»- γειτονιάς της Ρόδου, μου αποκαλύφθηκε η ζωγραφική δουλειά του Paolo Novelli. Μια υπέροχη αποκάλυψη στο «μαγεμένο», πολυδαίδαλο, ψυχεδελικό εικαστικό σύμπαν του Ιταλού δημιουργού.
Πήρα τότε το σχετικό χρόνο μπροστά στα έργα, δεν έφτανε όμως. Η πυκνή παραστατική του ύφανση από νοήματα, σύμβολα, μοτίβα, παραστάσεις, εικόνες μέσα στις εικόνες, δεν μπορούσε να χωρέσει σε μία ματιά, σε μία «ανάγνωση». Ήθελα να παρατείνω το χρόνο παρουσίας μου, να καθηλωθώ και να εξερευνήσω ένα-ένα τα έργα και μετά να εντοπίσω τα επαναλαμβανόμενα αντικείμενα ή φιγούρες, να αιτιολογήσω τις αλληγορίες, να φτιάξω τις νοητικές συνδέσεις, να μαζέψω τις ετερόκλητες επιρροές του από δυτικά καλλιτεχνικά ρεύματα και ανατολίτικες παραδόσεις. Παράλληλα όμως, ήθελα να αφεθώ στη σχεδόν μεταφυσική, μυστικιστική περιπέτεια του δημιουργού.
Μια θέαση δεν αρκεί στα έργα του Novelli. Eίναι πολυπρισματική η δουλειά του. Αρχικά, αντανακλά την αθωότητα της παιδικής φαντασίας, τα μαύρα παραμύθια με απροσδιόριστο τέλος και τις μνήμες από εικονογραφημένα παιδικά βιβλία. Είναι οι παιχνιδιάρικες συνθέσεις του που προκαλούν τον θεατή να εξερευνήσει έναν κόσμο αλλόκοτο, φανταστικό, συχνά σκοτεινό, είναι και η ιδιότυπα έντονη ζωγραφική παλέτα του που ενισχύει την αίσθηση του δερβίσικου ρυθμού και του μυστηρίου. Είναι οι ρέπλικες των παιδιών-φιγούρων, είναι τα εικαστικά σύνολα που θυμίζουν βυζαντινή αγιογραφία και γκράφιτι μαζί, αλλά και οι συγκεκαλλυμένες αλληγορίες που επανέρχονται σε έναν art brut καμβά. Είναι η παράδοξη προοπτική στα σκηνικά του και η πιο παράδοξη εναλλαγή διδιάστατων και τριδιάστατων απεικονίσεων ακόμα και μέσα στο ίδιο έργο. Πάνω απ’ όλα, είναι η αποτύπωση της ανθρώπινης περιπέτειας, όπως ακριβώς εγκωμιάστηκε από σπουδαίους περασμένων αιώνων και όπως τη μεταφέρει ο ίδιος, αιωρούμενη και αφημένη να ερμηνευθεί. Με τις ανδρόγυνες μορφές, τις γάτες, τα ψάρια, τα αυγά, τους βαβελικούς πύργους και τις εναέριες κιβωτούς του.
«Αν υπήρχε μόνο μία αλήθεια, δε θα ήταν δυνατό να ζωγραφίσουμε εκατό πίνακες πάνω στο ίδιο θέμα» αναφέρεται κάπου στην αγαπημένη (του) «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Για αυτό ακριβώς, σας προσκαλώ και σας προκαλώ. Με ένα χαμόγελο σαν εκείνο του γάτου του Τσεσάιρ στο έργο του Λούις Κάρολ. Ανακαλύψτε τον μαγεμένο κόσμο του Paolo Novelli.
Πόλυ Χατζημάρκου
Ιστορικός Τέχνης & Ευρωπαϊκού Πολιτισμού
Msc Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων