Τις αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα κληθεί να εξετάσει αύριο η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη διάρκεια της πρώτης συνεδρίασης που θα γίνει γι’ αυτό το «καυτό» ζήτημα, που αφορά χιλιάδες νέους και τις οικογένειές τους.
Απο την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, που έχει και την ουσιαστική ευθύνη για τις αλλαγές, έχει εκφραστεί η επιθυμία το νέο σύστημα να αποφασιστεί έχοντας την πολιτική συναίνεση των κομμάτων, κάτι που, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα αποδειχθεί δύσκολη άσκηση. Ηδη οι πρώτες αντιδράσεις είναι σφοδρές και έρχονται από την εκπαιδευτική κοινότητα.
Το σοβαρότερο κομμάτι της κριτικής εστιάζεται στο γεγονός ότι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια θα εξαρτάται -σύμφωνα με την πρόταση του Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου (ΙΕΠ)- κατά εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό -80%- από τους προφορικούς βαθμούς των μαθητών (από τα δύο τετράμηνα της Γ’ τάξης). Εάν υιοθετηθεί αυτή η πρόταση, όπως λένε οι καθηγητές, θα προκαλέσει «φάμπρικα καλών βαθμών, χρηματισμούς και διαφθορά» μέσα στα σχολεία.
Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι οι ίδιοι ποτέ δεν ήθελαν να «μετράει» ο προφορικός βαθμός των μαθητών για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, γιατί αυτό θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα στους καθηγητές, καθώς θα δέχονται αφόρητες πιέσεις -και όχι μόνο- από μαθητές και γονείς, προκειμένου να βάζουν καλούς βαθμούς. Oι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να δεχτούν αυτήν τη ρύθμιση και καλούν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) να διαχειριστεί το ζήτημα με μεγαλύτερη σοβαρότητα, καθώς αφορά μια ολόκληρη κοινωνία που ήδη έχει πολλά προβλήματα.
Στο μεταξύ το ΙΕΠ διοχετεύει προς πάσα κατεύθυνση και αποσπασματικά «κομμάτια» της πρότασης που θα καταθέσει στη Βουλή, προκαλώντας σύγχυση τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς. Χθες μάλιστα αναγκάστηκε να διαψεύσει σχετικά δημοσιεύματα. Οπως τόνισε σε ανακοίνωσή του, αναφορικά με τα δημοσιεύματα σχετικά με την πρόταση του ΙΕΠ για το λύκειο και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα ενδεικτικά ωρολόγια προγράμματα, διευκρινίζει ότι τα μαθήματα επιλογής της Γ’ τάξης που προτείνονται από το ΙΕΠ δεν είναι αυτά που έχουν δημοσιευθεί, αλλά είναι τα ακόλουθα: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά, Φιλοσοφία, Πολιτικοί και Κοινωνικοί Θεσμοί, Πληροφορική, Πολιτική Οικονομία, Ξένες Γλώσσες, Ζητήματα Ηθικής και Θρησκειών, Σχέδιο, Μουσική, Ιστορία της Τέχνης, Μαθήματα ΕΠΑΛ.
Ενδεικτικό
Μάλιστα το ΙΕΠ εξαναγκάστηκε να ξεκαθαρίσει ότι «δεν πρόκειται φυσικά για ένα οριστικοποιημένο ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά για ένα ενδεικτικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο προτείνεται να οργανωθεί.
Το ΙΕΠ έχει αναλάβει την ευθύνη να καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση προς τη Βουλή, αφού λάβει υπόψη του τις προτάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια επί των αλλαγών στο λύκεια και την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΟ 2020
Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί πρώτη φορά το 2020. Ομως οι μαθητές που θα φοιτήσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στην Α’ λυκείου θα πρέπει να γνωρίζουν όλες τις αλλαγές στο περιεχόμενο σπουδών του λυκείου, καθώς και στον τρόπο εισαγωγής τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Γι’ αυτό τον λόγο και ο υπουργός Παιδείας έχει ζητήσει οι σχετικές συζητήσεις να ολοκληρωθούν μέσα στους επόμενους δύο-τρεις μήνες ώστε οι μαθητές να ενημερωθούν έγκαιρα.
ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ-ΕΘΝΟΣ