Τοπικές Ειδήσεις

«ORFEAS2021»: Ροδίτης ηθοποιός στην πρώτη ελληνόφωνη queer βίντεο – όπερα

Αποτελεί μια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και αφηγείται τους αγώνες του Ορφέα, του πρώτου γκέι πρωθυπουργού της Ελλάδας ενάντια στην πατροπαράδοτη ιστορία καταπίεσης «Live Your Myth in Greece»
Με δύο προβολές που θα φιλοξενηθούν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στις 19 και 26 Ιανουαρίου, στις 21.30, θα κάνει την αθηναϊκή πρεμιέρα της η queer βιντεο-όπερα «ORFEAS2021» των ΦΥΤΑ.
Πρόκειται για μια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία συμμετείχε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Film Forward του 62ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Το έργο ORFEAS2021, βασισμένο στην όπερα «L’Orfeo»του Κλάουντιο Μοντεβέρντι, αποτελεί την πρώτη ελληνόφωνη queer όπερα και αφηγείται τους αγώνες του Ορφέα, του πρώτου γκέι πρωθυπουργού της Ελλάδας, ενάντια στην πατροπαράδοτη ιστορία καταπίεσης «Live Your Myth in Greece».
Είναι ένα μεταμοντέρνο πειραματικό έργο με στοιχεία μπαρόκ μελοδράματος, DIY κολάζ, post-internet αισθητικής και εικονικής πραγματικότητας.
Το λιμπρέτο υπογράφουν οι Αντριάνα Μίνου και Φοίβος Δούσος, ενώ τη σκηνοθεσία και το μοντάζ ο Φιλ Ιερόπουλος και η όπερα είναι επηρεασμένη από και αφιερωμένη στη μνήμη του περφόρμερ και ακτιβιστή Ζακ Κωστόπουλου / Zackie Oh.
Γυρισμένη εξ ολοκλήρου σε απροσδόκητους χώρους, η βιντεο-όπερα ORFEAS2021 συνδυάζει το λυρικό τραγούδι με τη video art και την πειραματική κινηματογραφική γλώσσα. Το οπερατικό μελόδραμα συναντά το queer DIY κολάζ, τα φαντάσματα της δεκαετίας του ’80 και την αισθητική της εικονικής πραγματικότητας, φέρνοντας το ανατρεπτικό οπερατικό σύμπαν του ORFEAS2021 στην οθόνη σας, χωρίς όρια και συμβιβασμούς.
Ο Ορφέας αποτελεί μια από τις πρώτες όπερες στην ιστορία του είδους και αυτό τήν καθιστά ένα έργο εξαιρετικά ευέλικτο στις διασκευές, καθώς γράφτηκε πριν παγιωθούν οι σκηνικές συµβάσεις της όπερας. Από αυτή την άποψη, είναι ένα έργο κατάλληλο να «κουηροποιηθεί» υπερβαίνοντας τις αισθητικές και τους επικοινωνιακούς κώδικες µιας άλλης εποχής.
Η διασκευή της όπερας Ορφέας από τα ΦΥΤΑ, το πολυσχιδές έργο των οποίων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διοργάνωση και επιμέλεια εκθέσεων, περφόρμανς και διαδραστικά δρώμενα, ακολουθεί δοµικά αφηγηµατικά στοιχεία του αυθεντικού κειµένου, αλλά τοποθετεί τη δράση στο κοντινό µέλλον µιας χώρας σαν την Ελλάδα.


Η υπόθεση
Ο πρώτος (ανοιχτά) ομοφυλόφιλος πρωθυπουργός της Ελλάδας αγωνίζεται να διατηρήσει την κληρονομιά της ιστορίας των ΛΟΑΤΚΙ κινημάτων στην εποχή της μετα-αλήθειας και της alt-right δυστοπίας.
O Ορφέας είναι ένας φιλόδοξος και επιτυχημένος ηγέτης. Ο πρώτος ανοιχτά γκέι πρωθυπουργός της Ελλάδας, χαίρει της αποδοχής του λαού (ή τουλάχιστον αυτό πιστεύει), μέχρι τη στιγμή που ένα απρόσμενο περιστατικό ανοίγει μια σειρά από ζητήματα που ο ίδιος θεωρούσε λυμένα. Αποφασισμένος να αλλάξει για πάντα τον τρόπο που γίνονται τα πράγματα στη χώρα, ο Ορφέας αποφασίζει να αναμετρηθεί με τα μεγάλα πνεύματα της ελληνικής ιστορίας.
Σε μια κατάβαση στο σκοτεινό εργαστήριο των εθνικών μύθων της ελληνικότητας, το Μουσείο Μεταφυσικής Ιστορίας, ο Ορφέας θα πρέπει να αποδείξει ότι ο ορθολογισμός του είναι ικανός να πείσει ακόμη και τις πλέον αντιδραστικές και χθόνιες δυνάμεις. Αρκεί όμως η ρητορική του δεινότητα και η λαοφιλία του για να καταφέρει μια ριζική αλλαγή του υπάρχοντος; Στο τέλος του ταξιδιού του ο Ορφέας θα έρθει αντιμέτωπος με τις δικές του αντιφάσεις και με τα όρια των δυνατοτήτων του.
Η Kangela Tromokratisch
Στην παραγωγή δεν θα μπορούσε να λήψει και ο 47χρονος Ροδίτης ηθοποιός Άγγελος Τορτικώλης που πρωταγωνίστησε και σε έκθεση για την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 του εικαστικού ντουέτου ΦΥΤΑ, που προκάλεσε αντιδράσεις.

Ήταν Νοέμβριος του 2017, όταν η Kangela Tromokratisch μια ψυχεδελική Ελληνίδα νοικοκυρά δημιουργήθηκε, ως η απροσάρμοστη drag φιγούρα του Άγγελου Τορτικώλη.
Ο ίδιος δήλωσε σε συνέντευξη του στην Αθήνα:
«Δεν είμαι μόνο η Kangela, είμαι και μια καθημερινή (λέω εγώ τώρα) αδερφή που πάει στη λαϊκή, μαγειρεύει, λατρεύει τις γάτες και που θα ήθελε μια μέρα να βρει έναν σύντροφο ζωής που θα τη λατρεύει γι’ αυτό ακριβώς που είναι!»

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου