Ο Β’ κύκλος των εξωσχολικών εργαστηρίων STEM έχει ήδη ξεκινήσει στις σχολικές αίθουσες του νησιού.
Tο πρόγραμμα «STEMpowering Youth» του Ιδρύματος Vodafone, που ξεκίνησε σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας πριν από μερικούς μήνες, επιστρέφει στις σχολικές τάξεις των Δωδεκανήσων και της Θράκης με τον Β’ κύκλο μαθημάτων.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Vodafone, σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Επιστήμη Επικοινωνία – SciCo (Science Communication) και την Ελληνογερμανική Αγωγή, η οποία θέτει την εκπαίδευση με τη χρήση τεχνολογίας στο επίκεντρο, μέσα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση εξωσχολικών εργαστηρίων STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) για μαθητές γυμνασίων και λυκείων, σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Μετά το πέρας των εργαστηρίων, οι μαθητές αξιοποιούν και εφαρμόζουν τη STEM τεχνογνωσία για την επίλυση προβλημάτων και ζητημάτων της καθημερινότητας της τοπικής κοινωνίας.
Κάθε κύκλος του Προγράμματος ολοκληρώνεται με την ανάδειξη των πιο καινοτόμων κατασκευών που δημιούργησαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ανάμεσα στις 4 ομάδες που διακρίθηκαν ήταν και μια ομάδα μαθητών από τη Ρόδο. «Φτιάξαμε ένα αυτοματοποιημένο θερμοκήπιο που, ανάλογα με τα φυτά, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για εκείνα. Έτσι, ο αγρότης μπορεί να πετύχει μαζική και ποιοτική καλλιέργεια. Στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε τους νέους αγρότες να εξοικονομούν ενέργεια και πρώτες ύλες για να πετύχουν μαζική παραγωγή» εξηγεί ο 15χρονος Κωνσταντίνος από το 5ο Γυμνάσιο Ρόδου, ένας εκ των τριών της ομάδας που διακρίθηκε στο πρόγραμμα «STEMpowering Youth» του Ιδρύματος Vodafone. «Η δική μας κατασκευή διαθέτει ένα software που ελέγχει το θερμοκήπιο και είναι πιο απλό για τον αγρότη να κάνει τη συγκομιδή του. Είχαμε πολλές ιδέες ως ομάδα, αλλά καταλήξαμε σε αυτή∙ ήταν σύμφωνη με τις δυνατότητές μας και πρωτότυπη. Ειδικά στη Ρόδο, υπάρχει μικρή παροχή νερού, με μικρή πίεση. Με την προϋπόθεση ότι γίνεται συνετή κατανάλωση νερού, οι αγρότες θα βοηθηθούν και δεν θα αναγκάζονται να μετακινούνται για να καλλιεργούν τα φυτά τους» σημειώνει ο 13χρονος Παναγιώτης, μέλος της ομάδας από το 3ο Γυμνάσιο. «Οι αισθητήρες του θερμοκηπίου συλλέγουν μετρήσεις μέσα κι έξω από αυτό και ενεργούν ανάλογα. Στόχος είναι η επίτευξη άριστων συνθηκών για την καλλιέργεια των φυτών. Μετά από πολλές και διαφορετικές ιδέες, καταλήξαμε στο θερμοκήπιο για εκείνους τους αγρότες που θέλουν να καινοτομήσουν» αναφέρει ο 14χρονος Θωμάς.
«Καταλήξαμε στο θερμοκήπιο που τους άρεσε ιδιαίτερα γιατί έχουν και σχετικά ερεθίσματα από την περιοχή. Τους συγκρατήσαμε λίγο στις ιδέες, ώστε οι προτάσεις τους να είναι υλοποιήσιμες βάσει του χρόνου που είχαμε στη διάθεσή μας» θυμάται ο Στέλιος Ορφανός, σχολικός σύμβουλος των Δωδεκανήσων, σχετικά με το νικητήριο πρότζεκτ και συμπληρώνει για το πρόγραμμα: «Είχαμε συμμετοχές από διάφορα σχολεία. Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος γιατί τα παιδιά απέκτησαν μια πιο ολιστική εικόνα για γνώσεις που είχαν διδαχθεί, ενώ εκτέθηκαν σε νέα ερεθίσματα, ιδιαίτερα εκείνοι οι μαθητές που προέρχονταν από μικρότερες τάξεις. Το βασικότερο όφελος είναι το κίνητρο που δημιουργήθηκε στους μαθητές για το ίδιο το σχολείο και την εκπαίδευση.».
Έπειτα λοιπόν από αυτή την ενθουσιώδη υποδοχή του Προγράμματος «STEMpowering Youth», ο Β’ κύκλος έχει ήδη ξεκινήσει σε σχολικές αίθουσες της Ρόδου, με τον Στέλιο Ορφανό, Σχολικό Σύμβουλο Δωδεκανήσων, να δηλώνει: «To πρόγραμμα καλύπτει την ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας, που συνενώνει διάφορα γνωστικά αντικείμενα, με εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Οι στόχοι μας για το Β’ Κύκλο είναι να έχει την ίδια επιτυχία με τον προηγούμενο».
Οι καθηγητές που συμμετέχουν έλαβαν πριν από λίγες μέρες τη σχετική κατάρτιση στην Αθήνα και τα εργαστήρια STEM θα διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών της Ξάνθης, της Κομοτηνής, του Διδυμότειχου, της Ορεστιάδας, της Γλαύκης στα Πομακοχώρια, της Πάτμου, της Κω, της Καλύμνου και της Ρόδου τους επόμενους 2 μήνες, εισάγοντάς τους σε ανεξερεύνητους κόσμους, όπου συναντώνται η κριτική και δημιουργική σκέψη, καθώς και η βιωματική μάθηση των επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών.