Από τις 14/11, η Booking.com είναι πλέον νομικά υποχρεωμένη να συμμορφώνεται με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA). Ωστόσο όπως αναφέρει η HOTREC και το ΞΕΕ , μέχρι και τη λήξη της προθεσμίας που είχε οριστεί για τις 13/11, η εταιρεία δεν έχει διασφαλίσει τη συμμόρφωσή της και δεν έχει ενημερώσει αποτελεσματικά τους επιχειρηματικούς χρήστες για τις απαιτούμενες αλλαγές.
Μάλιστα η ευρωπαϊκή ομοσπονδία για τα ξενοδοχεία, η HOTREC με ανακοίνωσή της την εβδομάδα που πέρασε, εκτιμά ότι η έκθεση συμμόρφωσης που δημοσίευσε η Booking.com δεν ανταποκρίνεται σε αρκετές από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το DMA.
Η HOTREC σημειώνει στην ανακοίνωσή της τις αλλαγές στις ρήτρες ισοτιμίας, οι οποίες θα πρέπει να επιτρέπουν στους ξενοδόχους να προσφέρουν καλύτερες τιμές μέσω διαφορετικών καναλιών διανομής, συμπεριλαμβανομένων των δικών τους ιστοσελίδων. Εντούτοις , είναι σημαντικό η προτεινόμενη λύση συμμόρφωσης να αξιολογηθεί σωστά, ώστε να διασφαλιστεί ότι μέτρα με ισοδύναμο αποτέλεσμα δεν θα οδηγήσουν σε παρόμοια αρνητικά αποτελέσματα, όπως οι ρήτρες ισοτιμίας.
Επιπλέον, όπως αναφέρει, οι άλλες αλλαγές που έχει εισαγάγει η Booking.com είναι είτε επιφανειακές, όπως η πρόσβαση σε δεδομένα, είτε δεν έχουν αντιμετωπιστεί καθόλου. Παραδείγματος χάριν, τα ξενοδοχεία εξακολουθούν να εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν την προεπιλεγμένη μέθοδο προπληρωμής της Booking.com, στερώντας από τους καταναλωτές την ελευθερία επιλογής.
Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η εταιρεία δεν προέβη σε ουσιαστικές αλλαγές στη διεπαφή του ιστότοπού της και δεν αντιμετώπισε τις ανησυχίες σχετικά με το θέμα της κατάταξης. Το υποκείμενο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι η έλλειψη διαφάνειας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων της Booking.com.
Η Marie Audren, Γενική Διευθύντρια της HOTREC, σχολίασε μάλιστα ότι «οι στόχοι του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) δεν πρόκειται να επιτευχθούν απλώς με τη διαγραφή μέρους των όρων και προϋποθέσεων, αλλά με τη διασφάλιση ότι οι υποχρεώσεις του DMA τηρούνται πλήρως και με δίκαιη μεταχείριση των ξενοδόχων. Προς το παρόν, η Booking.com απέχει μακράν από την εκπλήρωση αυτών των απαιτήσεων.
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και ταξιδιώτες βασίζονται στην προσιτή τιμή, τη διαφάνεια και την επιλογή ως βασικά στοιχεία της εμπειρίας τους στη φιλοξενία. Τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προσδοκούν από το DMA την αποκατάσταση αθέμιτων επιχειρηματικών πρακτικών και περιορισμών, που επιβάλλονται από την Booking.com. Η HOTREC καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει τα απαραίτητα μέτρα το συντομότερο δυνατό και να ξεκινήσει έρευνα για τη μη συμμόρφωση της Booking.com».
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Μελέτη Διάθεσης Διαμονής 2024 της HOTREC(HOTREC’s 2024 European Distribution Study), η Booking.com παραμένει ο πιο κυρίαρχος online travel agent, με μερίδιο αγοράς άνω του 70%.
Η απόφαση
Να σημειωθεί ότι νέα δεδομένα στις διαδικτυακές κρατήσεις στα ξενοδοχεία μέσω τρίτων φέρνει σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που δικαίωσε προσφυγή των Γερμανών ξενοδόχων κατά της booking.com, η οποία έχασε την δικαστική μάχη.
Υπενθυμίζεται ότι στη ανακοίνωσή του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με αφορμή την απόφασή του, έχει επισημάνει μεταξύ άλλων ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής δεν μπορούν, καταρχήν, να χαρακτηριστούν ως «παρεπόμενοι περιορισμοί» κατά την έννοια του δικαίου ανταγωνισμού της Ένωσης.
Παράλληλα το Δικαστήριο αναφέρει ότι η παροχή διαδικτυακών υπηρεσιών ξενοδοχειακών κρατήσεων από πλατφόρμες όπως η Booking.com έχει ουδέτερο ή ακόμη και θετικό αποτέλεσμα για τον ανταγωνισμό. Τούτο διότι οι εν λόγω υπηρεσίες επιτρέπουν, αφενός, στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε μεγάλο αριθμό προσφορών καταλυμάτων και να συγκρίνουν με απλό και γρήγορο τρόπο τις προσφορές αυτές βάσει διαφόρων κριτηρίων και, αφετέρου, στους παρόχους καταλυμάτων να αποκτήσουν μεγαλύτερη προβολή.
Αντιθέτως, δεν αποδεικνύεται ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής, είτε ευρείες είτε στενές, είναι, αφενός, αντικειμενικά αναγκαίες για την υλοποίηση της ανωτέρω κύριας πράξης και, αφετέρου, ανάλογες προς τον σκοπό που αυτή επιδιώκει. Συναφώς, όσον αφορά τις ευρείες ρήτρες καλύτερης τιμής, επιβάλλεται η διαπίστωση ότι οι ρήτρες αυτές, εκτός από το ότι ενδέχεται να μειώσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των διαφόρων πλατφορμών ξενοδοχειακών κρατήσεων, ενέχουν τον κίνδυνο να εκτοπίσουν τις μικρές και τις νεοεισερχόμενες πλατφόρμες. Το ίδιο ισχύει και για τις στενές ρήτρες καλύτερης τιμής. Μολονότι, εκ πρώτης όψεως, περιορίζουν λιγότερο τον ανταγωνισμό και αποσκοπούν στην αντιμετώπιση του κινδύνου παρασιτισμού, δεν προκύπτει ότι είναι αντικειμενικά αναγκαίες για να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητα της πλατφόρμας ξενοδοχειακών κρατήσεων.
Με βάση όσα έχει σημειώσει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος πλέον οι ξενοδοχειακές μονάδες ανά τη χώρα μπορούν να δίνουν διαφορετικές τιμές από τα δικά τους «κανάλια» πωλήσεων και δη χαμηλότερες σε σχέση με αυτές που αναρτούν πλατφόρμες, όπως π.χ. η Booking, που έχει και κυρίαρχη θέση στην αγορά.
Με βάση την απόφαση αλλά και εκτιμήσεις της αγοράς πλέον ανοίγει ο δρόμος για ένταση του ανταγωνισμού και ενδεχόμενα σε χαμηλότερες τιμές, στα δωμάτια των ξενοδοχείων. «Η online διάθεση δωματίων ξενοδοχείων κυριαρχείται εδώ και χρόνια από μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, όπως η Booking, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ αυτών των πλατφορμών και των ίδιων των ξενοδοχείων. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας, καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών», δήλωσε, πριν λίγες, μέρες, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο πρόεδρος της Hotrec και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός με αφορμή την απόφαση εξηγώντας ότι το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών.
Αυτό, τονίζει, ανοίγει τον δρόμο για περισσότερη ελευθερία στις τιμολογιακές στρατηγικές των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν οι ρήτρες ισοτιμίας. Η απόφαση αυτή αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το τοπίο της διαδικτυακής διανομής στον ξενοδοχειακό κλάδο, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία στους παρόχους καταλυμάτων και ενισχύοντας τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών.
Να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο η HOTREC έδωσε στη δημοσιότητα την έρευνα για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το 2024, η οποία εξετάζει τις πρόσφατες εξελίξεις και τις τάσεις στον ευρωπαϊκό τομέα των καταλυμάτων και αποτυπώνει τους τρόπους με τους οποίους οι επισκέπτες πραγματοποιούν κρατήσεις σε ξενοδοχεία. Εκεί αποτυπωνόταν η δεσπόζουσα θέση των πλατφορμών κρατήσεων αλλά και οι κίνδυνοι, ειδικά για τα μικρά ξενοδοχεία.
Η έρευνα διεξήχθη στις αρχές του 2024 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis). Πρόκειται για την έκτη έρευνα σε σειρά από το 2014, με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (OTAs).
Όπως ανέφερε, το ΞΕΕ, τα κύρια ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωναν την ανάγκη για την ορθή εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA), διασφαλίζοντας μια πιο δίκαιη και ισορροπημένη μεταχείριση των ξενοδόχων από τους Online Travel Agencies (OTAs).
Η έρευνα διεξήχθη στις αρχές του 2024 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis). Πρόκειται για την έκτη έρευνα σε σειρά από το 2014, με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (OTAs).
Τα βασικά συμπεράσματα της φετινής έρευνας είναι:
– Τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10% κατά μέσο όρο στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.
– Τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι απευθείας κρατήσεις συνεχίζουν να μειώνονται.
– Τα ξενοδοχεία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs, για κρατήσεις, ιδίως τα μικρότερα ξενοδοχεία με λιγότερα δωμάτια.
– Οι δύο κυρίαρχοι παίκτες στην αγορά ξενοδοχειακών καταλυμάτων είναι η Booking Holdings και η Expedia Group. Η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια. Η Expedia έχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.
– Οι OTAs διαμορφώνουν αυθαίρετα τις τιμές σε 4 από τις 10 περιπτώσεις. Επίσης, οι προσφορές τους προέρχονται από πολλαπλές πηγές, καταχωρώντας τιμές και διαθεσιμότητες άλλων OTAs στη δική τους πλατφόρμα, επηρεάζοντας αρνητικά 1 στα 2 ξενοδοχεία στην Ευρώπη.
– Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων κ.λπ.).
Μάλιστα με αφορμή την έρευνα ο Πρόεδρος της HOTREC Αλέξανδρος Βασιλικός είχε κάνει την ακόλουθη δήλωση:
«Παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τις επενδύσεις που κάνουν τα ξενοδοχεία στην Ευρώπη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούμε να μην έχουμε τον πλήρη έλεγχο των πωλήσεων του δικού μας προϊόντος. Εμείς επενδύουμε για να παρέχουμε όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, εντούτοις πολλές φορές οι προσπάθειές μας πέφτουν στο κενό λόγω των τεχνολογικών κολοσσών που μεσολαβούν και καθορίζουν αυθαίρετα τους όρους πώλησης κι αυτό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, των ξενοδοχείων και ειδικά των μικρότερων.
Χρειάζεται λοιπόν μια νέα σχέση ισορροπίας με τους Online Travel Agencies και προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ σημαντικό ότι πετύχαμε να υποχρεωθούν σε συμμόρφωση με συγκεκριμένους κανόνες πλατφόρμες όπως η Booking. Συνεχίζουμε την προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να εφαρμοστεί απαρέγκλιτα η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA) και να θεσπιστούν δίκαιοι ψηφιακοί κανόνες που θα εγγυώνται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή φιλοξενία».
Στη ΓΣ του ΞΕΕ
Πάντως το όλο ζήτημα αναμένεται, μεταξύ και των άλλων ζητημάτων του κλάδου, να τεθεί και στη ΓΣ του ΞΕΕ που γίνεται στο περιθώριο της ΧΕΝΙΑ το ερχόμενο Σάββατο 23/11.
Όπως αναφέρει στο μήνυμά του εν όψει της ΓΣ ο Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος ΞΕΕ, «ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε και φέτος ότι αποτελεί στυλοβάτη της ελληνικής οικονομίας. Εντούτοις, οι επιχειρήσεις μας δέχονται κύμα φορολογικών επιβαρύνσεων, που κλονίζουν την ανταγωνιστικότητά τους, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν υψηλά κόστη λειτουργίας, πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων που δημιουργούν στρεβλώσεις στην αγορά, υποδομές που δοκιμάζονται στους προορισμούς, όπως και το μείζον πρόβλημα του ανθρώπινου δυναμικού.
Ταυτόχρονα, το περιβάλλον γεωπολιτικής ρευστότητας στην ευρύτερη γειτονιά μας δημιουργεί νέους κινδύνους και απειλές, που επιτείνουν την αβεβαιότητα και την αστάθεια, επηρεάζοντας την τουριστική κίνηση και τις επιχειρήσεις. Οι συνθήκες απαιτούν από τον κλάδο μας σχέδιο, ισχυρή βούληση και ενότητα. Στο πλαίσιο αυτό σας καλώ στη 12η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξ.Ε.Ε., το Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 12.00 στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan EXPO, στο χώρο του Διεθνούς Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου θα διεξαχθεί και η μεγάλη κλαδική έκθεση ΧΕΝΙΑ. Όλοι μαζί, ενωμένοι, να συζητήσουμε για την «επόμενη μέρα» του ελληνικού ξενοδοχείου. Σας ευχαριστώ θερμά εκ των προτέρων με τη βεβαιότητα της θετικής ανταπόκρισής σας στην πρόσκληση».
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr